Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad i hela världen ska jag göra?  (läst 6562 gånger)

Norna

• Blekinge
Vad i hela världen ska jag göra?
« skrivet: 10 mar-10 kl 12:32 »
Hej alla fårexperter  ;)

Vad kan jag har gjort för fel? Vi har åtta tackor som gått ihop med olika baggar sedan de var ca fem månader (alltså i syfte att få lamm). Saken är den att ingen av dem har lammat och nu är de ca två år gamla. Ingen ser det minsta dräktig ut.  :-\ Dom har gått med bagge hela vintern. De är friska annars (vad jag vet), vi har inte haft några sjukdomar. Dom får hö och mineraler på vintern, lite havre några gånger. Mineraler och vatten förstås.

Snälla hjälp mig, vad ska jag göra tycker ni?? Tar gärna emot tips på vad man kan göra  :-[
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

småbrukartanten

• Gäst
SV: Vad i hela världen ska jag göra?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-10 kl 16:21 »
Har du flera baggar som samtidigt har varit tillsammans med tackorna? Eller har de haft en bagge i taget vid flera tillfällen?
Att inte någon av tackorna skulle vara dräktig verkar ju i mina ögon väldigt konstigt.
Om det är som den första varianten så kanske inte alla baggar kommer åt att betäcka men den ranghögsta baggen borde ha gjort det.

Norna

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 10 mar-10 kl 17:22 »
Jag har haft olika baggar under hela tiden. Alltså aldrig haft mer än en bagge åt gången i flocken.

Ja, visst är det konstigt ??? ???

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 10 mar-10 kl 17:34 »
 Ja, jättekonstigt och tråkigt!
Hur många baggar har du provat och hur gamla har dom varit?
Visst kan man råka ut för sterila baggar men inte hur många som helst...
Och inte borde 8 tackor kunna vara sterila heller :-\
 Hoppas det löser sig!
                            Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Norna

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 10 mar-10 kl 17:42 »
Ja, det är verkligen jättetråkigt!

Jag har provat tre olika baggar. Två unga baggar och en äldre "avelsbagge".

Tror ni det finns några åtgärder jag kan göra för att öka chansen för lamm (i år är det väl försent  :-\)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-10 kl 18:01 »
Är tackorna klippta??

Har sette tt ställedär dom fick dåligt med lamm... men baggen hade inte en chans att "komma åt" dom hade sån enormt tjock ulllager över hela sig. Tovigt och full i skräp..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-10 kl 18:10 »
Har du rödklöver i vinterfodret? Det kan göra att de inte blir dräktiga...

Annars tycker jag att det låter mycket konstigt! ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 10 mar-10 kl 18:17 »
 Vad är det för ras? Om det är någon väldigt årstidsbunden ras kanske dom haft baggen vid fel tillfälle (om han inte varit med hela tiden)?
  Och är du helt säker på att dom inte är dräktiga? Det syns inte alltid så väl på tackor som inte lammat förut och speciellt om dom är oklippta.
                                                Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Norna

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 10 mar-10 kl 19:27 »
Nej dom har ingen tjock päls, dom klipps två gånger per år, höst och vår.

Har inte heller något rödklöver i fodret.

Det är värmlandsfår, dom är ju årstidsbundna, men mina får har haft bagge hos sig året om.

Jag kan inte tänka mig att de skulle vara dräktiga nu heller  :-\ Dom är smala och smärta, men inte magra. Jag känner igenom dom regelbundet så de är nog i vad man skulle kalla "medelgott" hull.

Ja, visst är det konstigt????  ???
« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 19:29 av Norna »

Ulla Krull

« Svar #9 skrivet: 10 mar-10 kl 19:36 »
Det låter onekligen lite märkligt men utan att fördjupa mig i orsaken så är mitt tips - om du vill försöka få till en betäckning nu - är att släppa in flera baggar på en gång, gärna med lite olika åldrar. Baggarna måste ha gått tillsammans ett tag så att de har sin rangordning klar.
Effekten av att släppa flera baggar på en gång är den säkraste naturliga metoden att få tackor i brunst, även om de är säsongsbundna.
Det finns flera besättningar som får Gotlandsfår att lamma i januari-februari på detta vis.
Den enda egentliga nackdelen är att faderskapet blir okänt men om alla baggar är av samma ras så vet man i alla fall fadrerasen  ;)

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 10 mar-10 kl 19:48 »
prova att ge B-vitamin tex foderjäst strax innan och i början baggen/arna släpps in .
du kan också prova att flusha dvs ge kraftfoder 2 vecor innan baggen släpps in och sedan ge fortsatt krf 3 veckor , ungefär 2 dl per tacka och dag . blir enklare att få i dem foderjäst också då . men du kan ju även ge b-vit på andra sätt .
betfor brukar vara rikt på b-vit
Du har inga skumma växter på betet/hagen där de går som kan fungera som abort/prev-medel?

Norna

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 10 mar-10 kl 20:08 »
Oki, då är det alltså många baggar på en gång som gäller  :)

Esten: Kan inte tänka mig att jag har några abortväxter i hagarna. Men den tanken har slagit mig också  ;) Jag har också gått runt och letat aborterade lamm/foster men har aldrig hittat något ens i närheten av detta.

Men kan det vara B-vitaminbrist tror ni?? Ger ni era tillskott?
« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 20:14 av Norna »

moppe

« Svar #12 skrivet: 10 mar-10 kl 20:20 »
Har du sett att tackorna har blivit betäckta? Kanske en sele med färgkritor kunde vara ett alternativ för att se om det händer något.

Norna

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 10 mar-10 kl 21:28 »
Har du sett att tackorna har blivit betäckta? Kanske en sele med färgkritor kunde vara ett alternativ för att se om det händer något.

Jo jag har sett att de har blivit betäckta av samtliga baggar.... :-[ Det är just detta jag tycker är så otroligt märkligt, att det inte "tar sig" ändå.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 11 mar-10 kl 17:31 »
Tycker också att det låter mycket märkligt... ??? Jag fick en tanke, kanske långsökt men ändå, när du skrev att du klipper vår och höst. Klipper du baggen samtidigt med tackorna och vid vilken tid?

Baggarna skall ju helst vara oklippta vid betäckningen, det påverkar brunst och kanske även baggens fertilitet? Om fåren är väldigt årstidsbundna och baggen inte är intressant vid normal brunsttid, så kanske det inte blir något?

Fast det låter långsökt....
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 mar-10 kl 17:40 »
Jag skulle nog diskutera med en veterinär om de har nån sjukdom som orsakar reproduktionsstörningar. För säkerhets skull. Finns ett gäng smittor på djur som inte ger nåt vidare mycket symptom men som ger fertilitetsproblem och kastningar.

Norna

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 11 mar-10 kl 21:24 »
Tycker också att det låter mycket märkligt... ??? Jag fick en tanke, kanske långsökt men ändå, när du skrev att du klipper vår och höst. Klipper du baggen samtidigt med tackorna och vid vilken tid?

Baggarna skall ju helst vara oklippta vid betäckningen, det påverkar brunst och kanske även baggens fertilitet? Om fåren är väldigt årstidsbundna och baggen inte är intressant vid normal brunsttid, så kanske det inte blir något?

Fast det låter långsökt....

Baggen är oklippt och tackorna klippta vid tiden för betäckning. Allt för att han ska verka så stilig som möjligt  ;)

Stabon: Ja, du har nog rätt. Jag bör nog kontakta vet igen. Har gjort det innan men han trodde inte riktigt på mig, typ bara skrattade bort det när jag förklarade vår situation, liksom "hahaha, klart dom är betäckta, vänta bara!" Och vi väntade, inga lamm kom.

Vet du förresten vilka sjukdomar som orsakar reproduktionsstörningar??  ???
« Senast ändrad: 11 mar-10 kl 21:35 av Norna »

mammacaries

• Norrbotten
    • Ljuså 2:5
« Svar #17 skrivet: 12 mar-10 kl 11:45 »
Har du lantras så bör dom brunsta kring månadsskiftet nov-dec, dvs lamma knappt 5 månader senare, dvs slutet av april, kan vara svårt att se om dom verkligen är dräktiga förrän just innan, om dom inte lammat tidigare. Hur länge fick baggen gå med tackorna?
Det är ju inte säkert att alla tackorna var i brunst när baggen var där, om det var kort tid.
Vi har gutefår, brukar släppa in baggen i början av dec, han får gå hela vintern, sen har vi lammning från slutet av april fram till i slutet av maj.

Norna

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 12 mar-10 kl 16:52 »
Har du lantras så bör dom brunsta kring månadsskiftet nov-dec, dvs lamma knappt 5 månader senare, dvs slutet av april, kan vara svårt att se om dom verkligen är dräktiga förrän just innan, om dom inte lammat tidigare. Hur länge fick baggen gå med tackorna?
Det är ju inte säkert att alla tackorna var i brunst när baggen var där, om det var kort tid.
Vi har gutefår, brukar släppa in baggen i början av dec, han får gå hela vintern, sen har vi lammning från slutet av april fram till i slutet av maj.

Baggen släpptes in i början av september och går kvar hos tackorna fortfarande. Jo, du har rätt, dom KAN ju vara dräktiga fastän det inte syns något alls. Tycker bara att det borde synas något hos någon av dem... Hoppas, hoppas  :)

ulfg

« Svar #19 skrivet: 12 mar-10 kl 20:59 »
Det här är lite för konstigt och lite för mycket för att kunna förklara med "fel" baggar eller lite rödklöver eller annat. Någonting slår ut fertiliteten på dina djur och det måste vara en sjukdom av något slag. Konsultera Sjödin "Får" och jobba vidare med vad det kan vara för slags parasit eller åkomma.
Jag vet inte i dagsläget vad det kan vara för slags sjukdom eller åkomma, men ska kolla Sjödin över helgen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1557 gäster, 3 användare
Hästberoende, Erik Forsman, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser