Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankornas historia  (läst 8157 gånger)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Myskankornas historia
« Svar #40 skrivet: 03 mar-10 kl 22:40 »
De första fåtal myskankorna som spanjorerna tog ända hem till Europa kom via Afrika som det verkar just nu. Oavsett så kom dessa få högst sannolikt i vart fall inte till Sverige eller norden.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #41 skrivet: 03 mar-10 kl 23:02 »
Har slitit med ursprungsuppgifterna från Carl Linné som berör myskankans första skriftliga omnämnade kopplat till svensk närvaro.

För att ni själva skall kunna granska och tolka texterna har jag lagt upp dessa som bilder då det ibland kan vara svårt att tyda vad det står. Kommer komplettera detta inlägg med kommentarer och förtydliganden när jag är lite piggare..

A-CL
Fauna Svecia (1746) Anm. Omnämnade om Myskankan som dock inte refererar till Svensk existens. Värt att notera ändå då Linnés två resor refererar till beskrivningen.

B-CL
Linnés första omnämnande av myskankor i Sverige, Göteborg år 1746. Citat från Västgöta resa.

C-CL
Linnés resa till Skåne år 1749 omnämner en kinesisk anka som hänvisas till myskankan i Fauna Svecia

D-CL
Till sist en repetion av Fauna Svecia i Systema Naturae år 1758

Som sagt...jag får komplettera detta inlägg när jag har lite mer tid då det finns en del att reflektera över. Inte minst det faktum att han inte omnämner myskankorna som ostindiska änder med ett enda ord.

Till er vetgiriga kan jag varmt rekommendera att läsa Linnés resebeskrivningar i sin helhet då det är mycket intressant läsning i största allmänhet samt för att det även omnäns andra fjäderfän.

Underlaget till citaten/texterna ovan är inhämtade från den förnämliga webplatsen

http://gdz.sub.uni-goettingen.de/

Där kan ni läsa dessa böcker i sin helhet och så finns det en hel del annat matnyttigt även om myskankor. T.ex. vissa av de som Linné refererar till i Fauna Svecia och som hade den goda smaken att beskriva myskankorna mer i detalj.
« Senast ändrad: 08 mar-10 kl 00:26 av Schaman »

Ronny

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 04 mar-10 kl 05:31 »
De första fåtal myskankorna som spanjorerna tog ända hem till Europa kom via Afrika som det verkar just nu. Oavsett så kom dessa få högst sannolikt i vart fall inte till Sverige eller norden.

Nej dessa få kom säkert inte hit. Men nog tycker jag att det är högst sannolikt att myskankan har haft en liknande spridningsväg och spridningstid som kalkonen. Alltså från Syd/Mellanamerika till kolonialländerna i västra Europa. Först var nog Spanien på 1500-talet. För kalkonernas del tog det sen ca 150 år för dem att anpassa sig och sprida sig till Skandinavien, först till Danmark och sen till Sverige. Så var det med kalkonerna och så borde det rimligtvis också varit med myskankorna.
« Senast ändrad: 04 mar-10 kl 05:33 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

esten

• -
« Svar #43 skrivet: 04 mar-10 kl 10:15 »
Om nu myskan kom till Spanien (som ett land) på 1500-talet , så var det nära till hands att de snabbt spreds till Frankrike med tanke på deras kulinariska intresse .
Och under den tiden hade Sverige mycket stort utbyte med Fransk Adel med många Franskättade släkter i Sverige . Så då är det ju troligt att myskorna "följde med " som exlusiva och exotiska inslag (status) till dessa herresäten , liksom påfåglar m fl. och därifrån spridit sig .
Som gåvor eller kanske tom lön åt trogna anställda .

Ronny

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 04 mar-10 kl 16:28 »
Om nu myskan kom till Spanien (som ett land) på 1500-talet , så var det nära till hands att de snabbt spreds till Frankrike med tanke på deras kulinariska intresse .
Och under den tiden hade Sverige mycket stort utbyte med Fransk Adel med många Franskättade släkter i Sverige . Så då är det ju troligt att myskorna "följde med " som exlusiva och exotiska inslag (status) till dessa herresäten , liksom påfåglar m fl. och därifrån spridit sig .
Som gåvor eller kanske tom lön åt trogna anställda .
Mycket möjligt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #45 skrivet: 04 mar-10 kl 21:54 »
Myskankan (Canard de Barbarie) finns dokumenterad i Frankrike redan 1555.

Bortsett från detta är det värt att beakta att Myskankans spridning över världen blev hastig och stor efter upptäckten av Sydamerika. Min teori är att det på grund av all sjöfart som fanns under kolonialiseringen och merkantilismen påskyndades främst i de sjöbruna handelsvägar som existerade.

Spanjorerna fick nog hem ett antal ända till Europa och även då var myskankan helt okänd i t.ex. Kina då de hade en rutt som gick förbi detta lande. Dock angjorde de i handelstäta indonesien...

Kort efter att Spanjorerna våldförde sig på västra/nordvästra sydamerika kom andra europeiska länder på att en östra sidan var tillgänglig(där fanns också Myskankor!), t.ex. Portugiserna, Fransmännen, Engelsmännen och Holländarna.

Högst troligt tog även de med sig diverse fåglar från kontinenten hem till Europa via Barbary Coast på nordvästra Afrika. Men att de tog med sig dessa som varor känns ändå tveksamt då det troligtvis var andra rikedomar som hade ett högre värde. Ju mer jag funderar på allt ju mer övertygad blir jag om att de allara första myskankorna till havs sågs som en ren matresurs för långtidsresenärer till havs. I teorin kanske en del överlevde även detta och en del på grund av att man ville vissa upp exotiska djur i sin hemmahamn.

Exakt när myskankorna första gången kom till Sverige vet vi inte idag men det äldsta dokumenterade "bevis" vi har är Linnés omnämnande om Myskankor i Göteborg på sin resa i Västergötland anno 1746. Att värdarna för Linne i Göteborg tillhörde ostindiska kompaniet som hade sin bas i Göteborg är värt att notera även om det saknar betydelse i beskrivningen.

Det andra kända dokumenterade fallet av myskanka i Sverige är de som Linne beskrev på sin Skånska resa anno 1749 i trakten av Torsebro. Att myskankan där omnämns som "Kinesisk anka" är intressant då det direkt ger kopplingar till ostindiska kompaniet. Hur skulle de annars ha kommit hit?

Ostindiska Kompaniet (det svenska) var verksamt mellan 1731-1813 och jag skulle inte bli förvånade om vi hittar nya bevis för myskankans existerns i början av 1730-talet. För att hitta dessa bevis krävs sannolikt ett gediget arbete med att sätta sig in i allt material som finns om ostindiska kompaniet.

Nästa mission blir att sätta sig in i hur andra ostindiska "firmor" från t.ex. Tyskland, Holland och England hanterade eventuell ank import och dessa handelsbolag var ute betydligt tidigare än det svenska.

Sen skulle jag inte bli förvånad om vi inom ett decennium hittar ytterligare någon importväg via närliggande länder och har vi tur återfinns någons skrift, tavla, målning etc. som styrker en ännu tidigare existens av myskankor i Sverige.

Fram till dess är det myskankorna i Göteborg 1746 som gäller tills annan information har kommit fram.

Hoppas att fler än mig känner intresse för våra myskankors historia och vördnad för deras förfäders prövningar i sina resor till norden.
« Senast ändrad: 08 mar-10 kl 00:25 av Schaman »

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #46 skrivet: 08 mar-10 kl 00:24 »
1735-1738 befann sig Linné i Holland och troligtvis var det där han första gången fick se myskankor. Hittade precis information om att det fanns "myskänder" Linnés trädgård i Uppsala år 1769 Undrar var han köpte dem någonstans...

http://www.marcstrom.com/uppsala/linne.html

Skytten

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 08 mar-10 kl 08:35 »
Det finns många teorier just om myskankan. En del arkologiska fynd säger att den fågel indianerna hade inte skillde sig från den vilda särskillt mycket.

Det finns de som menar att den myskanka vi känner, har kommit till Europa via Filipinerna och Afrika. Ankan skulle också då ha blivit hybridiserad, då man korsat med närstående andra arter, där det ibland blir fertil avkomma. Dessa har sedan korsats in i myskankor igen, och man har fått tillbaka fertilitetens kvalite, men fört över en del gener från andra arter, som fått myskankan att bla bli större. Vissa menar att detta skett i Asien.
De arter man har i åtanke är Comb Duck och White Winged Wood Duck (har inga svenska namn).
Detta nämns på flera webb-platser, men det går inte alltid att läsa allt, förutom en sammanfattning, om man inte är prenumerant.

En sida som lite behandlar ämnet
http://www.avianweb.com/muscovyduck.html

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jan lindgren

« Svar #48 skrivet: 08 mar-10 kl 18:23 »
Hej!
Comb Duck Sarkidiornis melanotos ( Underarter melanotos eller sylvatica )
White-winged Wood Duck  Cairina  scutulata

Man kan också tänka sig att myskankan korsats med Cairina hartlaubi i Afrika. Men varför använda mindre fåglar för att få fram en större myskanka? Storlek på djur brukar gå bra att få fram genom selektion så jag tror knappast att det funnits någon anledning till hybridisering.
MVH
Jan

Skytten

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 08 mar-10 kl 18:41 »
Det behöver inte vara orsaken till att de korsats(om de nu har), utan ett resultat i efterhand.
Korsningar med mindre exemplar behöver inte alltid betyda att avkomman blir mindre, utan den kan bli större.

Släktskapen inom "Cairininae" är omtvistat och man kanske för över till andra familjer, tom olika.

Selektion för större fåglar har skett framgångsrikt i Ungern.
Den ras vi kallar för Svensk Lantras blev till för  ca 35 år sen, genom att man bestämde att det fanns en lantras, och då tyckte man väl till hur den skulle se ut också. Sedan skapas avvikarna som skiljer sig från den, och det behöver varken vara hybridisering eller import för det.
« Senast ändrad: 08 mar-10 kl 18:47 av Skytten »

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #50 skrivet: 09 mar-10 kl 19:00 »
nu hinner jag inte läsa igenom allt som skrivits på denna tråd men tänkte bara beträtta ang myskankans olika namn och ursprung..

var inne på naturhistoriska museet i göteborg idag och såg två  uppstoppade myskankor bredvid varandra. på den till vänster stod där myskand MEN på den till höger stod där turkisk and. nu kunde jag i inte läsa mer vad där stod på dom små gula lapparna under ankorna då det stod på gammal svenska och det är precis jag kan läsa vanlig svenska ;)  en liten kul greg jag ville berätta bara. ska försöka lägga upp ett foto på dom den.
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #51 skrivet: 09 mar-10 kl 22:37 »
dazza: Oj, nu skäms jag lite..

Har ju varit där hur många gånger som helst men missat dessa. Dags för ett nytt besök  :)

Tack för tipset!

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #52 skrivet: 10 mar-10 kl 22:06 »
Yes, den som söker han finner....

Hittade något mycket spännande i äldre skrift idag som har med Linné spåret att göra. Södertälje 1741 (Fittja/Vårby)!?! Återkommer...

Ett tips till alla är därute som har en smula nyfikenhet för myskankornas äldsta historia i Sverige är att kolla efter bilder/material hos rikemän/adel under 1700-talet. Det har funnits ett antal samlingar runt om i landet och vem vet, kanske ytterligare spår finns där i resterna av deras privata zoo samlingar.

Sen tror jag fortsatt benhårt på att ostindiska kompaniet haft en stor betydelse för myskankans införande/spridning i Sverige. Mocklis mig som har nära till Göteborg och den historia som detta handelsbolag har lämnat efter sig i historisk tid. ;)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #53 skrivet: 14 mar-10 kl 23:27 »
”Methodus avium Sveticarum”

Ett manuskript eller snarare ett första utkast till en systemering av fåglar i Sverige av Linné som av någon orsak aldrig blev publicerat. Han hämtade inspiration och kunskap genom att bl.a. i detalj studera sin mentors (Olof Rudbeck d.y 1660-1740) ”Fogelboken” (endast faksimilutgåva 1985) men också all annan litteratur som fanns hos Rudbeck. Fogelboken var för sin tid ett hypermodernt och gediget vetenskapligt arbete med vackra illustrationer över fåglar i Sverige.

Två år senare var ett första utkast klart i Linnés anteckningsbok. Året är 1731.

*Methodus avium Sveticarum*

År 1733 försökte han få stöd att publicera underlaget med mer än 300 fåglar beskrivna men så blev aldrig fallet. Istället kom hans material att bli en form av en ornitologisk resedagbok som han under kommande år kompletterade med ytterligare information i form av lösa blad och noteringar till den ursprungliga lilla boken.

År 1735-1738 var Linné på sin Europa turné med Holland som bas.

År 1746 beskrev Linné Myskankan för första gången i sin resa till Västergötland, i Göteborg samt i verket Fauna Svecia vilket i sin tur låg till grund för Systema Naturare 1768.

Nu kommer det intressanta!

Linnés manuskript/dagbok ”Methodus avium Sveticarum” publicerades till slut av en Einar Lönnberg år 1908. Innehållet är en direkt avskrivning av Linnés ornitologiska resedagbok med kommentarer samt infogade texter från de lösa blad som infogats till denna. Boken kan laddas ner i sin helhet på följande adress:

http://www.archive.org/download/http://www.archive.org/details/carolilinnaeimet00linn

Det faktum att Linné inte omnämner Myskankan i sin första version framgår mer än tydligt då den ursprungliga texten är återgiven med större text i Lönnbergs verk. Detta är ett intressant faktum då det då även borde innebära att myskankan inte heller var omnämnd av Olof Rudbeck d.y. och vi kan ana oss till att eventuella myskankor i Sverige inte var kända innan år 1733 i landets naturelit bland forskare!

Läste i Lönnbergs återgivna text och stannad upp under beskrivningen av Stor Swärter (en helt annan ras!) där det finns infogat ett stycke och en notering som inte hör till sammanhanget och m.a.o. bör vara en text som Lönnberg satt in där han trodde den hörde hemma. Texten antyder då att det handlar om en lös lapp som lagts i dagboken.

Texten följer:

Anas canina Ald. Will. 294 Anas Libyea Ald. Bellon. AVill. 294.
Au: moschata an canina Ald. Will. 294. LXXV. Anas moschata
Raj 150. 0. odorem spirat moschi. ex anatibus maxima. alba erat.
supra nigra magnis albis maentis. frons ocb käfftar-. nuda papillosa,supra nasum hine velut cornuta. mas |habet| pone collum (medium)tubereula papillosa.

Slut citat (med reservation för smärre fel i avskrivningen)

Höll på att ramla av stolen när jag genast kände igen delar av texten i Linnés Fauna Svecia (1746)och det råder ingen tvivel om att anteckningen beskriver myskankan. Alltså det första utkastet Linné alls har haft gällande myskankan!

Stirrade på texten och zoomade in stycket ännu en gång för att se allt mycket klarare. Jo, texten stämmer och dessutom är stycket inte numrerat (som de övriga raserna) samt ingår inte i index. Men det står något längst ner till höger också i kursiv stil (anteckning av Linné!). Zoomar in ännu mer…

”I Wårby”

Höll på att ramla av stolen igen men hämtade mig snart och började fundera på vart det här Wårby ligger någonstans. Efter diverse efterforskningar kom jag fram till att Wårby är dagens Vårby som ligger nära Fittja i närheten Södertälje. Men varför noterar Linné ner detta under sin beskrivning av Anas Papillosa? Var Linné alls i Wårby?

Efter ytterligare eftersökning hittade jag ytterligare information som gjorde mig alldeles matt av glädje. Linné har bevisligen varit i trakten Wårby på sin färd till Öland och Gotland. Närmare bestämt i Fittja krog där de fick vänta länge på nya hästar…

15 maj 1741
”Efter sex fierdedehls mihls resa kom wi till Fettia [Fittja krog], där wi länge wäntade på hästar, och efter twå mihl til Södertellie.
SÖDERTELLIE Stad är en liten fläck, liggande uti en däld, emellan twenne högder på en sandachtig och mofull tracht, sträckandes sig ut efter längden af dälden. Mälaren ligger på ena sidan och Saltsjön hade communication med Staden på andra medelst en wik, som åhrligen mer och mer grundar sig igen, at man redan på en fierdedehls mihl ei med fartyg til staden komma kan. Landet blef härifrån mer och mer habitabelt […]”
Slut citat
Linnés enda dokumenterade vistelse i trakten av Wårby var i maj året 1741 och då noterar han ”I Wårby” under beskrivningen av myskankan!
Funderar vidare..
Någon gång efter 1733 skriver Linné(eller någon av hans apostlar) en lapp med en första vetenskaplig beskrivning av myskankan. Beskrivning överensstämmer i stort med den som sedermera publicerades i Fauna Svecia 1746 och innehåller detaljerade källhänvisningar. Hmm, skulle inte tro att Linné skrev ner källorna i sitt pausstopp vid Fettja krog då dessa böcker sannolikt inte var med på resan. Kanske inte heller han skrev den första beskrivningen av myskanka baserad på något han sett i Sverige utan snarare på sin vistelse i Holland och Europa under åren 1735-1738? Förefaller inte alls otroligt då myskankor borde vara betydligt mer kända i den dominerande sjönationen under 1600-1700-tal med t.ex. Dutch West India Company som bl.a. trafikerade den Holländska kolonin ”New Holland” i Sydamerika.
Men under Linnés enda resa genom Wårby/Fittja fick han troligtvis syn på myskanka/myskankor i Sverige för första gången då hans notering ”I Wårby” under ”Anas Papillosa nuda facie” känns mer än en tillfällighet.

Exakt hur det är vet vi inte idag men visst är det spännande  ;)

esten

• -
« Svar #54 skrivet: 15 mar-10 kl 10:13 »
I boken svenska lantraser så talas det om ett brev från 1658 .
Det är skrivet till Engeltofta i skåne och omtalar ostindiska änder .
Men Håkan har aldrig lyckats verifiera källan till det brevet .

Jan lindgren

« Svar #55 skrivet: 15 mar-10 kl 17:07 »
Hej!
Ostindiska änder kan eventuellt avse Mignonankor. Man tror att holländarna hittade dessa någonstans i Asien. Ingen vet när de kom till Holland. Man vet att japanska dvärghöns fanns i Holland på 1600-talet så det kan även ha importerats dvärgankor.
MVH
Jan

Skytten

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 15 mar-10 kl 17:16 »
Visst kan man få vissa indikationer på när myskankan kom först, eller senare till Sverige, för det bör ha skett vid flera tillfällen.
Det är ändå svårt att dra slutsatser av det beträffande den ras som betäcknas som lantras idag.  Under tidigare epoker kunde det tom vara lättare att stöta på myskankor som sjöfarare, och ta hem, än att hitta dem  eller ens känna igen dem  från något man sett  eller hört talas om i Sverige.

Lantrasen bestämdes (som ras) i sen tid, och det är givetvis omöjligt att spåra dem som ättlingar till de allra först anlända.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #57 skrivet: 15 mar-10 kl 22:38 »
I boken svenska lantraser så talas det om ett brev från 1658 .
Det är skrivet till Engeltofta i skåne och omtalar ostindiska änder .
Men Håkan har aldrig lyckats verifiera källan till det brevet .

Intressant! De utgåvor jag har läst av Hallander omnämner endast årtalet 1658 men inget om något brev. Vart finns det brevet, vet du något mer om detta??

Rent hypotetiskt skulle det kunna finnas myskanka/myskankor i trakten av danska Engeltofta under 1600-talet men varför skickar då någon information *till* Engeltofta om "ostindindiska änder". Rent logiskt borde väl brevet skickats *från* Engeltofta om det skulle styrka svensk/dansk närvaro av myskand/myskanka i trakten. Fattar inte riktigt detta... ???

Sen har jag sökt som en galning efter begreppet "ostindiska änder" på såväl svenska som flertalet av andra europeiska språk men hittar inte något konkret om detta direkt är klart kopplat till myskanden/myskankan. Undantaget är då det som refereras till det som Hallander har skrivit..

Det närmaste jag har kommit är holländska "Oostindische eenden" men när jag säker vidare på detta så hänvisas det till flera olika arter och känns mer som en generell benämning på ankor med trolig härkomst från ostindien/indien.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #58 skrivet: 16 mar-10 kl 19:10 »
nu hinner jag inte läsa igenom allt som skrivits på denna tråd men tänkte bara beträtta ang myskankans olika namn och ursprung..

var inne på naturhistoriska museet i göteborg idag och såg två  uppstoppade myskankor bredvid varandra. på den till vänster stod där myskand MEN på den till höger stod där turkisk and. nu kunde jag i inte läsa mer vad där stod på dom små gula lapparna under ankorna då det stod på gammal svenska och det är precis jag kan läsa vanlig svenska ;)  en liten kul greg jag ville berätta bara. ska försöka lägga upp ett foto på dom den.

Nu har jag också varit där och hittat de två som du beskriver + ytterligare en myskand i ett annat rum på Naturhistoriska i Göteborg

Skriver lite här vad det står på lapparna men lägger kommentarer i färgtråden om deras utseende då detta var minst lika intressant…

Notera att jag beskriver uppstoppade fåglar då det är dessa de har på museet

*Objekt Nr 1 (den vänstra)*
Benämns som ”Myskand” (Cairina Moschata) som kommit från Göteborgs trädgårdsförening(troligtvis Slottskogen) 1/6 1898. Man skriver också att den(arten) har sitt ursprung från Brasilen och Paraguay.

Rent utseendemässigt ser den nästintill ut som vilken vanlig svensk myskanka(vuxen Drake) som helst men med vissa avvikelser som jag beskriver mer i tråden ”Myskankans färger”.

*Objekt Nr2 (den högra)*
Benämns som ”Turkisk And” (Cairina Moschata) som har skänkts av Brukspatron H. Leman från Salaholm år 1872. Det råder ingen tvivel om att det faktiskt är en myskanka men en väldigt spännande sådan! Det här exemplaret ser riktigt urgammalt ut då den ser ut att vara en form av mellanting mellan våra tama myskankor och den vilda myskanden. Även detta exemplar är en vuxen drake men mindre i storlek. Beskriver även detta exemplar mer i detalj
 i färgtråden som mer behandlar utseendet på myskankorna. Att man kallar den ”Turkisk and” har jag lyckats spåra till ett mycket gammalt Tyskt missförstånd då vissa använde mede början av 1600-talet ordet ”Turkisk” för att beskriva något främmande från okänt håll(land). ”Türkische Ente” betyder alltså inget annat än att just det här uppstoppade exemplaret har sin härkomst från tyskt håll och det stämmer ju ganska bra då Leman lär vara en tysk släkt som bl.a. bosatt sig i Sverige. Vidare ger det en indikation om att den uppstoppade fågeln kan vara hyfsat gammal.

*Objekt Nr3 ( i ett annat rum)
Benämns som ”Myskand” (Cairina Moschata) och enligt lappen tolkar jag som att den uppstoppade fågeln kommer från Montevideo, Uruguay år 1840. Det här objektet föreställer helt klart en vild myskand från Sydamerika och är också intressant att studera rent utseendemässigt.

Besök gärna Naturhistoriska Museet i Göteborg om ni får möjlighet till detta för där finns mycket intressant att studera för den som är intresserad.

http://www.gnm.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=29415

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #59 skrivet: 05 apr-10 kl 21:51 »
Min nyfikenhet driver mig vidare... ;)

1600-talet

Har sökt och sökt och till slut hittat uppgiften kring det häringa mystiska brefet *från* Engeltofta år 1658 som nämner "ostindiska änder". Hittade en bok från 1961 av Dagmar Ruin Ramsay som heter "Sägen och sanning kring en Skånegård - Engeltofta". Den baseras på bl.a. hembygdsforskning och sägner så rent vetenskapligt kanske vi skall ta den med en lite nypa salt. Det som är intressant är dock att en dansk adelsman, Erik Kruse, lär ha skickat ett brev genom förtrogna danska bönder till sin styvmor  Carin Lycke(stavningen ej rätt!) på Snälleröd. Tanken med brevet var att nämnda Carin skulle överta diverse egendomar från Engeltofta innan ny svensk ägare tog herrgården i besittning. Det handlar om efterspelet kring när Skåne på nytt blir svenskt år 1658..

I boken står det som följer...

"Erik Kruse bad att hon från Engeltofta skulle bortföra till Snelleröd ""hästar, fålar, påfåglar, ostindiska änder och annat fä""

Anm. Carin Lycke hade redan svurit trohet mot den svenska kungen och Erik Kruse räknade kallt med att egendom inte skulle kunna tas från Carin Lycke på grund av detta.

Har inte på något vis kunnat styrka att "ostindiska änder" faktiskt handlar om myskänder, ej heller om de alls kom till Carin Lycke som planerat. En viss Taubenfelt inspekterade Engeltofta samma år och fann inget av värde.

Som en liten parantes till den här berättelsen kan nämnas att Danska ostindiska kompaniet var tidigt ute med sitt kompani och redan under 1600-talet hade en koloni i östra indien där det med stor sannolikhet funnits sydamerikanska änder. Vad jag försöker säga är att det inte alls är otroligt att högadlige Kruse hade någon form av ostindisk and på sitt säteri Engeltofta.

Mer 1600-tal...
Det finns väldigt mycket som talar för att myskänder inte alls fanns i Sverige under 1600-tal och endast möjligen ytterst få hos dansk adel eller motsvarande på tidigare danska territorium i Sverige under 1600-talet.

Ett undantag är dock uppgiften om att det skulle finnas myskänder(då kallade Turkiska änder) i *Borgholm* år 1654 i kungligt förvar. Om jag fattat det rätt är det Hedvig Elenora som omnämns och uppgiften är någon form av gammal kassabok för kungliga utgifter som nämner detta i anslutning till de fasanvaktare som bl.a. skött dessa fåglar.

Källa till sistnämnda uppgift är en bok som heter"Deras mistande rör mig så hierteligen, Linné och hans sällskapsdjur" av Ingvar Svanberg. För övrigt en mycket fascinerande bok som kan beställas hos Linnésällskapet och som bl.a. innehåller uppgifter om Linnés egna myskänder...på 1700-talet.
« Senast ändrad: 05 apr-10 kl 21:55 av Schaman »

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser