Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra vindruvor för zon1  (läst 6802 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
bra vindruvor för zon1
« skrivet: 08 mar-10 kl 21:59 »
Jag tänker sätta en vinranka som kan få växa under plasttaket på vår i övrigt öppna altan. Vill ha en riktigt god ät-sort. Är det någon som har erfarenhet av en sort som ger bra skörd med riktigt goda druvor även utan växthus?

Inga-Karin E

• Halland
SV: bra vindruvor för zon1
« Svar #1 skrivet: 05 maj-10 kl 20:50 »
Ingen som har några tips om bästa sortvalet av vindruvor på friland, men som kan växa under altantaket i zon 1   :-\

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 05 maj-10 kl 21:27 »
Himrod eller Vanessa, söta goda dessertdruvor. Kärnfria och mjöldaggsresistenta.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 maj-10 kl 21:30 »
Vanessa funkar, och även de sorter som kom när muren föll, vin som man tom odlade i Sibirien.  Jag tänker prova på friland (Skåne) det finns ju redan några vingårdar här, klimatet har blivit varmare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 maj-10 kl 21:50 »
Vanessa funkar, och även de sorter som kom när muren föll, vin som man tom odlade i Sibirien.  Jag tänker prova på friland (Skåne) det finns ju redan några vingårdar här, klimatet har blivit varmare.
Är det staketdruvorna du tänker på som kom från sovjet, zilga och sukribe och någon till? Dom skall ju verkligen frodas mot en mur i zon 1, dom klarar sig lång upp i norrland.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 maj-10 kl 22:03 »
Enligt uppgift klarar Zilga  sig ner till -40 under en kall vinter. Vi känner den som en baltisk druva, men troligen är den från början från hårdare klimat.  Låg sockerhalt dock, men ändå som  Neckardalens druvor.
Se:
http://www.henriksdalsvingard.se/gpage10.html
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 05 maj-10 kl 23:36 »
Tänk på att staketdruvor är surjordsväxter, de ska planteras i torv eller rhododendronjord. Vanliga druvor vill däremot gärna ha en kalkhaltig jord, så på det sättet är de varandras motsatser.

I zon 1 i skyddat läge på en altan kan du odla nästan vilken vindruva som helst. Problemet är att få tag på någon bra sort, ofta är urvalet ganska klent. Åk till en plantskola med bra sortiment och kunnig personal och fråga dem vad  de har som passar för dina behov, eller ännu hellre ring till dem, då kan de beställa hem från sina leverantörers stora utbud, ofta tar det bara en vecka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

evamarta

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 jun-10 kl 13:27 »
Ursäkta en nybörjare från fjällen... (Fast nu bor jag ju i Skåne)
Kan jag plantera en vinranka i en stor zinkbalja inomhus i växthuset? Eller blir de jättestora med jättestora rötter?

På vilket sätt klättrar de längs en mur eller husvägg? Här ute finns en bra skrovlig, putsad vägg... Kan de klättra där?
evamarta@live.se
0767-933525

mistel

• -
« Svar #8 skrivet: 20 jun-10 kl 13:49 »
Vinrankor blir jättestora växter både ovan och under jord (rotsystemet blir mycket djupgående med tiden = de hittar vatten långt ner i marken och klarar då även högsommartorka bra). I Skåne borde du inte behöva ha en vinranka i växthus, det finns många olika sorter du kan välja på som kan vara utanför. Vinrankor klättrar med klängen men de brukar behöva något att klänga på typ en paljé el dyl. tror inte en skrovlig vägg räcker, vid blåst lär växten trilla ner ifall det inte är något rejälare för dem att klänga sig fast vid.

evamarta

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 jun-10 kl 12:56 »
Åh, tusan! Då vet jag precis hur jag ska göra!   :D
Jag gräver ner den vid en vindskyddad södervägg. Och rostiga armeringsjärn som är så himla snyggt till spaljé!
evamarta@live.se
0767-933525

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sofie H Andreasson, Anders Flix, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser