Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytta med isolering?  (läst 5586 gånger)

Sanntos

• Gäst
Nytta med isolering?
« skrivet: 08 mar-10 kl 16:44 »
Hej - kan någon förklara... bina övelever i ett vinterklot med en ganska hög temperatur i mitten och sedan allt kallare utåt, och dom värmer alltså inte upp luften i kupan..?? Vilken nytta gör det då att använda frigolit?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Nytta med isolering?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 17:21 »
Klä av dig och sätt dig i en snödriva ,  kalt va ?

Gör om det men sätt dig på en frigolitskiva istället ,

Skillnaden är svaret .  ;)               mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sanntos

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 17:27 »
hehe, tack för svaret Mr Bart, men jag förstår ändå inte.. bina sitter väl inte på isoleringen, de sitter på ramarna?

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 18:09 »
Nyttan med isolering är att hjälpa bina att hålla den erfoderliga värmen för yngelutveckling så jämn som möjligt utan för mycket jobb för bina själva. På vintern när bina sitter i vinterklot behöver de ingen isolering ,huvudsaken är att det är dragfritt men ändå bra ventilation.
« Senast ändrad: 08 mar-10 kl 18:16 av Jano »

Sanntos

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 mar-10 kl 18:14 »
Så isoleringen har ingen funktion då, på vintern? Mer än att den ska vara tät.

Jano

• Halland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-10 kl 18:33 »
 Bina sköter sin isolering själva efter behov genom sammandragning eller utvigdning av sitt vinterklot. Sedan isolerar vaxkakorna också.
Bin fryser inte när de sitter i vinterklot. När man paltar på dem för mycket har de svårt att komma till ro och förbrukar mycket mer foder med utsotsproblem som följd.
I slutet på februari har jag lagt på lite extra, för nu börjar drottningen lägga sina första ägg och då kopplar bina på värmen.
Mina bin lever gott och har det mesta vinterfodret kvar. De har ännu inte varit ute på rensning, vilket betyder att de har inte förätit sig i vinter.

Sanntos

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 mar-10 kl 18:48 »
Jag kanske ska förklara hur jag funderar.. Binas vinterklot verkar inte ha kraft nog att värma upp luften i själva kupan, bara den inre delen av vinterklotet... och flusteröppningen och ev gallerbotten gör väl att kupan verkar vara som ett i och för sig välisolerat hus men med ytterdörren öppen... varför har man då EPS

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 08 mar-10 kl 19:16 »
Det finns exempel på kupor som totalt saknar isolering men har en extra luftspalt av ett hölje av masonite. Jag tror att att det hjälper att bina får ett så jämnt klimat som möjligt. Genom att antingen ha tungt material (trästockar) eller välisolerat ("frigolitkupor") så blir skillnaderna mellan dag och natt - varmare och kallare dagar mindre. Vilket gör att de hushållar med resurser.

Annars krävs mer mat och att bina får lite mer körigt att själva jämna ut temperaturen. Och vi biodlare vill ju hjälpa till.  :)

Sanntos

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 mar-10 kl 19:20 »
Då betyder det kanske att isoleringen inte är så mycket mot kyla, utan mer mot sol...?

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 08 mar-10 kl 19:54 »
Jo en kupa av svartmålad metall funkar nog inte så bra.  8)

Jano

• Halland
« Svar #10 skrivet: 08 mar-10 kl 20:33 »
Då betyder det kanske att isoleringen inte är så mycket mot kyla, utan mer mot sol...?
Det stämmer. Det är på sommaren när bina är i verksamhet både med yngelproduktion och nektarinsamling som de behöver hjäp med skydd mot kyla på natten och värme på dagen.

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #11 skrivet: 08 mar-10 kl 20:42 »
Häng in en termometer under kuplocket på hösten (med givare på sladd och resten i en påse utanför)
så kan man kolla lufttemperaturen under vintern inne i kupan!

Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 08 mar-10 kl 22:04 »
Har diskuterat med erfarna bi odlare om fördelarna att invintra bin inomhus. Det som är poängen är att tidigt komma i vinter klot + så jämn temperatur som möjligt under vintern.
Det spelade mindre roll om det är + - 0 eller -30 . Bara att tempen är jämn så klara bierna sig bäst.
 Så man kan ana att frigoliten isolerar mot temperaturväxlingar.
Om du har denna bok så finns en tabell på hur mycket foder bierna använder vid olika temperaturer .
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/8&group=prod_prod_grp-s1/5
                mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #13 skrivet: 08 mar-10 kl 23:06 »
Jag tycker det bästa med frigoliten inte är isoleringen utan att den inte slår sig av fukt och den väger lite. Men trä än egentligen ett robustare material som står emot tidens tand bättre även man brukar säga att frigoliten inte ruttnar så blir det jack och småskador i den.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 mar-10 kl 07:39 »
Men snälla!!
Isolation av kupan är för att bina skall kunna bibehålla sin värme bättre när det är minusgrader ute.
Jag har HR och temp i några av mina kupor och där har varit + hela vintern trots att det varit riktigt kallt.
Här finns många åsikter i forumet och ibland blir det rena avarter av info.
Stoppa in en termometer i en isolerad kupa (Nacka kupa) och i en oisolerad träkupa så vet ni svaret.
Även de som har en annan åsikt isolerar ändå sina yngelrum och tak, ju längre norrut man kommer desto mera isolering.
Det finns dom som ALDRIG har något vinterbortfall och alla samhällena överlever alltid för vi gör så ...
ibland utan isolering och nästan utan mat ...
Behöver jag förklara mera?

toredh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 mar-10 kl 09:02 »
Nä, det blir så bra så om du inte lägger dig i alls.... ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 mar-10 kl 09:12 »
Här är en länk med en del av de temperaturmätningar som görs kontinuerligt runt om i Skandinavien som automatiskt rapporteras in till en websida (F A K T A !!!) och inte en massa gammalt trams.

http://biavl.volatus.de/bsm0/BSM.html#language=sv_SE

toredh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 mar-10 kl 09:31 »
hur var det med det där om "avspänd, snäll..." som du har i signum? Du låter så arg. Så tokigt var det inte i debatten tidigare, faran är att du tog udden av schysst kommunikation, det tycker jag vore tråkigt... ha det gott!

Jano

• Halland
« Svar #18 skrivet: 09 mar-10 kl 09:44 »
Det finns dom som ALDRIG har något vinterbortfall och alla samhällena överlever alltid för vi gör så ...
ibland utan isolering och nästan utan mat ...

Du har så rätt i detta påstående.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 mar-10 kl 09:44 »
Man kanske skall ställa lite krav på information så att den vägleder rätt.
Bottnar och miljö i kupan tillhör faktiskt det allra viktigaste för funktionen i kupan, det skiljer något beroende på var man bor. I skåne funkar det mesta men längre upp i landet blir det kargare på vintern och ställer mera krav.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser