Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belysning till uppdrivning?  (läst 4051 gånger)

bushbaby

Belysning till uppdrivning?
« skrivet: 03 mar-10 kl 10:06 »
Är novis å behöver lite hjälp... ???
Vad ska jag ha för typ av belysning till mina fröplantor som så småningom kommer växa och frodas i mitt fönster? Lysrör? Glödlampa? Vilken styrka? Kallt, varmt?
Tacksam för alla tips och råd!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Belysning till uppdrivning?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-10 kl 10:17 »
Billigast och bra är lysrör eller energisparlampa med kallvitt ljus. Glödlampa går bort, ger för mycket värme och rangliga plantor. Det finns växtlampor och dagsljuslampor, det är naturligtvis bäst, men de är mycket dyra, så till husbehov är det inte rimligt att använda sådana.

Själv ska jag nu när jag för första gången efter min flytt driver upp småplantor köpa in minst 4 gärna 6 lysrörslampor som ska monteras på kedjor i källaren, så att de kan höjas och sänkas. De kommer att monteras med stickkontakt, så att jag kan använda vanlig billig timer för att styra när ljuset tänds och släcks.

Ännu så länge står sådderna på köksbordet, men så fort som de bildat karaktärsblad ska de stå svalare, min källare är 12-15 grader.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 mar-10 kl 19:30 »
Kallvitt är ironiskt nog höga kelvintal om det anges i den skalan. 

Jag har inte hittat några billiga bra energisparlampor med bra sådant ljus, känner nån till så tipsa gärna.

Metallhalogenlampor kan vara ett alternativ om du ska jobba i stor skala, om du annars skulle behöva många lysrörsbelysningar.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 03 mar-10 kl 19:38 »
Problemet med halogenlampor är att de blir jättevarma. Inte så lyckat i en lite dammig källare tex. Och växterna ska absolut inte ha extra värme. Vanliga lysrörsarmaturer med lysrör blir troligen billigast på både lång och kort sikt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-10 kl 20:20 »
Det finns lysrör med dagsljusspektra, bl. a. här:
http://www.lampgrossen.se/

Sådana har jag till mina sådder, och det fungerar utmärkt.

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 mar-10 kl 20:26 »
Ja, vanliga halogenlampor är måttligt bättre än glödlampor.

Metallhalogenlampor är en helt annan femma, de har bättre verkningsgrad än vanliga lysrörsarmaturer, alltså bildar de mindre värme och kostar mindre el per mängd nyttigt ljus de alstrar jämfört med vanliga lysrör.

Själv har jag bytt ut en del av mina lysrörsarmaturer till metallhalogen  av ekonomiska,  praktiska, och estetiska skäl. Men det lönar sig inte ekonomiskt om man bara har behov av den mängd ljus en eller ett par lysrörsarmaturer alstrar.

Det finns T5-lysrör som har liknande verkningsgrad som metallhalogen, men än så länge är de och armaturerna till dom rätt dyra, men det kan vara ett alternativ om det är en mindre mängd ljus man ska ha och verkningsgraden är viktigare än anskaffningskostnaden.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser