Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga jordkällare  (läst 6067 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Bygga jordkällare
« skrivet: 07 mar-10 kl 11:19 »
Sökte här på gamla trådar, hittade en del , men länkarna som stod i dem funkade inte.
Jag har planer på att bygga en jordkällare. Ge mig tips please! Jag har en lång infiltrationsbädd som jag tänkte förlänga en bit mot norr och där delvis gräva ner delvis bygga upp en källare.
Men som sagt , jag behöver råd.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

kanka

• Västerbotten
SV: Bygga jordkällare
« Svar #1 skrivet: 07 mar-10 kl 11:29 »
Det finns ett underbart reportage i senaste åter om jordkällare.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 07 mar-10 kl 11:30 »
Kanon!! Då beställer jag den.
Handlar det om att bygga en också?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 07 mar-10 kl 11:38 »
Tidning beställd, nu var jag lite snabb med frågan där. Såg att det handlar om att bygga...Men om någon har något mera tips eller trix så är jag öppen för det.  :-[

Digger

« Svar #4 skrivet: 07 mar-10 kl 21:28 »
byggde en -1990 som fortfarande används, var 14 år o fick en moped som betalning.

Byggde den tillsammans med morfars bror som var gammal, så han tala om hur jag skulle göra, o pappa blanda bruk. Byggde med 25x40cm hålsten. Det tog minsann hela sommarlovet...

Karmar i 5x10  och två dörrar i yttre och en i inre karmen, alltså totalt 3 dörrar
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-10 kl 18:14 »
Finns lite (två sidor) om det i Åter 2/09 också. Handlar både om underhåll och användning, och vad man ska tänka på när man bygger - så det passar ju bra i ditt fall!

Och för den som ev. hittar den här tråden i framtiden är "senaste" numret som avses ovan 1/10.
« Senast ändrad: 08 mar-10 kl 18:17 av Hundens Husse »
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #6 skrivet: 10 mar-10 kl 22:17 »
Ja, artikeln i 1/10 är kanon tycker jag. Här är inte längre frågan om utan när jag ska bygga.
Tänker lägga den i norrändan på en stor infiltrationsbädd, som ligger på min tomt, precis på gränsen till grannen. Måste kolla upp hur djupt infiltrationen är grävd så jag vet hur djupt jag kan lägga källaren. Jag kommer nog i stor att göra som han gjort i tidningen, men med de förbättringar som han själv skrivit i kommentarerna, t.ex. att svalen ska vara lika bred och att valvet ska gå ut över den också. 

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 24 mar-10 kl 23:27 »
Finns en bok av Urpo Nurmisto som heter Bygga Jordkällare. Var dock länge sen jag kikade i den, så jag minns inte hurdan den var.

JT

• JT under norrländsk flagg
    • Hälsingland
    • OMställnings- och Ekodiskussioner
« Svar #8 skrivet: 22 maj-10 kl 11:47 »
Matkällare ha jämn temperatur (+2 - + 8) och hög fukthalt, men det ska kombineras med en genomluftning, så att luften byts kanske varje timme. Om man bara använder självdrag i kontakt med uteluften ska man helst ta inluften från norrsidan genom ett tjockt järnrör som mynnar ut vid golvet i matkällaren. (Den svala luften "rinner" ner i matkällaren). En kompromiss är en ventil i källardörr(ar)na. Då är det bra om det finns en sluss och att detta inte vetter mot solen.
Diagonalt på motsatt sida uppe vid tak går då ett rör ut – gärna upp ett par meter. Då blir det ständigt luftbyte. Med en reglerbar ventil (typ snurrtallrik t ex) på utgående kan man strypa något sommartid för att inte höja temperaturen onödigt mycket. Rören ska ha stor diameter (> 1 dm) och alla ventiler ska ha insektsnät + galler. Anledningen att man ska ha visst byte av luften är för att hålla nere en del skadliga gaser, mögelsporer och överskott på fukt.

Väggar av sten, betong eller betonghålsten med fuktskydd (tjära e d) utvändigt mot jorden är nära det perfekta. Med plast blir utbytet av fukt med jorden inte lika bra, men kan fungera. Rekommenderas dock inte.
Taket kan vara av betong om man inte kan göra ett stenvalv. (Kan någon fortfarande göra det?). Jordens tjocklek ovanpå bör vara minst en halvmeter om det är gräs e d ovanpå. Om matkällaren är under huset och då har träbjälklag, så bör man vitkalka det med jämna mellanrum – c:a vart 5:e - 6:e år.
Golvet kan vara "stampad jord", singel- eller grus för bästa markkontakt, men betong kan fungera, fast inte lika bra.
JT – grön innovatör som söker duktig(a) entreprenör(er), finansiär(er) och partner(s) för ett flertal bäriga, globala projekt. Totalekologiskt och -ekonomiskt byggande och boende.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser