Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i kolonistuga tidig vår och höst  (läst 13414 gånger)

Menlös

• Gäst
Bo i kolonistuga tidig vår och höst
« skrivet: 19 mar-10 kl 21:04 »
Kan man man bo i en stuga som inte är vinterbonad tidigt på våren och på hösten?

Jag har nu stått i kö i åtta år och kommer nog snart att få köpa en kolonistuga. Planen är att jag ska bo i min kolonistuga under perioden april till oktober. Då är det tillåtet att bo där och vattnet är på. Stugorna är på ca 25kvm. De flesta har skorsten och kamin eller öppen spis, men inte alla (hoppas på en med skorsten). Stugorna är dock inte vinterbonade. Kan det bli för kallt att bo där i april och oktober då (Stockholmstrakten) ? Jag har bara vaga begrepp om vad vinterbonad egentligen innebär. Tänkte värma upp med kamin och ett litet oljeelement som drivs med el. Så får det bli i början i alla fall. Stugan blir ett långsiktigt utvecklingsprojekt. I början vill jag lägga mest tid på trädgården. Är det någon som har några bra tips på vad man kan göra med stugan så den blir varmare och mer energisnål? Tänker inte lägga ner alltför mycket pengar på detta.

Jakobsson

SV: Bo i kolonistuga tidig vår och höst
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 22:23 »
Hejsan.

För flera år sen hade vi kolonistuga på Kalvöområdet utanför Nynäs,
där bodde vi från tidig vår till sen höst med endast element. Det funkade
toppen! Det var flera st som gjorde det där utan problem. :)

Lycka till!

Mvh
Jakobssons fru

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 22:26 »
Det går nog bra, bara du har ett tjockt täcke att krypa ner under. I många delar av världen bor dom i sämre hus än så, när vädret är kallare än svensk april och oktober.

Amandeep Frida S

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 22:42 »
Funderar fritt...:

Är dte inte tillåtet att bo i kolonistugor vintertid, då vatten mm är avslaget?
Behöver de inte någon som ser över stället..?
Upplever att det iaf övernattar folk ibland i koloniområdet intill?

Får jag vara nyfiken och fråga varthän du har fått turen att förverkliga din lottdröm!?  :)
Kreativ sthlmare som hellre reflekterar än konsumerar
Pysselfröken som försöker leva nära naturen i stan :-)
...men drömmer om att bo mer lantligt med större utrymme för odling och skapande

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 22:43 »
Kolonistugelängtan: Finns där kamin eller öppen spis är det inga problem. Investera i en kvalitetsovsäck :).

Menlös

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 23:03 »
Tack för era svar! De känns uppmuntrande  :D

Funderar fritt...:

Är dte inte tillåtet att bo i kolonistugor vintertid, då vatten mm är avslaget?
Behöver de inte någon som ser över stället..?
Upplever att det iaf övernattar folk ibland i koloniområdet intill?

Får jag vara nyfiken och fråga varthän du har fått turen att förverkliga din lottdröm!?  :)

Jag vet att det finns folk som bor i sina kolonistugor året runt, men det är faktiskt inte tillåtet. Tanken är väl att kolonistugor inte ska lösa storstadens bostadsproblem utan vara till för odlingsintresserade. Men man får ju gå in i sin kolonistuga på vintern så var går gränsen? och vem kollar? Själv har jag ingen lust att bo där på vintern. Jag tycker om tanken på ett sommarviste och ett vinterviste.

Orhem  :) . Ligger mellan sjöarna Drevviken och Flaten, mitt i ett naturreservat.

pelleplutt

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 27 apr-10 kl 13:56 »
Jag tror det är mycket vanligare än man tror att folk bor året om i kolonistugor.
Jag har sett kolonistugor här omkring med parabolantenn. ;D

Misse

• nr 9424
« Svar #7 skrivet: 27 apr-10 kl 14:21 »
ANgående vinterbonad så på en liten stuga så funkar det ok bara det är dubbelglasfönster och minst 5-10 cm isolering i taket. (därmed inte sagt att det är fel med 30cm..) Är det såpass så klarar du dig.

Bodde för ett bra tag sen i ett kolonistugeområde i Gbg där boende inte var tillåtet, endast översovande sommartid, och i den stugan med enkelglas blev det väldigt kallt i slutet av oktober då dom stängde av både vattnet och strömmen. Fanns ingen vedvärme i den.

Men med en sovsäck med ett extra täcke uppepå och på madrassen så fungerar det också att bo så trots ganska svalt i rummet.
Se isf till att hänga upp sovsäcken under dagen så åtminstone en del av nattfukten från kroppen får försvinna i luften.

Minns det ändå som en mysig tid :-[ :)   Känslan av att vara ensam bland hundratals stugor mitt inne i stan.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

sigge09

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 19:14 »
Hej "kolonistugelängtan" Jag är också en köande till Orhems kolonistuge områda, såg att du köat i åtta år och inte fått köpa än! Jag har köat i fem år och längtar så, hade hoppats att man inte skall behöva vänta så många år till! Har du inte haft någon chans än eller väntar du på det "rätta" huset? Mvh. Maria

Menlös

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 mar-11 kl 14:22 »
Hej Maria,
Ledsen att du fått vänta nästan ett år på mitt svar. Jag glömde bort den här tråden. Jag har väntat på att få råd att köpa utan att ta dyrt och dåligt lån. Nu verkar det som om det kan lösa sig med det ekonomiska! Jag hade annars kunnat få köpa en stuga redan för ett par år sedan. Förrförra året såldes 6 stugor tror jag, men förra året såldes bara tre, som var ganska dyra också. Jag är inte ett dugg kräsen när det gäller själva stugan. Däremot vill jag inte lägga runt 200000 kronor på den. Så jag väntar och hoppas att det säljs någon som kostar under 150000 kronor i år. Nu har du stått i kö i 6 år. då dröjer det nog inte så länge innan du får köpa. Vad kul att du också ska till Orhem!
Gunilla

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
piona, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser