Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hö? hösilage? ensilage?  (läst 15103 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
hö? hösilage? ensilage?
« skrivet: 01 mar-10 kl 09:03 »
Säkert en urkorkad fråga, men vad är det för skillnad på hö, hösilage och ensilage?
Och kan alla djur äta alla tre sorter? Tänkte på både tamdjur och tex rådjur?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: hö? hösilage? ensilage?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 09:41 »
Skillnaden är vatteninnehållet, samt att hösilage och ensilage ska mjölksyras, antingen i plastade balar eller i någon form av täckta stackar eller liknande, förr hade man ensilage på gjutna plattor med höga kanter, som gödselstackar ungefär, sådan hade morfar. Problemet är att det inte får komma in skadedjur (möss), och att det kan mögla eller jäsa om processen av någon anledning går fel.

Olika djur är olika känsliga för mögel och feljäsning, kor klarar det mesta, hästar kan dö av dåligt ensilage, speciellt om det finns jordbakterier i ensilaget.

Bra hö/Hösilage/ensilage funkar till alla djur, problemet är att alla felaktigheter inte syns för ögat, eller går att lukta sig till. Det gäller att veta att det är omsorgsfullt skördat och lagrat.

I vår stressade värld är det inte så många som tar sig tid att skörda hö, det är mer tidskrävande än hösilage eller ensilage på rundbal. Men efterfrågan på småbalat hö är större än tillgången. Alla med smådjur/burdjur, plus alla med så små gårdar att de inte kan hålla sig med traktor vill ha småbalar, rundbalar kräver maskiner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogskälla

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 09:53 »
Tack, då har jag lärt mig nåt nytt idag me ;D
Men följdfråga - vad är det då för skillnad på hösilage och ensilage?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 09:58 »
Hösilage är torrare än ensilage, och fryser därför inte lika lätt på vintern, samt väger mindre för samma volym eller för samma kalorimängd, så om man bär manuellt så är hösilage att föredra. Annars är båda mjölksyrade och oftast lagrade i plastade rundbalar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogskälla

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 10:00 »
Tack snälla för svar.
Tänk så mycket konstiga funderingar man får när man går och skottar blötsnö ;D ;D ;D

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 22:26 »
Nja... i de flesta fall är hösilage aldeles för torrt för att det ska ske en regelrätt ensileringsprocess, ingen mjölksyra mao.

Vid hösilage så är det istället den lufttäta förvaringen som utgör konserveringen.

Detta ställer högre krav på krossning, skördetidpunkt och pressning jämfört med ensilage då det annars finns risk för att det förekommer luft inne i balen vilken då möglar, ofta i botten eller toppen till följd av kondens.

Det ställer ju också högre krav på förvaring och hantering då hösilaget blir känsligare ifall det kommer in luft.

Tidsmässigt så skiljer det inte mellan att tillverka hösilage eller torrhö i de fall man skulltorkar höt eftersom liggtiden på fältet blir densamma, tvärtom kan den totala tidsåtgången bli lägre med småbalat torrhö eftersom man slipper att hålla på att "skala" storbalar utan bara tar en småbal i var hand vid fodring.

Att torka klart höt ute på åkern är väldigt optimistiskt under en svensk sommar och risken är stor för att misslyckas, dessutom ökar spillet då man hanterar hö som är jättetorrt och detta spill är då ofta de mera näringsrika växtdelarna vilket då leder till såväl sämre näringsvärde som lägre skördeutbyte.

Ensilering är en mjölksyrajäsning som även kan ske med olika tillsatser som tex melass som då påverkar själva ensileringsprocessen. Är gräset för torrt, som vid hösilage, så sker ingen ensileringsprocess eftersom denna endast fungerar inom vissa fuktkvoter.

Vanliga sätt att ensilera idag är förutom rundbal även storbal (stor fyrkantig bal), plansilo, i limpa (lång plastkorv) och tornsilo. Alla dessa metoder funkar bra och ger som regel mer rationell hantering än rundbal varför stora producenter ofta inte använder rundbal utan hellre kör med tex plansilo som kräver mindre plast och ger enklare logistik.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 22:35 »
Nu var väl frågan snarare vad småproducenter gör, och vad man kan köpa/använda själv när man har få djur. Det är ju det som är intressant ur självhushållningssynpunkt.

Och nuförtiden, när få småbönder är bönder på heltid, är rundbalar tidseffektivt, eftersom man oftast lejer ut balningen. Det är också enklare att sälja rundbalarna, om man har marker men inga djur, eftersom det då är någon medelstor till stor djurhållare som köper upp dem. Höbalar innebär att många småköpare kommer och köper ett släplass nu och då, vilket många bönder tycker är jobbigt. Få småbönder har tillgång till en tillräckligt bra skulltork för att kunna sälja höet som hästfoder, och då tjänar de mer på rundbalarna.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-10 kl 10:59 »
Idag är rundbalning faktiskt riktigt dyr, tillräckligt dyr för att det ganska snabbt ska löna sig att köra på något annat även för "småbönder".

En annan sak med runbal är att det endast funkar i vissa storlekar på djurbesättning, man behöver ha tillräckligt antal djur för att göra av med en rundbal på några dagar - men inte fler djur än att det går max en bal per dygn för annars blir det tungjobbat med all "skalning".

Så skulltork + hö blir ofta billigare i längden för en självhushållare än att leja bort pressning etc. För våran del tex så kostar det i princip lika mycket att ta hö och köra på skulltork som det kostar att hyra in en som kommer med kombipress + plast och då är hanteringen så mycket enklare med småbal sedan vid fodring så för oss är det självklart att inte leja bort och tillverka "UFO-ägg".

Tittar man på prisutvecklingen på plasten så lönar sig det relativt fort med en egenbyggd plansilo också jämfört med rundbalning, så bara för att man är liten eller medelstor så är det långt ifrån självklart med dyra "UFO-ägg".

Med plansilo blir det också enklare hantering jmf med rundbal.

Så, nej... rundbal är idag vanligt men det är tveksamt om det verkligen är det bästa alternativet för de flesta brukare - det är en otymplig storlek för de som har få djur och för de som har många djur går det för mycket plast och för mycket tid till "skalning".

Under den tid som det tar att starta upp traktorn och bära fram och skala en rundbal så har jag ju matat fåren 10 ggr om i de fall jag kör på något annat system än rundbal.

Och tid för skörd är ju inget att fundera på, det görs under några få semesterdagar på sommaren och krockar sällan med något annat.

Jag har studerat fenomenet med rundbal tämligen ingående då jag är lite intresserad av att köra delvis med grönfoder till fåren, men det stupar på att det är så dyrt att leja in balpress + plast när det ändå är så otymplig hantering sen vid fodring.

Blir det grönfoder så blir det förmodligen till att hitta nån gammal exakthack och bygga en plansilo efter egen ritning... en äkta alternativlösning mao.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 02 mar-10 kl 11:19 »
Jag håller med dig om att hö på småbal, eller ensilage i plansilo borde vara bättre, men flertalet månskensbönder ser det uppenbarligen inte så. Och i gamla lador är det oftast för fuktigt, med mycket kondensbildning, för att kunna hålla god kvalitet på höet efter några månaders förvaring. Och många som har ärvt sin lilla gård, och egentligen varken har kunskap eller intresse nog för att driva lantbruk, ser bara till varje enskilt år, och vill inte göra långsiktiga investeringar.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 08:07 »
En normal höskulle funkar bra för hölagring, även om den har några år på nacken... det är ju i vilket fall endast några balar i yttervarv som riskerar att återfukta.

Gammla lador som står ute på åkern vill man ju ändå inte använda eftersom det då blir ett litet helsicke att frakta hem höt när det ska användas, ett totalt "feltänk" när dom byggde sådana förr i världen - i synnerhet när dom ligger bara några hundra meter från lagårn  ???

Största problemet tror jag är brist på kunskap och brist på motivation, man får många gånger höra "det går inte här" utan att det ens är någon som har försökt.

Precis som att man får höra att det är så svårt och krångligt... fasen det är ju inte rymdresor det handlar om direkt.

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 03 mar-10 kl 11:22 »
Hej!
Till Tacitus mfl.
Betänk detta feltänk du nämner.... detta, på den tiden helt rätta tanke;
- Sparade tid på den bråda delen av året.
- Man skyddade sig mot att ha allt foder på en plats, brand var vanligare förr.
-Man minimerade transporter på den del av året som hade det sämsta föret/väglaget.

Att man idag tycker det verkar som forna beslutär  ett feltänk borde få oss till besinning i många (idag fattade) beslut som i framtiden kommer att betraktas som feltänk.
mvh
Ps De flesta beslut idag, imorgon och igår fattas/fattades med den information som finns till grund för besluten just då. DS

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 04 mar-10 kl 11:29 »
Det var tyvärr samma sak förr i världen som det är idag, nämligen att man inte anpassar helt efter omständigheterna utan man kör samma lösning som man alltid har gjort utan eftertanke och bara följer alla andras exempel.

När man tog hö på mossar/kärrängar så var det en bra idé med små lador på plats så man kunde ta ut höt när det hade frusit på - men att använda en liten lada som ligger ett stenkast från ladugården på riktiga åkrar och ibland tom med väg fram till ladan är ett totalt "feltänk" eftersom man då måste hålla på och jävlas under vintern med att transportera hö istället för att ha det på rätt ställe från skörd.

På vintern har/hade man ju jobbet i skogen att tänka på, så då finns det lika dåligt med tid för tranpsorter som på sommaren.

Vad gäller brandrisken så om ladugården brinner ner så har man ju inga djur att mata, så det är ju inget vettigt skäl för att ha höt på annat ställe.

Allt var inte så genomtänkt förr i tiden som vi i vår romantiserade vrångbild inbillar oss, det är lite av en helig ko för många att folk var så otroligt mycket smartare förr - medans dom i själva verket var ungefär lika korkade som idag  ;)

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 04 mar-10 kl 13:48 »
 Jag tycker att den absolut största fördelen med rundbalar har glömts bort här....
Man har en otroligt bra möjlighet att anpassa sig efter var i "produktionsåret" man är och därmed undvika att behöva ge kraftfoder i onödan/få feta djur som får problem pga det.
 Man tar de buntar som passar för tillfället rent näringsmässigt. Sinkor/lågdräktiga tackor har inte alls samma näringsbehov som mjölkande djur. Denna kalla vinter har det dessutom varit perfekt att kunna fodra med torrare buntar de värsta köldperioderna.
                                                       Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 04 mar-10 kl 15:36 »
Men det går ju att göra i alla system, det är ju inget som är specifikt för just rundbal.

Själv har jag två sorters hö på skullen... ett med mera näring i som är taget tidigt och ett med mindre näring som är taget sent.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 04 mar-10 kl 17:35 »
Men det går ju att göra i alla system, det är ju inget som är specifikt för just rundbal.

Själv har jag två sorters hö på skullen... ett med mera näring i som är taget tidigt och ett med mindre näring som är taget sent.
  Hur tänker du att man kan göra för att få olika kvaliteer för sig om man har plansilo eller tornsilo?
Jag som har både dikor och får skulle inte kunna utnyttja de olika kvaliteerna på grovfodret optimalt om jag inte hade rundbalar, förutom att sortera efter näringsinnehåll kan man också ge fåren av det spädare så att man undviker ratande.
 Hö är en annan sak, det går ju som du säger att lagra i olika högar men tillvaratagande av allt grovfoder som hö känns som alltför väderkänsligt för mig. Jag tar det hö jag får när vädret är gynnsamt och är glad för det som blir :)

Mvh
                                        Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Strajder

• Aspegården
« Svar #15 skrivet: 07 mar-10 kl 16:09 »
Eftersom jag tar både småbalshö och ensilage/hösilage kan jag bara konstatera att argumenten vad avser hantering ger jag mig inte in i. Det är lättare att få tillräckligt lång tid med vackert väder när vallen har optimal proteinhalt vilket talar till ensilagets fördel. Jag vet att många struntar i det här med proteinhalt, tar hö när solen skiner och sedan istället köper kraftfoder.
-----
Man ska dock vara litet kritisk till prisjämförelsen:

Ensilage/hösilage ger, rätt hanterat, små förluster på grund. Kostar visserligen att plasta men är sedan ganska rationellt. Ganska tydliga kostnader som syns direkt.

Hö har en hel del dolda kostnader: el till torken (räknade på vår lilla tork som kostar cirka 1000-1500:-/gång), mycket högre premie på gårdsförsäkringen (!), ganska mycket förluster på grund av mögel eftersom höstarna/vintrarna nu är varmare och fuktigare. Södra och mellersta delen av landet har haft stora problem senare år med mögel i hö.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 mar-10 kl 16:50 »
Mögel i hö beror snarast på att man har glömt kunskaperna om att ta in det när det är tillräckligt torrt. Man förlitar sig alltför mycket på att skulltorken löser problemet.
Att känna i handen, när höet är tillräckligt torrt, det krävs lite vana för.

Visst finns det lite kringkostnader runt höhanteringen, men det blir ju helt klart det biligaste fodret. Såvida man inte har nån granne som inte bryr sig så mycket om sina kostnader utan pressar och plastar billigt.

Sen har det ju gått total inflation att plasta in rundbalar. Jag tycker det är helt obegripligt när storbönder plastar in balar..kanske 1-2000 stycken och lägger i en befintlig plansilo!
Den som gör det ska inte komma till mig och klaga på dålig lönsamhet.

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 07 mar-10 kl 17:05 »

Visst finns det lite kringkostnader runt höhanteringen, men det blir ju helt klart det biligaste fodret. Såvida man inte har nån granne som inte bryr sig så mycket om sina kostnader utan pressar och plastar billigt.
Det billiga höet blir inte så billigt när man ofta får köpa till kraftfoder för att få en fungerande foderstat.
                                                             Mvh
                                                          Charlotte

Strajder

• Aspegården
« Svar #18 skrivet: 07 mar-10 kl 21:06 »
Mögel i hö beror snarast på att man har glömt kunskaperna om att ta in det när det är tillräckligt torrt. Man förlitar sig alltför mycket på att skulltorken löser problemet.
Att känna i handen, när höet är tillräckligt torrt, det krävs lite vana för.
Mögel i torken på grund av att man lagt in för fuktigt hö visar sig ganska snart, däremot de lagringsskador som blir av långa fuktiga höstar som vi hade både 2008 och 2009 fick många att tvingas dumpa stora mängder av hö. Nu är det förstås olika hur kritisk man är vad avser hygienisk kvalité. Personligen städar jag hellre bort några ton hö än ger till hästarna.
"Känna med handen" som metod är tyvärr inte lika tillförlitligt som att köra en TS-analys med våg och ugn...

bo_i_dala

« Svar #19 skrivet: 14 mar-10 kl 19:31 »
Hej!
Tactikus- Det är väl ingen som tvingar dej att lägga hö i den lilla "feltänkta" ladan- bara skit i att lagra höt där eftersom det är till förtret!
MVH
Ps. Att göra rundbalsensilage och sen ställa 1000 balar i en plansilo som någon sett KAN ha många anledningar- bonden som gör det gör troligen på detta sätt för att det är säkrare/snabbare/minst resurskrävande(antingen personellt eller maskinellt) Ds

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser