Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad i hela världen ska jag göra?  (läst 6577 gånger)

Ulla Krull

SV: Vad i hela världen ska jag göra?
« Svar #20 skrivet: 13 mar-10 kl 10:47 »
Om du är väldigt nyfiken så kan du ju ringa Martin Sjunnesson så får han komma och dräktighetsscanna dem åt dig  ;)
Om du inte bor hemskt långt från honom förstås.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #21 skrivet: 13 mar-10 kl 14:58 »
Har du Värmländsfår? Är du med i Allmogefårföreningen? Då skulle jag även ringa din genbanksansvarig  och prata med henne, hon hjälpa säkert gärna även om du inte är med! Eventuella sjukdomer är alltid interessanta för dem att veta för att se om det finns problem som flera ha.

Förresten skriver föreningen på sin hemsida att Värmlandsfåren brunsta året om med undertag på sommermånderna!

Norna

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 13 mar-10 kl 20:23 »

Ulfg: Tack  :-[

Andrea.r: Jo, vi är med i föreningen Allmogefår. Ska rådfråga dem, har bara inte tänkt på den möjligheten.

Ulla Krull:Jag bor ju i Småland. Var bor Martin Sjunnesson??
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 mar-10 kl 20:34 »
Nä.. tyvärr vet jag inte riktigt vad de tär för sjukdomar som kan ställa till det. Mest att alla djurslag verkar ha diverse smittor som kan ge problem som omlöp/brunst, aborter eller att de inte blir dräktiga.

mammacaries

• Norrbotten
    • Ljuså 2:5
« Svar #24 skrivet: 13 mar-10 kl 21:12 »
Jag tror lammen kommer i den tid de ska, om drygt en  månad.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 mar-10 kl 21:51 »
Men baggen släpptes ju till i början av septembe,r det är 6,5 månader sedan, så länge är de ju inte dräktiga. Eller menar du att de inte brunstade förrän i mitten på december?

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #26 skrivet: 13 mar-10 kl 22:30 »
hej Norna
jag hade just en idee till som kanske kan har hänt? Jag har till ex två ungtackor som nu är i samma ålder som dina (Åsenfår rätt likt i brunst som värmlands tro jag). Förr året som Tacklamm fick dom gå tomt för att jag inte ville ha lamm från förstföderskor som ny. Och i år släppte jag baggen i augusti alla vuxna inklusive ett tacklam blev dräktiga oklippta senast i september och har lammat redan. Medans dem två damerna verka ha ventat tills slutet av oktober med att brunsta och först nu börja det synas på dem och jag räkna med lamm i slutet av mars. Jag tycker att skogsfåren verka mycket pigga och smala som dräktiga i synerhet dem förstföderskor som oftast får bara ett lamm, du kanske får lamm i år i alla fall.

Sen till förrra året jag har hört från min genbanksansvarig att det händer att tacklammen inte blir betäkta första året (särskild om dem är födda sent på våren) när dem är så små, att dem på något sätt reglera det själva och inte brunsta när dem inte är mogen för detta.  Sen brunstade dem kanske inte på sommaren och är möjligtvis dräktiga nu?

En annan förklaring till förra året kan ju vara toxoplasmos som smittar från katters avföring så att takorna kastar tidigt utan att man märka detta. Fåren blir inte sjuka av detta heller bara fostret drabbas och sen blir tackorna imuna tro jag. Om du inte själv har katter (oftast är det bara kattungar som smittar) så kanske dem har katter där du köper havre?

Det behöver ju inte vara så jag funderade bara lite.

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 14 mar-10 kl 09:08 »
Andrea R: Jag tror du kan ha alldeles rätt i att tackorna kan vara dräktiga, samma fenomen har jag haft med mina Åsenfår och när jag jämför med mina kompisar som har Värmlandsfår så verkar dom ha samma brunsttider. Och dräktigheten syns inte så tidigt på ungtackorna, varken mage eller juver blir speciellt stora långt i förväg.
OT Ungtackorna verkar oftast lamma i "rätt tid" på våren om man har bagge med hela året men senare verkar dom gärna börja lamma i dec/januari och eventuellt en gång till på året.
                                                   Mvh
                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Leifharald

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 14 mar-10 kl 15:30 »
Hm En sak som ingen tagit upp: Kan det finnas något gift i markerna? En gammal tipp? Eller något annat historiskt som finns i marken, som bara påverkar fertiliteten (djävulsk idé men det finns ju ämnen som fungerar på detta sätt, flamskyddsmedel t ex). Något som bara dina får äter eller dricker? Något som inga människor eller andra djur får???
Vissa mineraler kan ställa till det men då borde det märkas hos alla andra 2- eller 4benta djur. Håller tummarna för lyckade nedkomster ;) ::) ;D
Magiska Trädet - fogar samman himmel och jord med händerna
Jag o min kvinna bor utanför Alingsås, utan djur men
Vi längtar efter ett stadsnära boende med förutsättningar för spirituell planetskötsel -inom pendlingsavstånd från Göteborg.

Norna

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 17 mar-10 kl 15:50 »
Ojdå.... nu måste jag be om ursäkt  :-[  :-[  :-[ Klippte tackorna och såg till min stora glädje att samtliga hade satt juver!!!!  :) Och inte var dom så smala under ullen heller som jag tyckte innan. Är otroligt lättad över detta, nu behöver jag inte fundera mer över sjukdomar och gift i marken.... Tack alla snälla fårmänniskor som kommit med så kloka svar i tråden!!!! Hoppas ni inte är sura nu på en "dum" nybörjare!  :D
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #30 skrivet: 17 mar-10 kl 19:22 »
Vad bra, grattis!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 17 mar-10 kl 19:30 »
Vad bra och roligt!!!
Jag längtar till mina börjar komma om drygt en månad :)
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 18 mar-10 kl 20:30 »
Det var väl roligt att det snart blir lamm, och inte ska du skämmas inte, det har varit en intressant tråd att följa, alltid lär man sig något nytt. :D
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 20 feb-13 kl 09:17 »
låter väldigt underligt det där, att det inte blivit en endaste bebbe?
testa å lägg ut några sånna här i hagen kanske?   :-[

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 20 feb-13 kl 09:23 »
oj såg nu att det ordnat sig, massa grattis!!

Falin

• -
« Svar #35 skrivet: 20 feb-13 kl 10:33 »
Skönt att det fanns lamm där!  :)

Mina tackor har gått med bagge sedan juni i år, och fortfarande inte börjat lamma. (Har lamning dec-jan.) Jag misstänker Schmallenbergviruset, att de har kastat och gått om, helt enkelt.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 21 feb-13 kl 13:10 »
Ibland kan tvekönta tackor störa baggen i sitt arbete, även om det känns långsökt att han skulle bli så störd att ingen blir dräktig!

Jätte märkligt... :-(

Dela detta:

* Inloggade just nu

1583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser