Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga enkel botten  (läst 28130 gånger)

Sanntos

• Gäst
Bygga enkel botten
« skrivet: 19 mar-10 kl 11:45 »
Funderar på att bygga botten. Finns det någon som har en idé om hur en sådan kan göras så enkel som möjligt, samtidigt som nedfall ska kunna mätas.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Bygga enkel botten
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 12:38 »
Hej!
När jag bara hade 4 samhällen, stod de på en bänk gjord av trallvirke med 5 mm springor mellan brädorna.. "botten" bestod av träbänken som jag lagt 1*2 tums-läkt under yngellådan
(som ett U), "flusteröppningen" reglerades med ett par klotsar. Vintertid placerades ett spärrgaller under yngelrummet så att inte mössen kom in. Så det går utmärkt med enkla lösningar, det viktiga är att det är luft/ventilerat underifrån.

Numera så är det Nacka kupan som gäller.
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 12:51 »
http://www.biodlarna.se/website1/50.0.1.0/85/79004%20%20SBR%20Standardbotten.pdf

Här har du en gratis länk från SBR       mvh  mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 20 mar-10 kl 08:54 »
Funderar på att bygga botten. Finns det någon som har en idé om hur en sådan kan göras så enkel som möjligt, samtidigt som nedfall ska kunna mätas.
Sätter du ett nät i botten kan du mäta nedfallet i ett varroainlägg under kupan istället och kan bygga en mycket enklare botten. Jag gör så med mina nacka nätbottnar, och du kan snickra en egen enligt samma mönster - skiva med flusterskapande lister i U på ovansidan, stort sågat hål med nät och lister som fötter för ventilation.

olof

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 mar-10 kl 08:56 »
Tänk bara på att med den metoden mäter du inte nedfall över hela ytan och du får multiplicera nedfallsresultatet med 2 eller 3.

Sanntos

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 mar-10 kl 17:35 »

Vilka funktioner ska en bra botten ha?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 mar-10 kl 17:59 »
En vanlig ordinär botten har ett stort nät i botten för ventilation och ett fluster tillsammans med första lådan. Det är allt man behöver!
Sedan finns det olika grupper med en helt annan övertygselse om att just deras botten är den bästa och några bottnar med så många funktioner som möjligt.
Man skall fundera ut vad van vill med sin biodling innan man väljer material. Som flera skrivit tidigare, skall man bara ha några kupor, välj vad du vill.
Skall du däremot vara rationell och driva näringsbiodling med få eller många kupor så kan man inte ha vilken botten som helst, det fungerar inte.
Och det är här allt skär sig i alla diskussioner som inte mynnar ut till något vettigt mera än ännu en presentation av en massa fantasktiska bottnar.

Ingen valde botten åt mig, jag valde själv utifrån mina planer. Kolla bottnar, prata med någon bra redskapsleverantör om dina planer.
Börjar man prata pallpriser och pall-leveranser, leveranser med lastbilar och lastpallar etc så ger det sig automatiskt.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 20 mar-10 kl 19:52 »
Undrar bara vad för eller nackdel med nackabotten kontra swibobotten är??
Själv så bygger jag mina nätbottnar 28X70 sarg och rostfritt nät flusterbräda 22X95

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 mar-10 kl 20:08 »
Vad använder du för nät + maskstorlek, samt hur stort blir det L x B ?

Har du en bild?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 mar-10 kl 20:15 »
SWI-BO Botten,

olof

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 mar-10 kl 17:51 »
Undrar bara vad för eller nackdel med nackabotten kontra swibobotten är??...
Jag har inte provat swibo-botten men väl 3 andra sorter. Jag är helnöjd med mina nacka nätbottnar. Den enda nackdelen är att det är nedersta sargen som bildar ovankaten på flustret och klantar man sig kan bina börja gnaga på sargens nederkant. Det kan t.ex. hända om man gör avläggare och minskar flustret och väntar för länge innan man gör det större. Men denna egenskap delar bottnen med många andra konstruktioner och skulle gå lätt att förebygga med en träram mellan botten och första sarg på t.ex. avläggare.

Gnagskador på sargarna spelar egentligen mindre roll, man får bara vara lite uppmärksam så man inte har skattad honung som kan bli rövad i dem eller transporterar bin inne i bilen i sådana lådor  :)

Men som andra har sagt, det är väldigt individuellt vad man tycker är bra, i början snickrade jag också bottnar och i teorin var de jättebra - de står alla i förrådet numera...

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 21 mar-10 kl 20:36 »
Rostfrittnät maskvidd 2.5mm bredd 25cm längd 35cm.
Ramen med nät är gjord så att den enkelt kan bytas ut
En enkel funktionell och hållbar botten,lätt att bygga.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 21 mar-10 kl 20:37 »
En bild till.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 mar-10 kl 20:40 »
Kan du pilla ut den träramen med nätet för rengöring utan att lyfta på någon låda? I så fall hur?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 21 mar-10 kl 20:43 »
Jag drar den framåt under flusterbrädan,utan att behöva lyfta lådor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 mar-10 kl 20:46 »
I så fall strålande!!

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 21 mar-10 kl 20:52 »
Jag kanske skall lösa så att den går att dra ut bakåt istället,vore ju kanske det optimala.
Men då får jag gnugga geniknölarna ett tag.
Men det är ju också detta som är roligt att lösa problem.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 21 mar-10 kl 20:57 »
Tack Sten-Åke  för hjälpen !!

Där finns  även en botten som heter universal botten . Tror att den är framtagen av några svenska bi odlare.
Med den kan kan man öppna bottnen back till ock utföra olika ingrep utan att störa tjejerna allt för mycket.
Rensa botten , sätt in ta ut olika inlägg , varoa med flera. Man har även drag över golvet så det bli ventilerad .
Fram vid flustret kan man variera insläppet i fyra lägen med trä lister.
                                                Mvh mr bart  :P

« Senast ändrad: 01 apr-10 kl 15:27 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 21 mar-10 kl 21:41 »
...Där finns  även en botten som heter universal botten . Tror att den är framtagen av några svenska bi odlare.
Med den kan kan man öppna bottnen back till ock utföra olika ingrep utan att stör tjejerna allt för mycket.
Rensa botten , sätt in ta ut olika inlägg , varoa med flera. Man har även drag över golvet så det bli ventilerad .
Fram vid flustret kan man variera insläppet i fyra lägen med trä lister.
...
Jag har 5 sådana som jag provat en sommar och en vinter och mina erfarenheter var lite blandade. Bland annat kanske pga bristande erfarenhet av bottentypen fick jag vildbygge under ramarna. Den är såpass varm att det under sommaren alltid är mycket bin under ramarna så man kan inte ta ut ett varroainlägg utan att bin följer med. Bakplåten rostar av myrsyra så använder man det måste man tillfälligt byta den mot en träkloss eller frigolit. Annars är det bra att lätt kunna ändra flusterhöjden och ventilationen stoppas inte upp av en matta av döda bin.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #19 skrivet: 22 mar-10 kl 11:14 »
Jag har 5 sådana som jag provat en sommar och en vinter och mina erfarenheter var lite blandade. Bland annat kanske pga bristande erfarenhet av bottentypen fick jag vildbygge under ramarna. Den är såpass varm att det under sommaren alltid är mycket bin under ramarna så man kan inte ta ut ett varroainlägg utan att bin följer med. Bakplåten rostar av myrsyra så använder man det måste man tillfälligt byta den mot en träkloss eller frigolit. Annars är det bra att lätt kunna ändra flusterhöjden och ventilationen stoppas inte upp av en matta av döda bin.

Den är känd för vildbygget under ramarna. Tror man kan ha en skiva med stora hål i mellan yngelrummet och bottnen för att slippa det. Vi kör med en mycket enkel hemmasnickrad variant i leasingbigårdarna med samma typ av korsdrag mellan baksidan och flustret men vi har har inga problem med vildbyggen alls.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

902 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser