Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga enkel botten  (läst 28168 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Bygga enkel botten
« Svar #20 skrivet: 22 mar-10 kl 11:59 »
Hur skiljer eran  enkel hemmasnickrad variant  från originalen ?
Jag antar att ni använder trä istället för frigolit , men hur är det med avstånds måtten ?                                   mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #21 skrivet: 22 mar-10 kl 13:06 »
Hur skiljer eran  enkel hemmasnickrad variant  från originalen ?
Jag antar att ni använder trä istället för frigolit , men hur är det med avstånds måtten ?                                   mvh mr bart  :P

Jadu, kan ta kort på dem nångång när jag får med mig kameran. Men det är bara att vi har höga fluster både fram o bak egentligen. Vi har även en modell med både fluster bak o fram och nät över hela bottnen. Mycket enkla utan några finesser.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 mar-10 kl 13:15 »
Det skall vara enkelt och att kunna ta ut saker bakifrån försvårar bara för kupor på pall, det är då omöjligt.
Skall man lyckas med en botten skall den vara enkel, funtionell och kunna vårrensas på några sekunder.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 22 mar-10 kl 19:24 »
Det skall vara enkelt och att kunna ta ut saker bakifrån försvårar bara för kupor på pall, det är då omöjligt.
Skall man lyckas med en botten skall den vara enkel, funtionell och kunna vårrensas på några sekunder.

Eller helt enkelt optimeras för god luftgenomförsel så att bina kan klara det själva. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 mar-10 kl 19:53 »
Det blir många död bin efter vintern som täpper till hur du än gör och man skall inte utesluta syrebrist som ett vårproblem.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #25 skrivet: 22 mar-10 kl 23:39 »
Jadu, kan ta kort på dem nångång när jag får med mig kameran. Men det är bara att vi har höga fluster både fram o bak egentligen. Vi har även en modell med både fluster bak o fram och nät över hela bottnen. Mycket enkla utan några finesser.
Ser fram emot att se hur ni har byggt.  Har ni kört med samma invändiga mått på golv och sidorna ?

En fundering , blir det inte jobbigt att jobba med kupan om man har fluster baktill oxå.
Eller jobbar ni från sidan. Har märk att det är ingen höjdare att stå i flyg stråket !  ??  mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Georgisten

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 23 mar-10 kl 05:54 »
Ser fram emot att se hur ni har byggt.  Har ni kört med samma invändiga mått på golv och sidorna ?

En fundering , blir det inte jobbigt att jobba med kupan om man har fluster baktill oxå.
Eller jobbar ni från sidan. Har märk att det är ingen höjdare att stå i flyg stråket !  ??  mvh mr bart  :P

Bottnarna är ihopbyggda med yngelrummen. Flustret baktill är bara för ventilationens skull och är därmed spärrat med galler men det går att öppna om man vill. Själva bottnen består bara av nät 3mm spänt över en enkel träram, så det kommer luft både underifrån och från sidorna. Det är mycket sällan döda vinterbin sätter för bägge luftingångar och med ett så heltäckande nät i botten har jag svårt att se hur luftbrist skulle kunna uppstå. Langstroth sitter i kallbygge så det blir att jobba från sidan. :)

Skall sägas också att nästa vinter blir första gången de prövas (de med både dubbelfluster och nätbotten dvs. dubbelflusterbottnar utan bottennät har vi god erfarenhet av). Likväl de oisolerade yngelrummen på 13 ramars dadant de sitter samman med. Så jag har ingen aning om ifall vi sysslar med total galenskap eller innovativa framsteg här. ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 23 mar-10 kl 06:58 »
Vad har du för 3 mm nät?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 23 mar-10 kl 09:21 »
Vet ej riktigt men det är inget nät, skrev fel där, utan galler. Ska visa nångång på bild. Dyrt som fasen var det iaf.

Sanntos

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 23 mar-10 kl 13:17 »
Är 3mm rostfritt ett bra galler? Var kan man i så fall hitta det (billigt)?

Michailov

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 23 mar-10 kl 16:23 »
Vill bara påpeka att detta med maskvidd i metallnät inte är helt enkelt. Många anger maskvidd mätt ytterkant metalltråd till ytterkant metalltråd dvs "hålet" beror också på tråddiameter. Två nät med maskvidd 3mm kan ha helt olika hålstorlek beroende på att tråden är olika tjock i de båda näten.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sanntos

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 01 apr-10 kl 13:12 »
Tack för svaren, flera goda uppslag, bla från beekeepern och bi alive.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 18 apr-10 kl 21:53 »
Min botten har också ett vinterläge,man vänder på den uttagbara nätramen då finns det ett större utrymme för döda bin,utan att blockera fluster, och även plats för fodring med apifonda i botten.

Sanntos

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 apr-10 kl 00:55 »
Har du räknat på vad din botten kostar att bygga?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 19 apr-10 kl 20:14 »
regel 28x70 ca 25:-
Flusterbräda 22x95 ca 3:-
Skruv och trälim 5:-
Rostfritt nät vet ej vad det kostar, jag bytte nät motsvarande 10st bottnar mot 4 burkar honung
Häftklammer rostfri 4:-

Med tanke på att det säljs bottnar för 400:-st
Så tycker jag att detta är överkomligt.

Det är desutom roligt att bygga själv.

ersam

• -
« Svar #35 skrivet: 19 apr-10 kl 20:22 »
regel 28x70 ca 25:-
Flusterbräda 22x95 ca 3:-
Skruv och trälim 5:-
Rostfritt nät vet ej vad det kostar, jag bytte nät motsvarande 10st bottnar mot 4 burkar honung
Häftklammer rostfri 4:-

Med tanke på att det säljs bottnar för 400:-st
Så tycker jag att detta är överkomligt.

Värsta lyxbotten!  ;)

Kör själv med spillbitar:
12x50 (1,5 m) - spill från takomläggningen. Värde 5 kr
15x100 (0,2 kvm) - råspont (också spillbitar från taket). Värde 8 kr
Nät ca 20 kr
Övrigt 4 kr
Totalt 37 kr

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 19 apr-10 kl 20:36 »
Min botten har också ett vinterläge,man vänder på den uttagbara nätramen då finns det ett större utrymme för döda bin,utan att blockera fluster, och även plats för fodring med apifonda i botten.

Har du någon bild/ritning på din botten?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #37 skrivet: 20 apr-10 kl 15:07 »
Har du någon bild/ritning på din botten?

Bilder finns i tidigare inlägg.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 apr-10 kl 15:38 »
Just! nu kommer jag ihåg ...

Sanntos

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 apr-10 kl 18:25 »
ersam, den enkla botten med nät som du snickrat till av spillbitar, har du en bild på den vid tillfälle?

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare
ärt, jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser