Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni med erfarenhet av Japanska vaktlar som ruvar...  (läst 3302 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Ni med erfarenhet av Japanska vaktlar som ruvar...
« skrivet: 07 mar-10 kl 15:40 »
Undrar lite hur ni bar er åt, och om djurens beteende.

Jag skaffade nämligen en ny bur åt mina vaktlar för ett litet tag sedan. I buren fanns en "grotta" och i mina ögon ett rena rama ruvarparadis om man ska snacka om tamhöns. Mörk och undanskymt. Jag har även ökat på proteinmängden i gruppen som går i den buren. I början var det som vanligt, låg ägg lite här och där på golvet, men på senaste dagar har jag fått ett ägg för lite! Så löft jag på grottgrejen och hittade då att en höna gått och gjort ett fint bo och lagt äggen i, hon hade tagit lite halm och "gömt" något av äggen också.

Idag har det varit lite halvkaos... En av hönorna är skitförbannad på tuppen och jagar iväg honom när han kommer nära eller vistas nära grottan, låter sig inte paras med honom. För övrigt så är resten av hönorna mycket inne i grottan och även tuppen vill försöka och går då in och spelar högt flera gånger om. Särskilt en höna går ut och in mycket och kan ibland stanna länge där inne. Har ingen aning om vad hon har för sig där inne.

Försökte fota redet (dålig skärpa då jag inte kunnat se utan bara knäppt in i hålet på känn)...

Finns det någon chans för att jag kan få en ruvvillig japan, eller har de helt enkelt bara en coco i huvet period? ::) Hur ska jag göra om en höna visar sig spara upp ägg och vilja ruva? Ska jag flytta undan de andra hönorna och tuppen?

De står vid ett fönster så vårsolen skiner in på dem var dag...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dolvis

• Östergötland
SV: Ni med erfarenhet av Japanska vaktlar som ruvar...
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 00:14 »
Vi hade en som ruvade en gång, tyvärr var inte äggen befruktade. Nettis ? tror jag det var har beskrivit en ruvning, men inte heller där blev det resultat.
Jag tänker att det låter väl vettigt att flytta undan de andra till en bur bredvid om du har möjlighet när det är så uppenbart att hon blir störd av tuppen. Om du har en bur med de andra inom syn eller i alla fall hörhåll, känner hon sig kanske ifred med inte ensam. Hoppas det blir något!!! :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 00:24 »
Okej. Har hittills haft 100% befruktning i kläckaren (handlar om ett 50 tal ägg)så de borde vara befruktade iaf. =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dolvis

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 00:57 »
I vårt fall hade vi ingen tupp, så det var rätt dödsdömt från början......

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 08 mar-10 kl 15:38 »
Aha, okej. Vad sketigt att många grejor ska hända när man inte kan slutföra det (i ditt fall, ingen tupp = inga kycjklingar) medan andra som har allt för att kunna slutföra saker och önskar så händer det oftast inte det man vill. ::) ;D

Dolvis

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-10 kl 10:44 »
Aha, okej. Vad sketigt att många grejor ska hända när man inte kan slutföra det (i ditt fall, ingen tupp = inga kycjklingar) medan andra som har allt för att kunna slutföra saker och önskar så händer det oftast inte det man vill. ::) ;D

Murphys law kallas det väl?  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-10 kl 11:10 »
Min kompis har haft naturruvade kycklingar av Kineser Japaner och nu senast av Califoniska .
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 09 mar-10 kl 11:12 »
Jag hade en höna som ruvade nästan en hel sommar. Har för mig att hon fick fram 2 st men att hon vägrade lämna resten av äggen så de dog. Honvar jättearg och flög på mig så fort jag skulle in i buren för att ge dem mat. Tror att hon var snäll på de andra hönorna och tuppen men jag flyttade på dem sen till en annan bur så hon skulle få vara i fred. Men som sagt det blev inga överlevande ugnar av den tokruvningen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 11 mar-10 kl 20:37 »
Okej, det där lät ju.. Hum... ::) Ingen som haft en bra erfarenhet? ;D ;D

Hon har för övrigt samlat 9-10 ägg nu, kikade när jag städade buren igår. Hon far fortfarande in och ut ur grottan mycket och när hon är där inne så har hon underliga kurrande ljud för sig...  ??? Hon har även börjat använda sig av annorlunda läten utanför med ibland. Någon, tecken på chans till att vilja ruva eller bara låter konstigt ändå? ???

Har förresten beställt maggots åt dem nu till helgen för lite extra fett. ;D Just nu nöjer de sig med slöa flugor som börjat komma fram som jag handmatar de med. ;D De är galna i flugorna!

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #9 skrivet: 04 apr-10 kl 13:44 »
Okej, det där lät ju.. Hum... ::) Ingen som haft en bra erfarenhet? ;D ;D

Hon har för övrigt samlat 9-10 ägg nu, kikade när jag städade buren igår. Hon far fortfarande in och ut ur grottan mycket och när hon är där inne så har hon underliga kurrande ljud för sig...  ??? Hon har även börjat använda sig av annorlunda läten utanför med ibland. Någon, tecken på chans till att vilja ruva eller bara låter konstigt ändå? ???

Har förresten beställt maggots åt dem nu till helgen för lite extra fett. ;D Just nu nöjer de sig med slöa flugor som börjat komma fram som jag handmatar de med. ;D De är galna i flugorna!

hur har det gått? Ligger hon?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser