Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckarfråga  (läst 442 gånger)

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Kläckarfråga
« skrivet: 19 mar-10 kl 08:40 »
Fick i går kväll hem min första egna kläckare, en Cavatutto24 och kikade på den lite snabbt, har nu ett par undringar.

Äggen ska ligga ner på långsidan antar jag ?
Hur mycket ska underskivan röra på sen när man flyttar spaken (eller eg. hur ska spaken "fästas") ?
Känner mej lite korkad som inte får till det som jag trodde det skulle vara  :-[

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kläckarfråga
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 14:15 »
Det tog ett tag innan jag hajjade hur det funkade också... jag trodde att den skulle vicka/vagga äggen - men man för spaken fram och tillbaka så att den rullar äggen. Eller om man har elmotorn som gör det åt en. Då puttar den sakta sakta bottenplattan från och till vattenbehållaren kan man säga och följden blir att äggen rullar fram och tillbaka.

Var det nåt i den stilen du undrade om? =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 4 användare (1 dolda)
Mattias, Tur-Johan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser