Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  19 får ??  (läst 1985 gånger)

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
19 får ??
« skrivet: 28 feb-10 kl 17:40 »
Hej
Nu till lite svammel  ??? jag har för mig att något gäller om man har över 19 får kan det vara så??

ninna b

• Gäst
SV: 19 får ??
« Svar #1 skrivet: 28 feb-10 kl 17:58 »
Förprövan inför bygge, kanske... ?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-10 kl 18:25 »
Om du har mer än 19 får måste bygganden godkännas för får-hållning.  Såvida inte byggnaden har använts för fårhållning längre än 5 år.... då är synden preskriberad :o >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Blekinge

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 feb-10 kl 18:48 »
så var det  ;D
Och vad händer om man inte anmäler sin byggnad?
kollas det automatiskt när man skickar in antal djur till jordbruksverket?

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 28 feb-10 kl 22:15 »
så var det  ;D
Och vad händer om man inte anmäler sin byggnad?
kollas det automatiskt när man skickar in antal djur till jordbruksverket?

Nej. Du kan ju ha 20 får och använda befintliga byggnader och de behöver inte förprövas. Endast ny- till- och ombyggnad kräver förprövning, om jag har förstått det hela rätt. Under förutsättning att du haft får där tidigare för byter du inriktning (häst till får ex) så skall byggnaden oxå förprövas.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 28 feb-10 kl 23:05 »
Jag som just genomgått förprövan på mitt fårstall kan bara rekommendera att är man det minsta sugen på att skaffa det där 20:e fåret så ska man inte vara rädd för att förpröva!!!

Det är gratis och ganska enkelt. Och frågorna man besvarar i ansökan är nyttiga och befogade att ha tänkt igenom som djurägare.

Å inte bits de heller, de där tjänstemännen, utan hjälper gärna till och svarar på frågor!

Jag ringde och fick hjälp med beräkningarna på till- och frånluft, och eftersom jag ville att mitt stall skulle hålla reglerna för häst också så avslutade jag med att fråga -"Vad är det för skillnad på får och häst då?" varpå den hjälpsamme tjänstemannen svarade på bred göteborgska -"Ja, du vet, fåren är änna mindre och ulliga liksom!"  ;D  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 11:25 »
Håller helt med Svekhult-Ia! Vi har haft färre än 20 får/getter, så vi valde att förpröva vårt fårhus. Det var bara positivt att få bekräftat att man tänkt rätt. Och dessutom fick vi veta att vi får ha max 36 får/getter med lamm/killingar. Fast så många blir det nog aldrig :D

Blekinge

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 01 mar-10 kl 14:33 »
Vad gäller om man har vindskydd till fåren?

Gunhild

« Svar #8 skrivet: 01 mar-10 kl 21:05 »
Har man fler får och det upptäcks kan man få böter. Det kostar dok inget just nu att förpröva och det är mycket smidigt. För några årsedan kostade det 10 000:- .

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 02 mar-10 kl 07:26 »
Vad gäller om man har vindskydd till fåren?

Även vindskydd ska förprövas. Ja om det är ny-, till- el ombygge etc. Iaf om man har det som vinterbostad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser