Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nödkompost!  (läst 4848 gånger)

Troy McClure

• Västmanland
Nödkompost!
« skrivet: 19 mar-10 kl 22:54 »
Denna vinter, utan en dag med plusgrader, har gjort att vår varmkompost blivit genomfrusen. Det vi kastat i den har liksom bara staplats på det frusna innehållet. Det har inte sjunkit ihop alls iom att det varit fruset. Nu är den full. Knökfull, har stått och hoppat på den för att få i mer, men nu är det så kompakt som det kan bli i fruset tillstånd.

Bredvid står ett par byttor med komposterbart hushållsavfall som borde ligga där i nu, men nu har vi slut på byttor också. Just i denna stund eldar jag en pappkasse med räkskal och annat i vedpannan, men det känns ohållbart.

Hur fixar man en provisorisk kompost tills det blir vår och barmark så att man kan antingen köpa en till varmkompost, eller bygga en egen? Ingen med samma bekymmer?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nödkompost!
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 22:58 »
nepp jag slänger in allt till hönsen i deras ekobädd  ;D där har jag min kompost ! ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 22:59 »
Allra enklast är väl att bara lägga i en hög (kanske täcka över med något) eller fylla nån sorts lite större kärl. Just nu är det ju mest deponi det handlar om eftersom nedbrytningen inte fungerar om det är kallt.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 23:08 »
Att kasta in räkskal till hönsen är nog ingen bra idé. Dels är de så få, dels kastar de bara omkring med sånt de inte är vana att äta. I övrigt består avfallet mest av fruktskal (banan, apelsin, clementin, kiwi) och tesump. Sånt äter de inte heller.

Att bara deponera det i någon form av behållare med lock kan ju vara en bra idé. Har funderat i dessa banor, och till och med ställt dit en kandidat. Inte hittat nåt bra lock dock.

I övrigt, har ni några bra tips på billig varmkompost? Har inte råd att lägga ut 1000-1500 på en från Granngården. Bilen har kostat för mycket att laga denna vår. Ebb i kassan.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 23:15 »
Mina sprätter ner det dom inte vill ha i torv/jordbädden där jag har planterat in daggmaskar o sen har värmelampa över så den bädden har levt hela vintern .
Nu har jag gödslad o klar jord till våren  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 23:17 »
Fast jag har trägolv med spån på, ingen bädd.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-10 kl 23:24 »
Ah men då vet du ju hur du kan göra nästa vinter iaf  ::)
Kan du inte köra i väg allt på tippens kompost då?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-10 kl 00:51 »
Vi har en nödkompost i källaren.

Frigolit på golvet, skiva på väggen, svart sopsäck med en bur för talgbollar som skorsten upphängd i krok så det luftar.

Häller i hushålls avfall, krukjord m.m. Luktar syrligt men inte obehagligt.

Vet inte än hur det ser ut i botten. Det har jag inte vågat kolla.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 20 mar-10 kl 05:33 »
@ getalina: smart vinterkompost!

@ Troy McClure: Om du inte har problem med fåglar fungerar en öppen kompost de veckor som är kvar tills att hushållskomposten tinar och därmed packar sig bättre. Om hushållskomposten fortfarande tar för mycket plats då kan du antagligen tömma ut det som är på botten och använda eller efterkompostera i vanlig trädgårdskompost, eller en hög på marken.

Om problemet är att ni har för liten kompost för ert hushåll, dvs att ett års kompost inte får plats i den, så får ni ordna med en till riktig varmkompost, men genom att efterkompostera i öppen kompost kan ni skjuta på problemet.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 20 mar-10 kl 07:26 »
Tomfat eller plast tunnor går att göra kökskomposter av .

Borra små hål runt om så luften kommer åt och lägg på ett lock .

En enkel nödlösning

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 28 mar-10 kl 23:30 »
Hej på er!
Jag har gjort som så, att jag kan tömma hushållsavfall i en grävd bassäng, som jag har ramat in med reglar och nästan fyllt med hästskit, löv och annat bråte. Över alltihop har jag tak av plast. På våren eller hösten gräver jag om allt, och får på så sätt en "mummabädd" till mina squash!
Hälsningar Krantzgården

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 29 mar-10 kl 07:57 »
om du blandar 5kg socker med kokande vatten och hälla ner det i komposten kommer den igång snabbare... Jag hare gröna johanna som är fryst som sten.. och det stå att man ska göra så i handboken....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 29 mar-10 kl 22:39 »
Smarta svar! :D

Jag har öst ner allt i en halv blå tunna med några brädor som lock.

Tror ni att man får igång den frysta komposten snabbare genom att hälla över en hink med hönsgödselvatten? Känns lite sådär att hälla dyrt socker i komposten. :\

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 29 mar-10 kl 22:55 »
min kompost är fylld med hönsgödsel... sockret fryser inte lika fort som bara vatten....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser