Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Industri höns - suck-  (läst 2913 gånger)

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
Industri höns - suck-
« skrivet: 06 mar-10 kl 10:25 »
Alltså detta med höns i storskalig industri äcklar mig.
Ta denna artikel (som handlar om att göra gas av gödsel) står att man producerar 9000 slaktkycklingar på 37 dagar. Är detta möjligt? Minna kycklingar är fan i mig inte slakt klara efter 6-7 veckor.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svingodsel-grymt-bransle_4382325.svd

FY FAN och detta är då helt lagligt  >:(

Som hobby uppfödare är man fan i mig konstant motverkad av alla ¤#¤&%  regler.

Tillstånd för att ha höns av kommunen där jag var tvingad att sända över ritningar på hönshuset invändigt samt på gård och hus utvändigt. Sen kom det ut en inspektör (hon var faktiskt jätte trevlig) för att kolla djurskyddet
Detta kostade en hel del ska ni veta. Men jag är tydligen det enda puckot NÅGONSIN som har sökt tillstånd (och fått beviljat) av Värmdö kommun för att få ha hobby höns. Det vimlar av folk som har hobby höns här. De visste inte ens att de hade dessa handlingar på sin egen hemsida.

Registrera flocken för att få ge bort ägg till nära och kära i fjäderfäregistret. Där är även jag tydligen ett stort pucko som har gjort detta för endast 10 höns. Man ska bifoga ritningar som kostar STÅLAR att få ut av lantmäteriet.  De tyckte jag var "konstig" när jag ansökte för så få djur. Tydligen inte så många som gör det, hon jag pratade med hade aldrig haft ett ärende som mitt.

SEN måst jag göra om detta var 5:e år!!!!!!!

JÄVLA Kafka samhälle vi lever i
« Senast ändrad: 06 mar-10 kl 10:31 av Hovnoret »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Industri höns - suck-
« Svar #1 skrivet: 06 mar-10 kl 10:31 »
Alltså detta med höns i storskalig industri äcklar mig.
Ta denna artikel (som handlar om att göra gas av gödsel) står att man producerar 9000 slaktkycklingar på 37 dagar. Är detta möjligt? Minna kycklingar är fan i mig inte slakt klara efter 6-7 veckor. FY FAN och detta är då helt lagligt  >:(

Slaktkycklingar är Broilers dvs en helt egen ras!
inte kycklingar från värphönsraser...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

johe71

« Svar #2 skrivet: 06 mar-10 kl 11:06 »
Minna kycklingar är fan i mig inte slakt klara efter 6-7 veckor.

det är som sagt stor skillnad på tillväxt på en speciellt framavlad köttras jämfört med värphybrider eller andra hönsraser

Sen kom det ut en inspektör (hon var faktiskt jätte trevlig) för att kolla djurskyddet
Detta kostade en hel del ska ni veta.

det måste vara ett tag sedan, från den 1/1 2009 så är det länsstyrelsen som sköter inspektionerna och är det inte ett återbesök pga dålig djurhållning så är inspektionerna gratis

Man ska bifoga ritningar som kostar STÅLAR att få ut av lantmäteriet.

öh?  från jordbruksverkets egna sidor
Citera
Kartan ska vara en blockkarta eller en kopia av  fastighetskartan (f.d. ekonomiska kartan). Om du skickar in en kopia av fastighetskartan måste en fastig hetsbeteckning eller minst ett kryss på kartan finnas med.

Du kan även skriva ut en karta från Internet, exemeplvis från <www.eniro.se>. Du måste då uppge kommun och fastighetsbeteckning när du skickar in denna. Du kan också köpa en karta på Lantmäteriet eller i en  bokhandel.

så det kan, om man har tillgång till en skrivare, vara [nästan] helt gratis.... (nästan då bläck och papper kostar lite)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-10 kl 11:08 »
Jag håller med Hovnoret, att tjäna en liten slant på sina djur ENLIGT LAGAR OCH REGLER är dyrt och vad gäller kött nästan omöjligt. Detta samtidigt som allt fler människor blir medvetna om problemen för industridjuren.
Visst, det handlar om livsmedelssäkerhet, men riskerna går ju att unvika om man hanterar köttet rätt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 mar-10 kl 11:17 »
Sasso var en gång en ganska bra kyckling för utegång, den hade inte de problem som andra framavlade snabbväxande kycklingar, och användes mycket i småflockar i tredje världen.
Den enda hybrid som hade utvecklats för småflock, som gick ute.

Nu har ju världens gigant på industriköttområdet (Tyson)köpt upp det franska företaget, och utvecklat något som är extremt istället.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-slaktkyckling-en-halsokatastrof_2050845.svd
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #5 skrivet: 06 mar-10 kl 13:00 »
Johe71

På samma sätt som jag tycker Belgian blue (nötkreatur) är förkastlig ur ja alla möjliga perspektiv tycker jag att dessa höns broilers och köttraser är minst lika förkastligt. Eller är det så att hönsen är mindre värda så där är det okej men med nötkreatur är det inte ok.

Så har vi det där med länsstyrelsen jo vist är det så, MEN i planlagt område så ska man gå via kommunen. Här en text från mitt tillstånd
Bygg,miljö och hälsoskyddsnämnden beviljar sökande tillstånd enligt 3§ "Lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljö" att hålla 5-10 höns inklusive en tupp på fastigheten #######. (Kycklingar upp till 16 veckor räknas ej in i detta antal.)
Detta vad vad jag fick information av både länsstyrelsen och kommunen efter det datum du angav.
Innan jag fick mitt tillstånd så var det en inspektör från kommunen (miljö och hälsa) ute. De tar 880 kr i timmen här i Värmdö.

Sen har vi kartan. Japp du har helt rätt att det står så. MEN jag fick papperna i retur med min eniro karta. kvalitén på med tagen karta anses vara för dålig Så i mitt fall så var det bara köpa en karta.

Så det kostade mig en hel del i förhållande till 10 höns

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 mar-10 kl 13:17 »
Det är överhuvudtaghet svårt att få en ekologisk produktion av slaktkyckling till avsalu lönsam.
Våra lantraser växer inte tillräckligt, för att kunna passa en marknad. Hushållsflockar däremot fungerar bättre med lantraser.
Den kyckling Sasso jag nämnde förut, skulle kunna passa till ekologisk slaktkycklingproduktion, de växer fortare, men inte fortare än att de orkar gå ut och springa och äta.
Vi har dessutom en strikt livsmedelshygien, och ekologiska kycklingar får inte behandlas förebyggande, det innebär delvis pga utedriften att det finns lite högre risk för vissa bakterier(dock inte salmonella i första hand), och det medför att konsumenten bör veta hur slaktkycklingar ska hanteras.

Byrokratin är välmenande, men ofta kontraproduktiv, i det att systemet kräver allt större enheter.

Den bästa ekologiska fågeln är gåsen, den skulle kunna få en mycket större andel i den ekologiska produktionen. Vi har tom brist på gäss, trots att gåsamiddag vanligen endast är ett måste i södra Sverige.
« Senast ändrad: 06 mar-10 kl 13:44 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #7 skrivet: 06 mar-10 kl 13:34 »
Skytten
Helt rätt, vet inte vad jag kan till lägga så jävla rätt det du skrev så det finns nog inget.

Själv skaffade jag höns för att jag vill ha så lite med dagens höns näring som det är möjligt.
Undviker kött i butik så mycket jag kan. Köper av folk som har små skallig uppfödning här på värmdö, tyvärr har jag svårt att få tag i gris kött som är när producerat.  Tipps någon?

Sonja på slätten

Så är det, Lagar och regler är till att följas men i detta fall tycker i alla fall jag att de är endast skrivna med stordrift i tanke.

Denna länk är så tragiskt att jag saknar ord men det summerar vad jag anser om den storskaliga hönsnäringen rätt bra.

http://wwwc.svd.se/statiskt/multimedia/ljudbildspel/kyckling_to_web/index.html
« Senast ändrad: 06 mar-10 kl 14:12 av Hovnoret »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 06 mar-10 kl 16:23 »
Jag håller verkligen med om att gås är ett bra ekologiskt alternativ, lever mest av gräs, behöver inte mycket värme.
Detta har varit uppe på gåsavdelningen i höstas, men nya läsare har nog tillkommit. Ett problem är att det knappt finns några slakterier kvar för fåglar, och att slakta och plocka gäss själv är tungt jobb.
De senaste åren har tusentals gäss i Skåne fått destrueras p.g.av salmonella, därav bristen.
Hur skyddar man utegående djur, salmonella finns ju bland småfåglar?
Men hur mycket smitta återstår efter tillagning? En gås steks ju en halv dag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 mar-10 kl 19:43 »
Sen har vi kartan. Japp du har helt rätt att det står så. MEN jag fick papperna i retur med min eniro karta. kvalitén på med tagen karta anses vara för dålig Så i mitt fall så var det bara köpa en karta.

Utomordentligt fånigt av kommunen. Precis en sådan karta använde jag för att anmäla våra får och det gick alldeles utmärkt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 07 mar-10 kl 21:15 »
Det blir spännande. Jag har just skickat min anmälan med en enirokarta. Kändes lite fånigt att fylla i för 10 hönor... Hoppas jag slipper komplettera med annan karta!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 mar-10 kl 21:30 »
Använd kartan från Riksantikvarieämbetets karttjänst
www.fornsok.se
Det är fastighetskartan med fastighetsgränser och hela köret.. Mer detaljerad karta än så får man inte ens om man beställer en karta från lantmäterimyndigheten

Prosit

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-10 kl 21:36 »
Tack! Tyvärr var det tekniskt fel. Behöver man något specialprogram eller inloggning eller något? Kanske funkar bättre i morgon...
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 mar-10 kl 21:47 »
nej det ska inte behövas.. Hela deras sida verkar ligga nere just nu, så den kommer nog igång igen i morgon

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 4 användare (1 dolda)
henriklestreus, Luffsen, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser