Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir inte smör!  (läst 2086 gånger)

eva f

• Ångermanland
Blir inte smör!
« skrivet: 08 mar-10 kl 12:23 »
Hej! Jag har aldrig haft detta problem förut. När jag ska körna smör skär sig inte grädden! Den är inte dagens grädde och den är inte varm. Kan det vara så att jag har grädden för kallt innan jag börjar?

esten

• -
SV: Blir inte smör!
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 12:42 »
Förmodligen .
Grädden ska hålla rumstemperatur förutom lagom syra .

Om det ändå inte blir smör tror jag att man får titta på ev juverinflammation eller felaktigt foder till kon .

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 12:56 »
Ibland kan man vänta en eller två dagar, så kan det gå bättre.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 13:17 »
När jag gör smör så samlar jag grädde från ca 1 vecka , då hinner den syra lagom .
När jag går till lagårn på morgonen så ställer jag fram grädden ur kylen , så hinner den bli uppvärmd .
När jag kommer in så separerar jag mjölken , blandar dagens grädde med den samlade veckogrädden , så får det stå medan jag diskar mjölkhinkar och separator .
Sedan kärnar jag smöret och tvättar det mm .

eva f

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-10 kl 16:43 »
Ja, jag har gjort så tidigare med, men nu kom jag på att smöret var slut och tog fram för att göra. Tydligen var det för kallt. efter ett tag gick det bättre. Tack för alla svar och hjälp!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 20 apr-10 kl 16:01 »
Jag har haft samma problem vid ett tillfälle, men då var grädden inte kall. Hittade aldrig orsaken, och nästa gång fungerade det som vanligt...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-10 kl 23:14 »
Hur gör man smöröverhuvudtaget?  ::)
Måste man ha ett speciellt kärn att kärna det i?
Dv. höns, undulater & ragdoll

eva f

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 07 maj-10 kl 09:48 »
Jag använder hushållsassistenten. Vanliga balongvispar på fungerar utmärkt. Annars har jag två handvevade smörkärnor som jag kan använda. En i trä och en i metall som följde med sepparatorn.

För att göra smör sepparerar man grädden från mjölken och kärnar (vispar) grädden tills den blir till en klump. Från grädden fälls sk kärnmjölk ut, den kan man svända bl.a till att baka kärnmjölkslimpa på. Smöret ska sedan tvättas, det gör man genom att tvätta hellst i rinnande vatten tills vattnet är klart och all kärnmjölk har tvättats bort. Efter tvätten ska smöret saltas, och det görs efter behag. somliga vill ha smöret välsaltat och andra mindre. Packeteras i väl rengjorda byttor.
så gör jag.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 10:10 »
Det låter enkelt , ska pröva snart.
Kan man separera mjölken från grädden själv eller måste man ha en separator?
Dv. höns, undulater & ragdoll

eva f

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-10 kl 11:22 »
Det är enkelt! :-) Efter ett tag flyter grädden upp på mjölken och då kan man "skumma" av den. Man ser var den skiktat sig. Det funkar alldeles utmärkt utan sepparator, vid små mängder. Ska man göra stora mängder eller föredrar mager mjölk så skulle jag nog satsa på en sepparator. Vi är en familj på sex personer och jag köpte en gammal sepparator för fem hundra kronor. Det går nog att få tag i billigare med. Men hade jag varit ensam hade jag nog inte köpt någon. Men det är jag det! :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser