Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxmott  (läst 3154 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Vaxmott
« skrivet: 12 mar-10 kl 19:15 »
Jag har hört att man kan lägga en kvist malört mellan lådorna så blir man kvitt vaxmotten.
Stämmer detta och i så fall vilken sorts malört ska det vara??

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Vaxmott
« Svar #1 skrivet: 12 mar-10 kl 19:33 »
Jag tror ättiksprit är effektivare tills allt annat är bevisat. Någon har skrivit persilja, malört etc men jag tror inte det har avsedd effekt.

Solklart

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-10 kl 19:39 »
Jag har hört att man ska trava lådorna med ramar i och separera dem med tidningspapper emellan och förvara dem kallt.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Curt

« Svar #3 skrivet: 13 mar-10 kl 19:32 »
Jag har hört att man kan lägga en kvist malört mellan lådorna så blir man kvitt vaxmotten.
Stämmer detta och i så fall vilken sorts malört ska det vara??
Malört dvs Artemisia absinthium L. har använts sen antiken för att mota bort insekter. Både vaxmott och bin skyr malört. Malörten är dock bara repellerande och tar inte livet av en enda insekt. Ättiksyra (inte ättiksprit som bara håller 12% ättiksyra) är ett effektivt vapen. Den tar även död på Nosema apis.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 13 mar-10 kl 19:36 »
Har haft malört i brännvinet och inte besvärats av en enda vaxmott under tiden jag dricker.  :o

Curt

« Svar #5 skrivet: 13 mar-10 kl 19:47 »
Har haft malört i brännvinet och inte besvärats av en enda vaxmott under tiden jag dricker.  :o
Svårt att avgöra om man inte är nykter. Kolla vaxet i öronen :)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 13 mar-10 kl 21:48 »
här få ni se hur vax motten härjar

Waxmoth problem

mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 mar-10 kl 22:02 »
Vaxmott larver kan käka uåpp en hel EPS låda så att bara målarfärgen håller ihop den.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-10 kl 21:30 »
Fövara lådorna så kallt det är möjligt. Det gör att det tar längre tid för larverna att utvecklas. Går däremot rasande fort i rumstemperatur. *been there, done that*

Larverna gillar ramar med mörkt vax bäst. Sånt som det varit yngel i många gånger. Smält ner dom så snart det är möjligt. Eller skicka iväg för nedsmältning.
De är inte mycket för ramar som inte är utbyggda, eller såna som är utbyggda men fortfarande är helt gula.

Stapla lådorna med några lager tidningspapper mellan och droppa lite ättika på tidningen. Förvara i ouppvärmt uthus.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser