Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blomme och brahma  (läst 1451 gånger)

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
blomme och brahma
« skrivet: 05 mar-10 kl 08:56 »
 o:)

Jag sitter här och läser som en galning om alla fina raser och färger... min sambo och jag är inte så känsliga utan älskar röda "vanliga" men tycker också att en blandning av färger är väldigt trevligt.

Först hade jag efter massa läsande bestämt mig för blomme höns men sen såg jag att brahma hönsen hade ett litet öga för rovdjur och är lite mer uppmärksamma på faror. Har ni någon erfarenhet om man skulle ha typ 3 sådana och 2 blomme om blomme hönsen känner sig så i flocken att de springer med brahma hönsen om det skulle komma fara?
Jag vet att det aldrig går att garantera att hönsen aldrig blir tagna men då jag vill ha mina frigående med våra underbara getter så vill jag ha STORA sälskapliga höns som förstår att det kan vara lite farligt att vara ute.

Jag letar också efter en ras som inte flyger för mycket, men detta har jag förståt är vanligast hos små lätta raser  ???
Faktikst inte fördjupat mig på lohmma höns (förlåt för stavningen, kommer inte ihåg vad de hätte men typ lomma eller ja nått liknande), de verkar ju trevliga också men...

Detta är vad vi har och vill ha!
Vi har en gård på några hektar. Höns/Get huset ligger ca 150 meter från vägen eller 100, nått sådant. Och på närmsta stället vid huset går hagen ca 40 meter från vägen... avspärras av en gind och ganska stor cyrenhäck. Utrymet på övervåningen hos geterna går att göra hur stort som helst men nu i början kommer det spärras av rätt rejält för att undvika för tungt jobb då jag gjort illa nacken.

Vi önskar stora höns som av storleken får lite skydd och kan verka lite farliga mot rovdjur.
Höns som är sälskapliga och kan bli små kelgrisar och som tycker om gräs och mask.
Våra geter kommer bo nedanför deras avdelning där mat, sovpinnar och reden kommer vara ifred, men de kommer ha alla möjligheter att sova nere hos getterna de nätter och dagar de tycker detta är trevligt. Detta ger dem ju också så mycket mer utrymme än de kan önska.

viktigt är ju också som de flesta säkert håller med om att vi vill ha en eller flera raser som är "tåliga" och så friska i grunden som möjligt.

Vad använder ni för sand i sandbaden?

;) Vi hoppas kunna ge ca 5 st höns ett underbart liv, frigående med getkompisar.

en sak till i detta långa mail  ;D Vi funderar på att bygga lådor med ett hål i med uppfälbart lock som reden... men HUR STORT SKALL HÅLET VARA? så de kommer in och ut, även till dörren ner till geterna, hur stort skall hålet vara så de inte fastnar på vägen ut  ::)

men vill ju inte komme in och se en stackars höna i ett för litet hål som bara vill komma ut  :-\ Beräkna då på att det är stora höns vi skall ha.

Tack alla för er tid. det är så uppskattat och detta forum med alla dessa trådar och intresse områden är helt fantastiskt.
/Terry

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: blomme och brahma
« Svar #1 skrivet: 05 mar-10 kl 09:27 »
Vad jag läst och märkt själv så är det mindre hönor som är mer vaksamma för faror och snabbt kan gömma sig. Stora klunsiga raser är ofta lite sega och blir lätta byten, storleken avskräcker inte rovdjur som gärna tar stora ankor och vissa tar ju gäss med.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 05 mar-10 kl 09:37 »
Vad jag läst och märkt själv så är det mindre hönor som är mer vaksamma för faror och snabbt kan gömma sig. Stora klunsiga raser är ofta lite sega och blir lätta byten, storleken avskräcker inte rovdjur som gärna tar stora ankor och vissa tar ju gäss med.
Fast den vanligaste dödaren av mindre tamfåglar är väl katten, och den brukar inte ge sig på stora höns. Inte heller stora kaniner bryr de sig om, men det är ju OT.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 05 mar-10 kl 09:50 »
Ja, vi har då inte haft några monsterkatter som dödat höns i alla fall. Hört talas om det, men är inte vanligt att katter tar höns, även om de är av dvärgras. Många mindre raser väger ju nästan ett kg ändå.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 05 mar-10 kl 10:06 »
Men en stor höna kan lättare skydda sina kycklingar mot vildkatter. Sådana har jag en del i närheten, och tänker därför satsa på lite större hönsraser.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #5 skrivet: 05 mar-10 kl 10:10 »
Katt är inte så vanligt att de tar vuxna höns, men det förekommer. Min granne hade en fullvuxen bramahtupp som en katt släpade iväg vilt flaxande. Men kycklingar är ett lättare och vanligare byte för katten. Hund däremot tar tyvärr allt för ofta höns och allt för ofta har dessutom hundens ägare noll förståelse för att det skulle vara någon form av förseelse. Det finns väl fler....... verkar många hundägare resonera.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #6 skrivet: 05 mar-10 kl 11:48 »
Visserligen har Brahmorna rovdjursblick men jag kan inte skryta med att de mina är vaksamma mot rovdjur :-[ utan är mer godtrogna och tror gott om allt :P! Dock så verkar inte höken bry sig om mina vuxna Brahmor och det är nog mer pga av storleken. Har hört att höken även tar vuxna Brahmor men här har det inte hänt (peppar, peppar). Däremot så kan jag gissa att getterna kan skydda Brahmorna! Våra får vi hade förr verkade ha en avskräckande effekt på räv och rovfåglar.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-10 kl 19:35 »
Låter bra. nu har jag köpt på mig lite för många start hönor men de är ju så underbara och medan man söker sin favoritras trillar der ju in lite vid sidan om  ;D
Men då kan jag ha lite förhoppningar på att getterna och hönsen skydda varan lite grann, så är det bara michael räv som skall skrämas fån gården, dock har vi elstängsel och jag hoppas att det skall hålla honom borta som hitils.

Tack för alla tips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser