Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamhet?????  (läst 4732 gånger)

Danielan

• Västergötland
Lönsamhet?????
« skrivet: 02 mar-10 kl 10:09 »
Har fött upp kaniner för slakt i snart ett års tid. Har ca 60 honor och 10 hanar plus ungar. tanken från början var att ha liten extra inkomst, men då jag blev arbetslös tänkte jag att det var lika bra att satsa fullt ut. Nu, efter den värsta vintern på 40 år, kan jag konstatera att de små liven sölar i sig ca 1 ton !!!! hö i månaden. Började med pellets men fick ganska snart gå över på korn och havrekross då det blev alldeles för dyrt. Hittills i år har de knaprat i sig runt 700 kg!!!!
 Till detta kommer allt jag lagt ut på att bygga burar och ungdjursboxar. Lägger man sedan till all tid som läggs ner på rengöring och pappersarbete. För att inte tala om allt vattenbärande nu när vattensystemet frusit. Då är det ju bara en jäkla dyr och slitsam hobby! Jag tycker det är jätte mysigt med kaniner, men tanken var ju att få lönsamhet inte gå i personlig konkurs! Någon som lyckats???

Existens?

• Gäst
SV: Lönsamhet?????
« Svar #1 skrivet: 02 mar-10 kl 10:26 »
Gösta här på forumet påstår ju att det ska vara god lönsamhet.
Som vid all djurproduktion så måste du kolla de viktiga nyckeltalen..

Hur många ungar får du fram per hona?
Hur många blir verkligen slaktade, och hur mycket kött ger dom?
Vad är foderkostnaden per kilo sålt kött?
Vad har du för kostnader för slakt och försäljning?
Vad kan du ta ut för pris?

Det här är sånt som vi sitter och tittar på hela tiden när man producerar djur för slakt och inkomst. Men just för kaniner så verkar det inte finnas nån vidare sammanställning över vad som är normalt, och var man måste ligga för att nå lönsamhet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-10 kl 10:47 »
verkar vara riktigt svårt att få nån lönsamhet i kaninuppfödning... antingen får du ha extremt många kaniner eller endast föda upp de på vår/sommar när det finns massvis med gratismat att tillgå...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-10 kl 10:50 »
bondelinda har en liten beräkning på svingsåsen.se
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 19:35 »
För att lyckas med kaninuppfödning och få ekonomi i det hela så krävs bra planering och lättarbetade stallar. En hyfsat jämn temperatur i stallet.
Att ha bra avelsmaterial som ger snittet 30 ungar/år samt att tillväxten ligger så att livvikten vid 16 veckor är 3 - 3,5 kg.
Det tar några år att nå dit och vägen kan vara lite tuff ibland :-\
Närhet till slakteri är nästan en förtusättning om du inte kan slakta själv.
Kallt klimat och foder med lågt råprotein ger en kraftigt ökad förbrukning av hö.
Ofta lurar uppfödarna sig själva genom att striia blint på kilopriset för foder. vad som är intressant är istället vad varje kilo foder ger i köttutbyte!
Se över din foderstat och fodergiva samt ta fram almanackan och börja väga djuren.
Du kommer att bli förvånad :o :o
Gösta

uffeoanette

« Svar #5 skrivet: 02 mar-10 kl 20:24 »
Kaniner växer alldeles för lite på bara säd. De måste få mer protein. Du kanske kan köpa foder på bulk?

Gösta

« Svar #6 skrivet: 02 mar-10 kl 21:46 »
Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, För att hålla en produktion med förtjänst krävs att du har minst 30 bra avelshonor! Under det antalet blir det en hobby som kostar pengar.
Foderköp, städning, skötsel, transporter osv. blir dyr och tidskrävande per djur annars.
Det kräver också att du föryngrar din besättning med ca 25% per år. Som forumet är upplagt är det inte tänkt som företagsform utan som självhushåll. Därför blir det lite fel signaler när dessa två områden blandas ihop.
Gösta

Danielan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-10 kl 21:53 »
Go kväll! :)
Tack för alla tips. :-) Ska ta mig en funderare på d som skrivits. E ju som alltid pengar som ställer till det. . . Hur har ni löst "mockningen"? Själv tycker jag att det är det som är mest påfrestande just nu. Rakar ju ut burarna, och det är väl ok, men sen ska man upp på en översnöad gödselstack med en överfull kärra. :-/ Funderade faktiskt lite på att bygga om en vedtransportör i golvet..... Då slipper man ju springa me kärror i alla fall.

Danielan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 mar-10 kl 21:59 »
Har papper på alla honor så det lätt går överblicka vilka som får många ungar och tar väl hand om dom. Har i och för sig ganska många unga honor just nu, eftersom jag gallrat ut sådana som inte fungerat.  Jag har fått för mig att de, med några undantag, är ganska "slarviga" med sina första kullar. Är det bara inbillning? Eller tar det en, två kullar innan dom blir bra mödrar? Eller ska man döma dom som bra eller dåliga mödrar redan efter första kullen? ???

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 01:14 »
Du ska nog inte döma ut dom efter första kullen eller möjligtvis andra. Nu vet jag inte hur det fungerar vid produktion men så är det i vanliga fall. En kanin som inte tar hand om sina ungar vid första kullen kan vara mer förberedd vid andra kullen & då visa att den är en perfekt mamma..
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 3 användare (2 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser