Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomat gurka mm  (läst 7271 gånger)

Tillkvist

• Ångermanland
Tomat gurka mm
« skrivet: 13 mar-10 kl 00:49 »
Har tänkt att odla lite tomat och gurka nu i sommar.
Jag har inte odlat dessa tidigare och jag behöver tipps på hur jag odlar, villka sorter som är bra mm...
Andras erfarenheter av olika sorter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tomat gurka mm
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 06:56 »
Förodla inte för tidigt, då blir plantorna rangliga och klarar omställningen till uteliv sämre. Tomater ca 5-7 v före omplantering, gurka ca 3-5 v. Välj sorter för frilandsodling, och gärna busksorter av tomaterna. Vildtomat, som är en liten gul tomat brukar vara enkel att lyckas med.

Tänk på att sätta rejäla stöd till tomaterna, ta dubbelt så lång och grov pinne som du tror behövs, då brukar det bli lagom  ;). Det är trist om tomatplantan bryts just när huvudskörden ska börja. Under gurkämnena är det bra att lägga en brädbit eller liknande så att den lättare håller sig torr. Tänk på att skydda gurkplantorna mot sniglar, annars blir de lätt helt uppätna, tomatplantor brukar klara sig bättre mot sniglar.

Vattning är a och o både vad gäller gurka och tomat. Jämn fuktighet, men inte för blött, om man vattnar ojämnt riskerar man att frukterna spricker. De är också näringskrävande, så vattna gärna med nässelvatten och täck med gräsklipp runt plantorna, det ger både näring och håller fukten bra.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bo

« Svar #2 skrivet: 13 mar-10 kl 07:04 »
Nu är det för sent för att hinna så tomater för tidigt.

Slanggurka: Köp den dyraste mögelresistenta sorten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 13 mar-10 kl 07:11 »
Själv har jag tänkt vänta en vecka eller två innan jag sår tomater.

Angående gurka, om den ska växa i odlingstunnel/växthus är det bra om den är mögelresistent, på friland är mögel sällan ett problem, men däremot utvecklingstiden. Asiatisk slangurka odlade jag förra året utan skydd på friland med bra resultat. Annars gillar jag squash och pumpa ur gurkfamiljen, mera mat och enklare att odla, dessutom går flera av dem bra att lagra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-10 kl 21:59 »
När det gäller gurka brukar jag odla på friland, s.k.'inläggningsgurka', rhensk  druv närmare bestämt.  Men jag äter de flesta gurkarna direkt, skalet är lite grovt så det skalar jag bort - men de smakar mycket mer än slanggurka, som aer tänkt för direkkonsumtion.

Ideskog

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-10 kl 19:53 »
Jag har provat odla gurka både i växthus och på friland. De gurkor som blivit godast och get mest för mig är en kinesisk slanggurka som jag odlat på friland.
Den har tunt skal, är något taggig och smakar fantastiskt gott i en sallad. Se bara till att den inte står torrt eller har för lite gödsel (inte för mycket heller), då blir den lite besk.

Gurkan heter: Cucumis sativus

Lycka till!

jan andersson

• Halland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-10 kl 21:09 »
Gå med i Tomatklubben, www.tomatklubben.se
Åke har många sorter och massor med bra tips om odling och sådd.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare
Davvan, Tiomilaskogen, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser