Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byta ut gamla ramar  (läst 4323 gånger)

Olga

• Hagröret
byta ut gamla ramar
« skrivet: 08 mar-10 kl 10:07 »
Hej! Det var längesen jag tittade in här, vad snygg sidan har blivit!!
 Jag har en fundering.. I somras hade jag lite mycket att göra med nyfött barn och annat, så bina blev lite eftersatta.. Jag har två samhällen i nuläget. Invinringen av bina gjordes tyvärr på lite för gamla ramar och vax. Jag hoppas verkligen att de inte drar på sig sjukdomar av detta. Jag var uppe och kikade idag och utanför den ena kupan såg jag att de hade städat ut lite döda bin och jag hörde dem där inne..Underbart!! Den andra är jag dock lite orolig för, där var det yst och inget utanför kupan som tyder på liv. De var endel snö utanför flustret så jag rensade lie så får vi se..
Nu vill jag i alla fall så snabbt som möjligt i vår, byta ut de gamla ramarna i yngelrummen mot nyare vax. När gör jag detta lämpligast och hur går jag tillväga? Jag har hörekupor, som är uppstaplingskupor.
Tacksam för tips!
Ååå vad man längtar efter vår och bina nu..:)

toredh

• Gäst
SV: byta ut gamla ramar
« Svar #1 skrivet: 09 mar-10 kl 09:05 »
Vad vill du uppnå med att byta ramar? Jag, och mina bin, föredrar äldre ramar!

Tobbe4u

« Svar #2 skrivet: 09 mar-10 kl 23:54 »
Jag ställer mig bakom thored har den erfarenheten att drottningen lägger i mörkare vax om hon får välja, med tanke på att dessa ramar suttit i kupan hela vintern skulle jag låta dem vara kvar i yngel rummet denna sommarn minst

mvh Tobbe

Curt

« Svar #3 skrivet: 10 mar-10 kl 11:47 »
Det har forskats även i detta ämne, dvs om det är lönt att byta vax i yngelrummet. Min uppfattning är att man skall ha en plan för förnyelse i sin driftsform. Själv byter jag vartannat år, om inte cementhonung saboterar planen.
Om texten i följande dokument är tung att läsa, så kan man nöja sig med konklusionen i slutet.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 mar-10 kl 12:01 »
Slutsatsen är att det är en gammal myt att allt skulle bli till det bättre med gammalt vax! Vaxförnyelse är det bästa sättet att i det långa perspektivet ha bestående friska bin. Sedan finns det för och nackdelar med allt man gör. För stora biodlare är vaxförnyelse kostsamt och jobbigt, därför hittar man på olika svepskäl för att unvika detta och påstå att allt funkar bättre med supergammalt vax medan all vetenskap på området tycker tvärt om.

toredh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 mar-10 kl 22:53 »
Slutsatsen är att det är en gammal myt att allt skulle bli till det bättre med gammalt vax! Vaxförnyelse är det bästa sättet att i det långa perspektivet ha bestående friska bin. Sedan finns det för och nackdelar med allt man gör. För stora biodlare är vaxförnyelse kostsamt och jobbigt, därför hittar man på olika svepskäl för att unvika detta och påstå att allt funkar bättre med supergammalt vax medan all vetenskap på området tycker tvärt om.
Nu idiot förklarar du en hel yrkeskår med mycket samlad erfarenhet. Givetvis får du dra dina egna slutsatser, men dom är... grundade på andras rapporter?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-10 kl 01:00 »
 o:) Bara för att man kan ligga kvar i skit behöver inte betyda att det är bra eller nödvändigt  o:)                    mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 mar-10 kl 07:13 »
Nu idiot förklarar du en hel yrkeskår med mycket samlad erfarenhet. Givetvis får du dra dina egna slutsatser, men dom är... grundade på andras rapporter?

Vad denna yrkeskår du hänvisar till har för värderingar får dom stå för, jag vet att allt blir chafs, för eller emot om allt med resonemanget att det går lika bra om inte bättre att låta det vara. Alla dessa fördomar om hur bina gör och har det håller inte längre, det är dags att städa upp i de här gamla ohållbara driftformerna.

Men än en gång så finns det vetenskapliga handlingar som entydigt visar att man i det långa loppet tjänar på att ha en plan för vaxförnyelse precis som Curt skriver. (Kunde inte skrivit det bättre själv  ;D)

Jag tillhör delvis också denna sk "yrkeskår" och jag har en helt annan uppfattning. Oavsett hur många kupor jag omsätter i framtiden så tänker jag ha en sådan plan och följa de riktlinjer som existerar för att undvika både smitta på egna och andras bin.

Man har faktiskt ett ansvar som biodlare!
« Senast ändrad: 12 mar-10 kl 07:19 av Sten-Åke Lindell »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 12 mar-10 kl 08:58 »
Olga: Har du samma rammått i yngelrum som i skattlåda? Isåfall kan du ju successivt flytta upp yngelramarna ovanför spärrgallret och sedan tar du ut dem när ynglet är kläckt eller när det är dags att skatta. Nu vet jag ju inte hur dina ramar ser ut men jag skulle tagit det lugnt och bytt ut ramarna efterhand.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

G Frick

« Svar #9 skrivet: 12 mar-10 kl 15:44 »

Håller med Sten-Åke. Bara för att man gjort på ett visst sätt av vana eller snålhet är det inte rätt.
Förresten har jag blivit idiotförklarad av några yrkesbiodlare för min åsikt att man skall byta vax.
Uppenbarligen är det som vanligt: var och en blir salig på sin tro.
Yrkeskåren i Sverige är inte speciellt intresserad av testa olika saker själva, men jag kör några samhällen i en bigård utan byten, och andra med ett tre-årigt bytesschema. Det är inte forskning, men kanske jag kan se någon skillnad efter ett antal år.

toredh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 mar-10 kl 21:34 »
Undrar om det inte är så att biodlaren är den som vill byta vax av anledningar... att det kanske blir rent och ser fint ut.

Om man kunde fråga bina...

Jag byter endast på förekommen anledning. Konstaterad ohälsa. Bajsat inne, utsot... Och då, först då, smälts all vax ut.

Att som biodlare ha en plan, utan att bedömma bina... för mig tveksamt...
Detta mitt sätt, har inget med snålhet, gammal vana, inte vilja testa, svepskäl för att inte hinna med, och annat som nämnts i tidigare inlägg...

Undrar om det inte på BF´s forum fanns en liknande tråd...
Har själv noterat en högre förekomst av skramliga ramar när dom har nytt vax, dvs kalkyngel.. Sägs vara genetiskt betingat, och lite andra förklaringar, mig veterligen har ingen tittat på nytt/äldre vax, kan inte i min biodling bortse från att det finns något där...

Ju längre jag umgåtts med bin, desto mindre styr jag själv som biodlare, och fokuserar på att ge bina grundförutsättningar, så att dom kan vara bin och sköta sig själva...

Fantastiskt hur olika vi betraktar biodlingen! Ha dett gott!

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 12 mar-10 kl 23:30 »
Jag byter endast på förekommen anledning. Konstaterad ohälsa. Bajsat inne, utsot...

Ungefär så som jag byter kalsonger!  ;D

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 mar-10 kl 17:17 »
Nu vill jag i alla fall så snabbt som möjligt i vår, byta ut de gamla ramarna i yngelrummen mot nyare vax. När gör jag detta lämpligast och hur går jag tillväga? Jag har hörekupor, som är uppstaplingskupor.
Tacksam för tips!

Hej Olga

Ett tips hur du kan gå tillväga:

När du bygger ut samhället för att de behöver mer plats så sätter du ju på låda nr 2 (första ovanpå den lådan de har övervintrat i), när du sedan normlalt skulle lägga på spärrgaller och skattlåda så struntar du i spärrgallret. det mest troliga är då stt drottningen fortsätter upp i 3dje lådan. När det har blivit yngel i den kan du ta bort den understa lådanoch sätta den på toppen istället med ett spärrgaller under, När sedan det sista ynglet har krupit ut så fyller bina den med honung och du kan lyfta in den, slunga och vips så har du borta ramarna från kupan.

Detta är ett sätt som jag skulle tycka det vore smidigt att göra det på.

//Roger

Olga

• Hagröret
« Svar #13 skrivet: 19 mar-10 kl 09:52 »
Ok, det fanns delade meningar om detta förstår jag. Som med det mesta gällande biodling :) Bara att komma på vad jag ska prova då, utifrån mina egna tankar! Men tack för alla svar!

Anledningen till att jag vill byta är att när bitillsynsmannen var här förra våren för att två av mina samhällen dött (inskickat prov visade på kraftigt varroaangrepp) så påpekade han att jag hade gammalt vax i yngelrummen och borde byta. Då gjorde jag som någon föreslagit i tråden, att jag satte på en låda utan spärrgaller för att få drottningen att flytta upp så jag kunde spärra av. Det gjorde hon dock inte, utan det lades pollen och honung i lådan. Yngelrummet var således kvar i botten hela sommaren och jag invintrade på dessa ramar.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 19 mar-10 kl 11:40 »
Citera
Då gjorde jag som någon föreslagit i tråden, att jag satte på en låda utan spärrgaller för att få drottningen att flytta upp så jag kunde spärra av. Det gjorde hon dock inte, utan det lades pollen och honung i lådan. Yngelrummet var således kvar i botten hela sommaren och jag invintrade på dessa ramar.

Du kanske glömde att sätta upp denna lådan på toppen av kupan. Det får man inte göra om man vill ha bort den för blir den sittandes kvar så blir det att bina samlar ljust honung och pollen i den.

//Roger

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser