Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinn m/ tovar.  (läst 1184 gånger)

nysse

Skinn m/ tovar.
« skrivet: 04 mar-10 kl 09:11 »
Har just fåt tilbaka lammskinn från beredning. Dom är liksom lite tovade i mitten - vad kan det bero på ? Det är Gutelamm.

vallhunden

• Västergötland
SV: Skinn m/ tovar.
« Svar #1 skrivet: 04 mar-10 kl 16:30 »
Det är en avelsfråga!
Avla på djur som inte har ett dåligt ryggparti!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

nysse

« Svar #2 skrivet: 05 mar-10 kl 08:08 »
Tycker ochså att dom grå skinn har blivit ganska så blega. Är dett normalt med grå mattskinn ( oklippte ) ?

Birgit

« Svar #3 skrivet: 05 mar-10 kl 21:16 »
Slakta dem framförallt vid rätt tidpunkt. Låter lite som om skinnen hunnit filta på baggarna  innan slakt?
Topparna bleks ju av sol och ålder,

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 06 mar-10 kl 10:16 »
Har just fåt tilbaka lammskinn från beredning. Dom är liksom lite tovade i mitten - vad kan det bero på ? Det är Gutelamm.

Har haft samma problem på vissa skinn. Det blir lixom mitt på ryggen som blir lite mer ihoptussad än resten av skinnet. Har ingen bra förklaring på varför, men har tänkt att det kanske är lite annan kvalitet på "mittryggspälsen". Under vintersäsongen har jag oxå märkt att pälsen mitt på ryggen på tackorna är mycket fulare och frissigare än pälsen på sidorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser