Nu har jag letat runt både här och där efter svar på mina frågor, men för att bli riktigt klok måste jag nog ändå skriva ner dem här och se om någon kan svara mig direkt istället.
Jag har mina får för första året i år. De är bara tre stycken, så det är verkligen en diskret liten flock. Gutefår, kan tilläggas, två tackor och en bagge, samtliga födda förra året.
Nu drar det ihop sig till lammning, åtminstone för ena tackan för hon är enorm, den andra är väl inte riktigt så rund ännu...
Hur gör jag med avmaskning? Fåren går i vinterhage nu, och betet de ska gå på sen är inte betat av får på två år, men av hästar där emellan.
När ska jag avmaska? Avmaskar man bara fåren eller lammen också? När ska jag släppa dem på bete, direkt efter avmaskningen eller kan man vänta några dagar?
Sen, när fåren väl går på bete... ska de gå i samma fålla under hela sommaren, eller ska man växla? Ska man i så fall växla med vinterfållan också, eller är den off limits tills nästa vinter?
Jag har ju förstått att gutar fäller sin ull själva, men funderar ändå på att klippa dem. När ska jag i så fall göra det? När klipper ni?
Är hemskt tacksam för svar, för jag börjar bli hemskt nojig för allt som kan gå fel. Speciellt med lammningen som närmar sig... har tejpat distriksveterinärens nummer på kylskåpet som förebyggande åtgärd. =S
/ Malin