Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att organisera själva flytten.. Hjäälp!  (läst 3776 gånger)

Gurkan82

• -
Hjälp med att organisera själva flytten.. Hjäälp!
« skrivet: 17 mar-10 kl 18:03 »
En fortsättningstråd kanske? på tråden "vad behöver man egentligen i en lägenhet"

Helt förvirrad i skallen som jag är nu så känner jag att jag behöver tips med att organisera själva flytten :-[

Jag ska flytta in en 1 April! Har inga möbler från början och skulle behöva kanske en säng till att börja med så att jag har nånstans att sova+ lite köksprylar men det ska inte vara några problem att bära med mig..

Så jag vet inte om jag ska börja med en säng och sen när jag flyttat in börja kolla soffa,matbord osv på ex blocket eller second hand

Eller: ska jag försöka köpa allt det där innan så att det kan flytta in när jag flyttar??

Sen det här med att det inte får bli för dyrt med själva transporten som det ju lätt kan bli om jag köper från ex 3 olika butiker(second hand,blocket) >:( :-\

Hoppas nån kan hjälpa mig för jag vet inte riktigt hur jag ska börja.. :-[ :-\

Kanske ska tillägga att jag inte har några möbler,porslin,eller saker till hemmet..
« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 11:45 av Gurkan82 »
Du är så fin. Jag tycker om dig.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp med att organisera själva flytten.. Hjäälp!
« Svar #1 skrivet: 17 mar-10 kl 18:27 »
En del välgörenhetsbutiker kör ut grejorna till liten/ingen kostnad. Men bäst är såklart att hitta så mycket som möjligt på samma ställe, då är det troligare att de vill hjälpa dig.

Nu har jag inte följt med i den andra tråden, så jag vet inte vart du ska flytta, eller varifrån, men själv har jag fraktat många saker på buss och tåg, även förhållandevis stora saker. Välj en tidpunkt på dagen då det inte är rusningstrafik, och se till att det finns bra grepp på dina grejor, så att de går att bära. Det kan man tex ordna genom att använda bagageremmar med hantag på, som man spänner fast runt madrasser eller dylikt.

Allt är en fråga om hur mycket man är beredd att slita för att komma billigt undan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gurkan82

• -
« Svar #2 skrivet: 17 mar-10 kl 18:31 »
En del välgörenhetsbutiker kör ut grejorna till liten/ingen kostnad. Men bäst är såklart att hitta så mycket som möjligt på samma ställe, då är det troligare att de vill hjälpa dig.

Nu har jag inte följt med i den andra tråden, så jag vet inte vart du ska flytta, eller varifrån, men själv har jag fraktat många saker på buss och tåg, även förhållandevis stora saker. Välj en tidpunkt på dagen då det inte är rusningstrafik, och se till att det finns bra grepp på dina grejor, så att de går att bära. Det kan man tex ordna genom att använda bagageremmar med hantag på, som man spänner fast runt madrasser eller dylikt.

Allt är en fråga om hur mycket man är beredd att slita för att komma billigt undan.

Jag ska flytta inom Uppsala bara :)
Att bära och släpa runt själv känns inte så lockande då jag börjar få dumma sammandragningar(gravid) och ryggen värker bara jag går nån timme..
Men det du sa om att kanske försöka hitta en butik som har lite av det jag vill ha och be de köra ut var bra ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 mar-10 kl 18:35 »
Just det, skummade den andra tråden, du är gravid.

Då är mitt tips att skaffa en bra begagnad kombivagn, som har en insats för baby och som har fällbart ryggstöd, så att det funkar tills att barnet kan/orkar gå själv.

Köp den redan nu och använd den för att skjutsa saker på bussen, man kan lasta mer än man tror på/i/under en sådan, framför allt om man inte har en unge i den. Dessutom orkar man mycket mer när det rullar än när man ska bära.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 mar-10 kl 18:36 »
Ett gott råd från en som flyttat många gånger, både själv och åt andra. Om du inte har en massa grejer redan, köp på dig så lite som möjligt innan du flyttar. Helst inget alls, eller bara en madrass och en tallrik, ungefär. Det är ett fasansfullt projekt att flytta ett helt bohag, medan det inte är besvärligt alls att skaffa en sak i taget.

Gurkan82

• -
« Svar #5 skrivet: 17 mar-10 kl 18:43 »
Ett gott råd från en som flyttat många gånger, både själv och åt andra. Om du inte har en massa grejer redan, köp på dig så lite som möjligt innan du flyttar. Helst inget alls, eller bara en madrass och en tallrik, ungefär. Det är ett fasansfullt projekt att flytta ett helt bohag, medan det inte är besvärligt alls att skaffa en sak i taget.

Nää det jag har nu  är typ ett antal lådor med diverse små saker och böcker.. + mina egna kläder.. Kanske blir sammanlagt 8-9 bananlådor men det får plats i en taxi..
Så en madrass och nån tallrik till att börja med?  Joo det lät faktiskt som en smart ide!  ;)

Gurkan82

• -
« Svar #6 skrivet: 17 mar-10 kl 19:42 »
 ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-10 kl 19:50 »
Jag har en begagnad kombivagn tillsalu. den finns utanför Kungälv-Gbg.  Om du skulle vara intresserad så skicka ett PM ;)

Själv tycker jag det är trevligt att komma iordning rätt så fort, men om man köper saker på den typ av ställen som redan nämnts, så kanske det inte heller är något problem att låta sakerna vara kvar där tills inflyttningen sker. Om man hittar något man tycker om får man ju liksom passa på ;)

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gurkan82

• -
« Svar #8 skrivet: 17 mar-10 kl 20:02 »
Jag har en begagnad kombivagn tillsalu. den finns utanför Kungälv-Gbg.  Om du skulle vara intresserad så skicka ett PM ;)

Själv tycker jag det är trevligt att komma iordning rätt så fort, men om man köper saker på den typ av ställen som redan nämnts, så kanske det inte heller är något problem att låta sakerna vara kvar där tills inflyttningen sker. Om man hittar något man tycker om får man ju liksom passa på ;)

Lycka till

Åhh vad snällt:) Men jag bor i Uppsala så det blir ju lite svårt med själva transporten ::) :-\  Annars hade jag tackat ja på studs ;D

Om man betalar innan så kanske sakerna får vara kvar  i lokalen,annars tror jag inte att det går :-\,alltså att bara "lägga undan" nån vecka och det förstår jag iof..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-10 kl 20:18 »
Så lite som möjligt det håller jag med om !
Luftmadrass o sängkläder ,,,papptallrikar o dyl i början .
Finns billiga uppblåsbara möbler lite varstanns *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 mar-10 kl 20:51 »
Jaaa.....transport....hmmmm..... får du nys om nån som ska köra så är det bara att höra av sig, och jag ska hålla öronen öppna...... ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gurkan82

• -
« Svar #11 skrivet: 17 mar-10 kl 20:58 »
Jaaa.....transport....hmmmm..... får du nys om nån som ska köra så är det bara att höra av sig, och jag ska hålla öronen öppna...... ;)

Yes,det ska jag definitivt göra ;)

Och tack,snällt att du också vill hjälpa till :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 17 mar-10 kl 21:02 »
Ikea kan du beställa från på internet o få allt hemkört .
det är oftast lika billigt på ikea som begagnat .
Annars så är det jättekul att gå där en dag man kan få det hemkört även om man handlar i varuhuset ,,,inte alls dyrt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gurkan82

• -
« Svar #13 skrivet: 17 mar-10 kl 21:09 »
Annars så är det jättekul att gå där en dag man kan få det hemkört även om man handlar i varuhuset ,,,inte alls dyrt .

Lika billigt som på ex Röda korset kan jag nog inte hålla med om.. Kollade vad den billigaste soffan på Ikea kostade och tror det var 600kr? kolla iof  på deras hemsida så möjligt att det finns mer i butiken som inte finns med på deras hemsida..

Men skönt att veta att man få det hemskört.  Skulle också behöva hjälp med att sätta ihop vissa möbler eftersom jag inte har några verktyg alls hemma och sen är jag lika händig som  en dammråtta men det kanske kostar extra..

Gurkan82

• -
« Svar #14 skrivet: 17 mar-10 kl 21:12 »

Just det: Kostar 600kr att få sakerna hemkört från Ikea... Aaaaaj..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 17 mar-10 kl 22:59 »
Fast jag tycker inte 600kr i frakt är dyrt .

Okej soffa kan bli dyrt men det finns ju soffor för 1500kr på ikea .
jag är lite skeptisk till beg soffa o nyfött barn .
svårt att rengöra  :-X

Gurkan82

• -
« Svar #16 skrivet: 18 mar-10 kl 08:01 »

Njaa.. Kanske beror på hur mycket pengar man har osv.. Jag tycker iaf att 600kr är dyrt.

Och sen behöver man inte köpa en sunkig beg soffa som luktar skunk(rök)    Finns fina och fräsha  beg soffor med,men tack för omtanken ;)

Gurkan82

• -
« Svar #17 skrivet: 18 mar-10 kl 08:11 »

Sen tänkte jag att jag skulle sova i den soffan(bäddsoffan) om jag skaffar en sån,barnet kommer ju sova i sin egen säng(förhoppningsvis,om den vill) sen när den föds..  Om det var det du tänkte,att bebisen skulle sova i soffan med mig.. :P

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 18 mar-10 kl 10:51 »
Jag rekommenderar också att du skaffar sakerna efter flytt.
Och det finns mängder med fräscha begagnade soffor/sängar.
Håll koll på blocket där finns mycket som skänkes bort.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 18 mar-10 kl 11:03 »
Sen tänkte jag att jag skulle sova i den soffan(bäddsoffan) om jag skaffar en sån,barnet kommer ju sova i sin egen säng(förhoppningsvis,om den vill) sen när den föds..  Om det var det du tänkte,att bebisen skulle sova i soffan med mig.. :P
Jag som har tre barn har nog sett vad barn gör men en soffa ,,och du kan ju drömma om att barnet sover i egen säng *asg* nee du första barnet vill man aldrig släppa ur famnen o sen är man för trött när barnet vaknar en gång i timman hela nätterna igenom för att kliva upp o mata varje gång då ligger man o ammar o sover sammtidigt.
Sen när ungarna är större så tappar dom kakor på soffan o dyl som dom sen äter , sommnar o soffan osv osv ..

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
RickardR, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser