Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga enkel botten  (läst 28150 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Bygga enkel botten
« Svar #60 skrivet: 05 maj-10 kl 18:27 »
Käkar bina glasfibernät?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Michailov

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 05 maj-10 kl 18:32 »
Käkar bina glasfibernät?
Troligen inte mer än en gång  ;) Jag har inte hört om det i alla fall. Det finns väl kanske risk för att du kan få "fiberhonung" dock.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

ersam

• -
« Svar #62 skrivet: 05 maj-10 kl 19:59 »
Men mössen tuggar sig ju ganska elegant igenom ett plastnät tyvärr  :(

Ajaj! Tänkte inte på det. Och jag som spärrade flustret med spärrgaller av plast för att slippa mössen.  :-[

Får väl skylla på tur i så fall att mössen inte varit inne.  :)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #63 skrivet: 06 maj-10 kl 08:47 »
Bottomless Beekeeping!

Går tydligen att köra bottenlöst i TBH-kupor i Storbritannien iaf. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 06 maj-10 kl 09:22 »
På sommaren när det är gott om sting i kupan håller väl mössen sig borta, men på vinter går det ju inte.

Jano

• Halland
« Svar #65 skrivet: 06 maj-10 kl 09:57 »
På sommaren när det är gott om sting i kupan håller väl mössen sig borta, men på vinter går det ju inte.
Mot mössen räcker det med ett nät under lådan.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 06 maj-10 kl 10:01 »
Och mot myror?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #67 skrivet: 06 maj-10 kl 10:06 »
Ja, vad hjälper mot myror? Att ha kupan på ben och koppar med mer eller mindre farlig vätska under/på benen? Finns det något annat sätt? Förutom att ha turen att inte myrorna hittar dit alltså, och det är väl inte troligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lars i skogen

« Svar #68 skrivet: 06 maj-10 kl 11:11 »
Det är intressant med bottenlösa kupor! En fundering är hur avsaknad av fluster påverkar dem, när de kan flyga ut åt alla håll? De kan ju inte vakta ingången iaf, större risk för röveri om man är rädd för det?

ersam

• -
« Svar #69 skrivet: 06 maj-10 kl 15:03 »
Bygger bina ett "hölje" naturligt - typ getingbo. Jag menar man ser en del spännande bilder på svärmar i träd, under takfoten, under broar etc där man bara ser vaxkakor.

Då har man ju inga fluster att snacka om!  :)

Å andra sidan finns ju exempel på ställen där de sitter väl skyddade med bara en liten öppning till omvärlden.

Suresh

• -
« Svar #70 skrivet: 06 maj-10 kl 15:14 »
Jodå, de sprang in o ut ur lådorna hela vintern till o från. Bina blev inte alls förnärmade enligt honom. :)

Blev mössen mätta?

Curt

« Svar #71 skrivet: 06 maj-10 kl 19:35 »
Bygger bina ett "hölje" naturligt - typ getingbo. Jag menar man ser en del spännande bilder på svärmar i träd, under takfoten, under broar etc där man bara ser vaxkakor.

Då har man ju inga fluster att snacka om!  :)

Å andra sidan finns ju exempel på ställen där de sitter väl skyddade med bara en liten öppning till omvärlden.
Vi får inte glömma att det naturliga urvalet för bin är satt ur spel av människan. Det var bara bin som hittat rätt ställe som överlevde och förde generna vidare. Jag kan knappast tro att bin som har helt öppet, och dessutom på marken, har en chans att överleva en längre tid. Predatorer finns det gott om.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #72 skrivet: 06 maj-10 kl 21:38 »
Ge man fan i att ha botten så undviker man utsot , de kan skita från ram kanten längst ner utan att behöva att flyga ut.!  ;)

Dock blir de kall om baken  ;D

...................  eller ? ?  ?   ?   mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 07 maj-10 kl 07:03 »
De skiter på ramarna och lådväggarna, det kommer lixom inte längre.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #74 skrivet: 07 maj-10 kl 13:26 »
Kan kan ha nät undertill med maskor som bina kommer igenom men inte mössen. Har sett bilder på amerikanska kupor som är så. Hittar inte länken igen trots idogt letande dock.

Minns ej om mössen blev mätta. Det kanske de blev. Men samhället överlevde tydligen utan problem. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #75 skrivet: 15 maj-10 kl 21:58 »
tror nog att det är bäst att använda nät botten med två läge sommar och vinter.Ventilation och plats för döda bin!

svartvest

« Svar #76 skrivet: 19 maj-10 kl 00:02 »
Den botten som jag kör med är enkel en playwoodskiva 12mm med två 45x45mm som kant, en ursågning för en fem cm bred playwoodlist fram och bak i överkant. Sedan sätter man "öglor" fram och bakkant på de tv reglarna (45x45)

En tunn playwood med samma storlek (12+45+12x lådbredd) skåra i varje kant, stick in och vrid om och lådan har en bakkant, för vintern så sätter man dit en med hål och på framsidan klipper man till en bit spärrgaller för vintern.

Jag skall bifoga en bild senare...

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #77 skrivet: 24 maj-10 kl 02:10 »
Ursäkta om jag lånar tråden men tänkte att frågan passar här...

Håller på att titta på bottenkonstruktioner och har läst denna tråd, utmärkta tips !!

Min fundering är kring några mått som jag är lite fundersam över...

Hur stor skall flusteröppningen vara höjd och bredd, har läst kring 7 mm hög och ca 30 centimeter bred stämmer det eller finns andra rekomentationer ?

Vilken maskvidd på nätet i botten av kupan skall man använda har läst 3 mm i faktisk öppning dvs, innerkant till innerkant av varje hål stämmer det eller finns andra tankar ?

Finns det någon typ av nät som man skall undvika för att det skadar bina ?

Och slutligen, ni som köpt galler/nät på något varuhus/postorder vart har ni köpt era galler ? Gärna + och - för gallret också...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 24 maj-10 kl 06:39 »
Inom programmering finns det två uttryck som handlar om att inte krångla till saker för sig:

You ain't gonna need it

Du kommer inte att behöva det. Bygg inte in en massa finesser, för du kommer inte att ha någon nytta av dem; tvärtom kommer de att vara i vägen när du ska bygga in de finesser som behövs i verkligheten.

Do the simplest thing that could possibly work

Gör det enklaste som skulle kunna fungera. Om du väljer mellan två lösningar som båda verkar vettiga, ta den enklaste.

I den andan byggde jag igår en botten. Spikade ihop två U av läkt. Häftade fast nät på det ena U:et. Skruvade fast det andra U:et ovanpå, med öppningen åt andra hållet. Klart.

Förra året köpte jag en Törebodabotten. Den kostade 400 kronor och var fin med plåtbitar som justerade flusteröppningen, löstagbar skiva med ventilationsnät mm. Men första vintern ramlade plåtbitarna av och på våren när jag skulle rengöra bottnen hade fukten gjort att skivan inte var löstagbar längre. Helt klart ingen konstruktion i XP-anda.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #79 skrivet: 24 maj-10 kl 18:58 »
Jag håller med dig att man ska göra det så enkelt som möjligt.
Får det plats med 1cm döda bin på botten utan att flusteröppningen täpps till??
Om inte finns det stor risk att samhället dör under vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser