Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåss??  (läst 11106 gånger)

Vargerik

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #20 skrivet: 21 mar-10 kl 17:36 »
Vilka förskräckliga historier om tikslagsmål!
Själv har jag levt bland collies , egna och andras, hanar och tikar sedan 1969, och visst har det blivit rejäla slagsmål ibland, men jag har ALDRIG varit med om att någon blivit skadad.(mer än en husse som stack in handen en gång) Möjligtvis något litet "sticksår" på ett öra eller en nosrygg.

Då har du haft tur. Tre gånger har jag fått besöka djurdoktorn, antingen med egna tikar eller andras tikar som genom mitt eget klåperi har hamnat på mitt ansvar att laga. >:(
Men Mysla, vi brukar väl vara ense :-*!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slåss??
« Svar #21 skrivet: 21 mar-10 kl 18:27 »
Håller helt med Annika Johansson.
Det är en hel del som påverkar beteendet. Dels kastrering av en flockledare 8) Sedan valpar på rivalen 8) Klart hon då måste spela ut sina kort. Valptikar är mycket reserverade mot omgivande hundar och ibland även mot människor.
Hon försöker säkert undanröja ev. hot mot ungarna. Tikar som ska valpa brukar försöka hitta en egen plats.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #22 skrivet: 22 mar-10 kl 09:05 »
Hon har haft valpar förut o det är två år sen mormor blev kastrerad.
Så tror ni det kan bli bättre efter valparna är sålda?

Fattar ändå inte att hon inte nöjer sej med att den gammla viker ?
Ne vi har fått rejäla skador på tikarna .
den yngre har fasanfulla käftar o hugger för att slita den gamla i stycken .
Den gammla biter inte alls på det sättet inte ens vid försvar .

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Slåss??
« Svar #23 skrivet: 26 mar-10 kl 18:35 »
Det är lite det som jag vill ha fram, det att hundar biter eller slåss på olika sätt. När collies slåss, åtminstone de jag känt, så biter och sliter de inte. De klipper. Klipp, klipp klipp, man hör det,  för det mesta träffar i luften. Därför blir det inga allvarliga skador, även om hundarna är jättearga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #24 skrivet: 26 mar-10 kl 22:28 »
Collies har ju ganska så mesiga käftar i tänder samma med benstomme.
Dessa hundar har ju 80kilo massa att lägga bakom och fruktansvärda käftar , tänderna ska vi inte prata om .
Tur att hon är jätte snäll med alla andra .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Slåss??
« Svar #25 skrivet: 01 apr-10 kl 19:15 »
Fast jag avsåg inte råstyrkan utan tekniken. Min collietik (25kg) råkade i slagsmål med en ttik på 4 kg som länge försökt provocera henne och till slut lyckades under matbordet. Collien hade lätt kunnat bita ihjäl den lilla, hon var rasande och den lilla gav sig inte trots att hon hamnat på rygg. Det blev dock  inte minsta skråma på den lilla.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slåss??
« Svar #26 skrivet: 01 apr-10 kl 19:20 »
Fast jag avsåg inte råstyrkan utan tekniken. Min collietik (25kg) råkade i slagsmål med en ttik på 4 kg som länge försökt provocera henne och till slut lyckades under matbordet. Collien hade lätt kunnat bita ihjäl den lilla, hon var rasande och den lilla gav sig inte trots att hon hamnat på rygg. Det blev dock  inte minsta skråma på den lilla.
Undrar om inte vallhundar har en sorts "bithämning" i blodet? Dom får ju inte slita "vallningsobjekten" i stycken?
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Slåss??
« Svar #27 skrivet: 01 apr-10 kl 19:34 »
 Det tror jag absolut.  Mina collies har haft det. Stackars Richie stod helt förtvivlad och försökte hota bort hönsen som kom och åt ur hans matskål. Han röt och högg i luften men rörde dem inte.
Det gäller dock inte sånt som trädgårdsredskap, vattenkannor, arbetshandskar o.d. vilket alla mina dito som fortfarande är "i livet" bär spår av.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Slåss??
« Svar #28 skrivet: 03 apr-10 kl 11:25 »
Undrar om inte vallhundar har en sorts "bithämning" i blodet? Dom får ju inte slita "vallningsobjekten" i stycken?
                                          Mvh
                                      Charlotte

Min collie använder aldrig tänderna i vallningsjobbet men jäklar om han blir hotad eller påflugen av annan hund, då är det försvar och inte vallning som gäller, lite skillnad.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slåss??
« Svar #29 skrivet: 03 apr-10 kl 13:20 »
Min collie använder aldrig tänderna i vallningsjobbet men jäklar om han blir hotad eller påflugen av annan hund, då är det försvar och inte vallning som gäller, lite skillnad.
Min BC använder tänderna i vallning de enstaka gånger det behövs... För det mesta klappar han ihop munnen utan att nudda fåren men han kan även lugga någon som är tjurig...
 Men jag tycker sällan man hör om slagsmål där blodvite uppstår när det gäller BC...
Jag tror i alla fall att dom har en annan bithämning än vad vissa andra raser har.
En så pass "reaktiv" hund som en BC som tog i av full kraft direkt skulle för mig vara en ganska farlig hund...
                                           Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Slåss??
« Svar #30 skrivet: 03 apr-10 kl 19:10 »
Vikten på hunden är inte direkt överförbar i förmågan att att knäcka ben.. även en kilofattig hund kan knäcka ben i tillräcklig skala. Men som ni säger, vissa hundar väljer OM de ska bita eller bara "göra ljud" o smälla med käftarna.. Min kelpie morrar hejvilt till katterna som stryker sig på henne.. :-[ men skulle inte bita för allt smör i småland. Men nog kan hon, det krasar hejvilt när hon kalasar på ben.
De här hundarna har "regimskifte" på gång. Den yngre hunden känner, styrkt av sin blivande ranghöjning med valparna, att den äldre hunden ska ta ett steg tillbaka, vilket den äldre inte vill.
Jag tror att om vi tittat mer noga på hundarna hade vi sett attackerna komma, men vi måste titta för att se.. Hundar är ju inte så svåra att läsa av..

glim

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #31 skrivet: 04 apr-10 kl 14:53 »
Hundar som slåss är hur obehagligt som helst,men det handlar mycket om hundägarens ledarskap. Har haft hund i 40 år och vid ett enda tillfälle har det handlat om liv eller död i slagsmål och då var jag inte hemma. Har jag hundar som är lite "gruffiga" på varandra
så stänger jag alltid in dom i varsitt rum då jag går ut eller åker bort. Jag nöjer mig aldrig med endast stängd dörr,utan låser eller har en hasp högt upp. För övrigt så ser jag till att det är mej dom lyder. Har haft bruks, vall och sällskapshundar av olika raser. Som sagt ,lydnad och ledarskap är A och O. Just nu har jag i huset två Finska lapphundar, tik och hane och en Bordercollie blandning. Inte ens då min tik hade valpar ,gav hon sej på andra hundar som vi tog in. Hade besök av både tik och hanhund och det var hur lugnt som helst. Tro på dej själv och stärk ditt ledarskap och jag rekomenderar  att du vänder dej till seriösa "hundproffs" inom  tex. brukshundklubbarna eller andra välutbildade organisationer. Lycka till! Ps. alla hundar älskar inte varandra,men dom bör kunna respektera varandra och framförallt dej. D.s

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Slåss??
« Svar #32 skrivet: 04 apr-10 kl 15:02 »
@vienna: Visst, ledarskap och lydnad kan man alltid skylla på, men det finns bara mycket man kan göra även med de redskapen.
Man kan hävda i sten att ledarskapet inte är gott nog om hunden inte respekterar dina regler och ger fan i att slåss tex, men frågan är hur mycket man vill robotifiera sin hund för att komma till den vardagen där det fungerar friktionsfritt. Är det värt det? Jag tycker inte det.

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Slåss??
« Svar #33 skrivet: 04 apr-10 kl 15:31 »
*hundöra, intressant ömne men hinner inte läsa nu..*
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #34 skrivet: 06 apr-10 kl 06:56 »
Jag har stor erfarenhet av hundar o har tränat många svåra individer .
Detta har ej med bristande ledarskap att göra då dom inte ryker i hop om jag lagt dom i positioner o sagt till dom att stanna .
Jag kan ha det så hela dagar då jag har den yngre tiken vid min sida hela tiden .
Då händer ju inget MEN om tex tel ringer o jag måste rusa o svara då släpper min kontroll o hon attakerar.
Nu har hon äntligen fått valparna så nu ska jag se om raseriet är hormonbetingat som jag misstänkt .
Andra ggr hon har varit så här så har det släppt när hormonerna lugnat sej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilse

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #35 skrivet: 06 apr-10 kl 07:41 »
pratade just slagsmål med en border terrier uppfödare häromdagen.
hon hade två hanhundar som helt plötsligt en dag bestämde sej för att döda varandra.
hennes man var ensam hemma men enhundarna är ju små,,en i vardera nypan o sära.
hon skickade ut ena hunden på foder.

vi paratde om att det ju är olika ras till ras,,collie tex gör inte så här,,,

jag har ju två hanar och en tik.
det har alltid varit solsekn tills en dag i september förra året,,tiken löpte och unghunden muckade bråk med gammelhanhunden. SV var här och vi greppade en hund var.
Det har hänt 2 ggr till sen dess.

Jag tror at det är jag som inte har varit 100% ledare sista året.
Den unga hanhunden har försökt klättra upp på stegen.
De gånger det har inträffat så har jag varit typ bara en meter ifrån dom.
Ena gången kastade jag en boll och unghunden skulle ha den till varje pris,,numera ser jag till at alla har varsin boll så ingen går för någon annans boll.
Sen en gång hände det när jag hade haft problem att starta gräsklipparen,,jag slet o slet o meckade o körde startgas och när den gick igång så fick jag nästan varva sönder skiten för at den skule gå och jag storgrät i ilska o vanmakt,,har inte råd med ny gräsklippare och ska inte köpa o ta med för det är problem med att ta med motorsaker i frakt. Hittar ingen firma som kommer ut o klipper och jag måste hålla snyggt för visningarna..så jag grät,,var helt upgiven och yngsta hanhunden gick jämte mej o gräsklipparen och så kom gamla hanen o baar passerade och unga gick på han,,jag fick tag i två sågbockar,,trödde en över vardera och ena handen på unghunens bit,, och näp han i dingelidongpåsen med naglarna.
gamla hanhunden släpper när jag säjer till,,men inte den unga,,

sen dess lugnt....ta i trä,,
men det verkar som at det är hormontider,,löpet,,och om jag är ledsen som utlöser det hela,,så jag ser bara till att det inte blir några "vågor"...

jag åker tex inte på träning med unga hanhunden o kommer hem o bara släpper in honom,han är i högvarv då,,,utan ser till at dom är i varsin ringhörna i 2 minuter o sen ok,,

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #36 skrivet: 06 apr-10 kl 10:33 »
Jag har stor erfarenhet av hundar o har tränat många svåra individer .
Detta har ej med bristande ledarskap att göra då dom inte ryker i hop om jag lagt dom i positioner o sagt till dom att stanna .
Jag kan ha det så hela dagar då jag har den yngre tiken vid min sida hela tiden .
Då händer ju inget MEN om tex tel ringer o jag måste rusa o svara då släpper min kontroll o hon attakerar.
Nu har hon äntligen fått valparna så nu ska jag se om raseriet är hormonbetingat som jag misstänkt .
Andra ggr hon har varit så här så har det släppt när hormonerna lugnat sej .

Fast det du pratar om där är ju LYDNAD, inte ledarskap.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Slåss??
« Svar #37 skrivet: 06 apr-10 kl 10:43 »
Fast det du pratar om där är ju LYDNAD, inte ledarskap.

Utan ledarskap ingen lydnad, framför allt inte med hundar som vill döda varandra.

Existens?

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #38 skrivet: 06 apr-10 kl 14:23 »
alla hundar älskar inte varandra,men dom bör kunna respektera varandra och framförallt dej. D.s


Det jag inte förstår är varför det är omöjligt att våga tänka tanken omplacering?

Om man har två hundar som uppenbart inte trivs med varandra, varför ska vi då tvinga dom att bo under samma tak? I samma flock?

Förmodligen för att vi tror alltid att en hund omöjligt kan ha det bättre hos nån annan, vi är ju bäst och hunden älskar just oss.

Det är bara att förmänskliga dom, de fungerar inte så.  Lägger man ner lite möda på att hitta ett bra hem, så kan hunden få leva återstoden av sitt liv i betydligt bättre harmoni, än vad den hade innan.

Detta var inte riktat till just trådskaparens hundar, utan en allmän tanke.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slåss??
« Svar #39 skrivet: 06 apr-10 kl 14:43 »

Det jag inte förstår är varför det är omöjligt att våga tänka tanken omplacering?

Om man har två hundar som uppenbart inte trivs med varandra, varför ska vi då tvinga dom att bo under samma tak? I samma flock?

Förmodligen för att vi tror alltid att en hund omöjligt kan ha det bättre hos nån annan, vi är ju bäst och hunden älskar just oss.

Det är bara att förmänskliga dom, de fungerar inte så.  Lägger man ner lite möda på att hitta ett bra hem, så kan hunden få leva återstoden av sitt liv i betydligt bättre harmoni, än vad den hade innan.

Detta var inte riktat till just trådskaparens hundar, utan en allmän tanke.
                   
Kloka ord :)
Det ska vara roligt att HA hund och roligt att VARA hund...
Att leva sitt liv med stängda dörrar och grindar överallt som alla måste tänka på att inte glömma för att hundarna inte ska ta ihjäl varandra och att alltid vara på helspänn för att förhindra attacker kan inte vara roligt för varken hund eller ägare.
                                                 Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 3 användare
ManPåGården, von tratt, GuyFromTheSky

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser