Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magneten stör ut TV:n...  (läst 3950 gånger)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Magneten stör ut TV:n...
« skrivet: 04 mar-10 kl 09:51 »

Hahaha, vet inte var jag ska lägga denna frågan men tror det blir bäst här.  :P  ;D

Har en volvo T-24. När jag startar den så stör jag ut grannens TV (både ljud & bild) till den milda grad att han inte kan se på den under tiden jag använder traktorn. Det är ca 100 meter med luftig lövskog mellan oss. Han har vanlig antenn och jag har parabol. Hos mig funkar TV:n som vanligt när traktorn är igång.

Är detta ett känt fenomen? Kan det vara något fel med traktorn? Går som en klocka iallafall. Är det grannens installation det är fel på? Kanske inga fel men kan det finnas några åtgärder man kan vidta antingen på traktorn eller TV installationen. Avstörningsfilter eller dylikt? Tänkte någon kanske har pejl på sådant...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Magneten stör ut TV:n...
« Svar #1 skrivet: 04 mar-10 kl 11:22 »
Är det inte tändkablarna som är problemet? Har för mig att man pratade om det när det gällde mopeder som kan innebära samma fenomen. (Dåligt avskärmade tändkablar).
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 04 mar-10 kl 14:41 »
Marksänd digital-tv är egentligen inte SÅ känslig för störningar som analog tv var, så när det är problem på flera hundra meters håll är det troligen något fel på traktorn.

Börja med att "lyssna" på störningarna med en transistorradio, gärna på mellanvåg, och försök avgöra om alla störnings-knäpp låter likadana eller om vart fjärde är starkare än de andra. Detta kan ge en indikation på om störkällan har med alla cylindrarna att göra eller bara med en av dem.
Kolla att tändstiften är i bra skick - skarpa kanter på elektroderna och rätt elektrodavstånd, det brukar anges 0,5 mm för de flesta motorer med magnettändning. Ohmmät tändkablarna för att säkerställa att det inte är avbrott i någon av dem, och kolla att de är väl anslutna i både fördelarlocket på tändmagneten och vid tändstiftskabelskorna.
Kolla att det är rent och fint innanför fördelarlocket och att det inte t ex har ramlat av delar från fördelarrotorn så att det blir onödigt mycket gnistbildning mellan den och kontakterna i locket. Kolla också kolet för strömtillförsel till rotorn, på en tändmagnet kan rotorn ibland ha en "hals" längs med hela tändmagneten och så sitter kol och släpkontakt antingen någonstans mitt på eller i motsatta änden mot fördelarlocket.

Om det visar sig att tändsystemet stör för mycket trots att allt är i ordning så prova först med tändstiftskabelskor med inbyggt dämpmotstånd (t ex 5 kohm), en annan möjlighet är att byta till tändstift med inbyggt motstånd, s k resistorstift.

brainghost

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 mar-10 kl 18:26 »
Omöjligt den ström traktorn sänder räcker endast till att motorn  ska tända.......

brainghost

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-10 kl 18:40 »
jobbat som teletekniker i 30 år men insett att alternativt är det enda som finns hitek men tröttnat

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #5 skrivet: 08 mar-10 kl 09:26 »

OK, det är ett känt fenomen märker jag. Skall testa lite nästa gång traktorn behövs.

Magneten plockade jag ner i höstas och totalrenoverade. Fick tom tag i ett splitter nytt fördelarlock. Så kolet till rotorn och alla kontaktytor och brytare mm är i mycket bra skick. Tändkablarna är ca två år gamla. Så jag vågar påstå att allt på tändsidan är i bra skick.

Får tillägga att störnings problematiken fanns redan innan magnet renoveringen.

När man nämner det hela för bilmekaniker så är det ofta likströmsgeneratorn som nämns som möjlig störningskälla. Men det kanske mera gäller störningar som går i fordonets egna elsystem.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 08 mar-10 kl 22:27 »
Två bra sätt att ta reda på om störningarna kommer från generatorn eller tändmagneten:

1) Varva upp motorn i högt varvtal och stäng av tändningen. Om störningarna då försvinner omedelbart så kommer de från magneten, om de finns kvar tills motorn har stannat så kommer de från generatorn.

2) Koppla bort båda ledarna till generatorn (D+ och DF), isolera dem så de inte kan ställa till kortslutning och provkör. Om det inte märks några störningar då så kommer de från generatorn.

Några fler funderingar beträffande magneten:
Visst sitter den fastskruvad på en hylla på motorblocket, så man kan vara säker på att den är bra jordad till motorn?
Är "dödaren" inbyggd i brytarhuset på magneten eller går det en lång kabel därifrån till tändningslås (motsvarande)? Om det är en lång kabel dit så kan den vara en störkälla.

Har du själv lyckats höra störningarna på en radio eller är det uteslutande grannen som märker dem?

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #7 skrivet: 09 mar-10 kl 08:28 »

Har inte haft tid att testa med radion ännu. Men ska göra det. Har ju många matnyttiga tips att testa nu.

Japp, magneten sitter på en hylla på motorblocket. När du säger det så kommer jag att tänka på att någon har målat motorn dom senaste 20-30 åren. Har ju haft magneten bortplockad många gånger men aldrig tänkt på om dom strykt färg på översidan av hyllan och/eller undersidan av magneten. Skall kolla detta.

Tändläges justeringen sker genom attt vrida brytaren och 'dödningen' sker då i ena ändläget genom att brytaren får kontakt med magnethuset och detta manövreras med en lång rundstång.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 30 jun-12 kl 23:04 »
Hur har det gått med tv-störningarna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
MuirHill, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser