Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastram, igen  (läst 1128 gånger)

Sanntos

• Gäst
Plastram, igen
« skrivet: 14 mar-10 kl 18:30 »
De olika varianter av plastramar som finns att köpa... kan någon säga om dom är av typ Hoffmann eller inte..? Fördelar - nackdelar?

toredh

• Gäst
SV: Plastram, igen
« Svar #1 skrivet: 15 mar-10 kl 08:14 »
Den jag har erfarenhet av, Agrebs, är Hoffman. Fördelarna är: bra mycket enklare/snabbare än spika/tråda. Håller bättre i slungning/allmänt. 15% större cellyta, fördel i yngelrum. Förmodligen betydligt längre livslängd...
Nackdelar: Går inte att smälta ur på "traditionellt" sätt. Vet inte om det ens är en nackdel, men du får finna ett arbetssätt med skrapning/tvättning... Sedan tycker jag mig märka att utbyggnaden går lite trögare... Sammanfattningsvis uppväger fördelarna nackdelarna med råge! Lycka till!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-10 kl 12:32 »
Vänta tills det är minus grader då blir vaxet spröda sen är det bara att knacka loss det . simsalabim                            mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 mar-10 kl 12:39 »
Utbyggnaden går trögare om man snålar med vaxet, det skall på ordentligt med vax på sidorna så att bina kan "dra ut" vaxet samtidigt som de bygger. Det skall inte finnas någon mätbar skillnad på en mellanvägg eller en plastram om förutsättningarna är ungefär lika.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 4 användare
Tone Lind, imlo, Ylvalifalk, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser