Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankornas historia  (läst 8154 gånger)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
Myskankornas historia
« skrivet: 28 feb-10 kl 15:43 »
Tycker det är intressant med myskankans spridning över världen i historisk tid och stötte på begreppet "ostindisk and" eller "ostindiska änder". Detta är ju jätteintressant men jag har svårt att hitta källan till informationen. Någon som vet?

Har kommit såpass långt att Carl von Linne skulle ha omnämnt "indiska änder" på sin skånska resa i Torsebro men när jag läser detta kapitel står det så här:

"Kinesiska ankor Faun. 98 voro här tame. En röd bar ring gick omkring ögonen och ögnelocken, vilken drogs fram till nävet. Hanen luktade starkt parfym, men icke så honan."
Vadå kinesiska ankor??

Tacksam för uppgift om exakt var den svenska myskankan omnämns som "ostindisk and" då det är av stort intresse att verifiera detta för en teori som jag spårar...
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Skytten

• Skåne
SV: Myskankornas historia
« Svar #1 skrivet: 28 feb-10 kl 16:01 »
Det råder delade meningar om myskankans härkomst. I England menar man att det var dit den kom och spred sig därifrån i Europa.  Men dateringen av Linné är mycket tidigare.

När man seglade till och från Asien, så gick det inte alltid över Godahoppsudden utan även över Kap Horn, pga vindarna.

Man höll inte alltid så noga reda på vad som världen utanför kallades, oftast var det Indien, och det är därför vi har såväl väst som ost indien, som tillsammans omfattade hela världen utom Europa och Orienten samt Afrika.

Linné  eller de som berättade om ankorna hade väl inte helt klart för sig var de kom ifrån, nämligen Sydamerika.

Kanske via en Ostindienfarare som gått över Kap Horn.

Ditt citat från Linnés skånska resa är inte exakt vad jag har sett i min upplaga.
Han kallar dem ostindiska "och hanen luktade något lite av parfyme".
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 16:08 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #2 skrivet: 28 feb-10 kl 16:35 »
Intressant att det står annorlunda i din utgåva men det verkar å andra sidan vara vanligt med ändringar i Linnes alla olika utgåvor och alster. Vilken utgåva är det du citerar och står det exakt så som du citerar? På latin??

Här läst jag om den "Kinesiska ankan"
http://sv.wikisource.org/wiki/Carl_von_Linn%C3%A9s_resa_till_Sk%C3%A5ne_1749:_23_maj

Läste någon annanstans att han(Carl Linne) bland annat refererar till andra historiska verk när han initialt beskrev myskankan, till att börja med som: anatra muschiata

Hursomhelst är jag mest intresserad av hur exakt han benämner dem som "ostindiska"? Någonstans har jag läst att han kallade dem "indiska" så det är lite rörigt det här.

Det faktum att det är högst troligt att bl.a. ostindiska kompaniet har en stark inblandning i myskandens/myskankans spridning i världen är ju en ganska bra ledtråd. Följer man dåtida handelsvägar börjar olika bitar att falla på plats.

Sen är en internationell mycket trovärdig teori att "Muscovite Company" skeppade myskänder världen över. Det engelska namnet för myskanka/myskand är ju Muscovy Duck. Skulle även vi fått in myskänder via ostindiska kompaniet så stärks ju den teorin ytterligare om de ursprunligen kallades för ostindiska änder.

Det var tydligen vanligt att man döpte varorna efternamnet på handelsbolaget...

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 feb-10 kl 16:47 »
Har exemplaret hos mina föräldrar, och jag minns inte exakt upplagan (det är en faksimil från modernare tid).

Myskankan var domesticerad redan av ursprungsbefolkningen Amerika, så det är troligt att det var sådana som kom till Europa.  Om jag minns rätt var det 1746 som Linné besökte Torsebro, norr om Kristianstad, där han noterade dem.  Det är då det äldsta dokumenterade i tryck.

Det finns de som hävdar att de var först i England, men trots Linnes vaghet med ostindien, så låter väl Moskvaska ankor lite mer malplacerat.  Kom de verkligen från Ryssland till England?
Hur det än är med detta måste man ju ha trott att de var ryska.

Ett missförstånd med mysk och mosk kan också vara trolig, mysk ligger pga doften ju nära till hands.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 28 feb-10 kl 17:08 »
I Håkan Hallanders böcker om Svenska lantraser står att myskankan kom med spanjorerna till europa på 1500 talet .Från Syd Amerika .Där den fortfarande lever vild .
Och att den blev väldigt omtyck i områdena runt medelhavet , där den ofta kallades turkisk and .
"-Enligt källa"finnes hon i synnerhet i Astrakan , Turkiet och Persien"

« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 18:02 av esten »

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 feb-10 kl 17:51 »
Det finns uppgifter på att myskankan kom till Kina på 1700-talet. Det har gjorts DNA-tester för att klargöra spridningen.
http://www.springerlink.com/content/d1l52506111085w5/

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-10 kl 17:59 »
 vad jag har läst och fått lära mej så kommer myskankor i från Syd Amerika ?

http://www.greatnorthern.net/~dye/wild_muscovy_ducks.htm
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 28 feb-10 kl 18:04 »
Den Svenska myskan delas i tre grupper ;
Svensk lant
Ungersk
Fransk

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 feb-10 kl 18:40 »
vad jag har läst och fått lära mej så kommer myskankor i från Syd Amerika ?

http://www.greatnorthern.net/~dye/wild_muscovy_ducks.htm

Ja ursprungligen, den delen är överstökad, och naturligtvis nämnd tidigare.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 feb-10 kl 18:44 »
Den Svenska myskan delas i tre grupper ;
Svensk lant
Ungersk
Fransk

Jag håller nog på att det endast är lant, som rimligen kan kallas en inhemsk svensk ras, och tom det är inte helt tveklöst.  Att det sedan finns finns andra raser i Sverige  gör den inte till en svensk myskanka.

Låter tom lite kul med en svensk ras som heter ungersk eller fransk.

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 28 feb-10 kl 18:50 »
Jag har inte påstått att det är samma ras utan tre olika grupper .Jag har heller inte sagt "svenskungerskmysk" eller "svenskfranskmysk" utan hållt isär .
Sluta märk ord !
Svensk lant kom till Sverige redan under 1600 talet och de två övriga mycket senare .

Den Svenska lantmyskan är aklimatiserad till vårt klimat under ca 300 år och på grund av det mer köldhärdig än de andra två grupperna .

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 feb-10 kl 18:53 »
Det är väl inte att märka.  Vem tycker att beligsk blå är en svensk ko, även om den finns härstädes?

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #12 skrivet: 28 feb-10 kl 19:01 »
Skytten: Muscovy Company var ett relativt oberoende handelsbolag som bl.a. har haft goda kontakter med England. Det finns forskare som studerat deras rutter med anledning av teorierna kring myskankans engelska namn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscovy_Company

Det här Faksimilet skulle vara oerhört intressant att se. Har du möjlighet att återfinna detta på något vis? Ursprunglig källa??

Att myskankan kom tidigt till Kina är inte alls särskilt konstigt men extra intressant då bl.a. ostindiska kompaniet hade handelsvägar dit. Det finns också en uppgift om att Myskankorna fanns i Taiwan redan år 1693. En italienare beskrev myskankan som en anka från Cairo (handelsvägar!) år 1603 och den kallades bl.a. för Turkish duck år 1670. Att spanjorerna tog med ett fåtal myskankor till europa från Colombia och Peru första delen av 1500-talet är känt och teorierna är då att de kom till europa via Afrika. Sen kan man ju fundera på om de var dessa som ligger till grund för våra myskankor men troligast är att de inte är det. Men det är också ett faktum att flera handelsbolag idkade global handel och det förefaller inte otroligt att tro att bl.a. Ostindiska kompaniet och Muscovy Company var en del av dem som fraktade myskankor runt i världen. I ett längre tidsperspektiv kan man ana att de hämtades från Sydamerika såväl på väst som östkusten med anledning av alla de namn som Myskankan haft genom historien.

Är personligen övertygad om att historiska handessvägar och hybridationer, med t.ex. The white winged wood duck i ett tidigt skede, kan ge oss bättre kunskap om varför våra myskankor är och ser ut som de gör idag.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #13 skrivet: 28 feb-10 kl 19:13 »
Skytten: Carl von Linnés resa till Skåne 1749: 23 maj står det..

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 feb-10 kl 19:20 »
Jag tror inte moskva kompaniet förmedlade sådär mycket myskanka, men det är inte så lätt att veta.

Ibland är det svårt att säkerställa om det verkligen  är så att fågeln överenstämmer med det namn som noterats.

Antagligen kom myskankan först till Europa och då så tidigt som 1500-talet.  Det är en fågel som sannolikt spreds först till länder med varmare klimat än norra europa, och först något eller några århundranden senare, hade kunnat anpassas för vinterklimat.

De har också här i nyare tid lärst sig att ruva i reden på lägre höjd, de är ju egentligen trädbyggare.

Pärlhöns har genomgått liknande anpassningar, en afrikansk fågel som kunnat anpassas till nordiskt klimat på relativt kort tid (och "vilda stammar" finns).

Kartläggning med hjälp av DNA förekommer ju, för att undersöka hur myskanden kan ha spridits, och från vilket område i Amerika.  I Kina säger man att det finns DNA- spår som är unika för en population i Paraguay, i vissa fåglar.

En överföring till Asien över Stilla Havet (av icke europeiska skepp) är nog mindre trolig.

Kommer knappast åt boken före midsommar, men ska försöka komma ihåg att kolla.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #15 skrivet: 28 feb-10 kl 21:18 »
Återkommer med mer referenser till Muscovy Company teorin och skall fortsätta att söka ursprunget till begreppet "ostindisk and" då jag gärna vill veta hur detta uppstod.

Spridningen av myskankan i världen är intressant att forska vidare i då det finns flera teorier och väldigt splittrad information om detta. Tror personligen fortsatt att handelsvägarna har haft större betydelse än klimat men exakt hur det är vet vi inte idag.

Tycker också att det är kul att frågan verkar intressera många och då flera andra frågeställningar poppade upp i denna tråd skapar jag nya trådar för dessa då de är värda att diskutera.

Min fråga för den här tråden kvarstår tillsvidare: Exakt till vilken källa kan begreppet "ostindisk and" hänvisas till?
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 21:57 av Schaman »

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #16 skrivet: 28 feb-10 kl 21:34 »
esten: "Svensk lant kom till Sverige redan under 1600 talet och de två övriga mycket senare "

Intressant! Vilken källa har du till ovanstående information?

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 01 mar-10 kl 09:32 »
Under 1800-talet började man att uppföröka de myskänder som fanns i Sverige .
Så Det var under den tiden som man "importerade" nytt blod .
De största importerna skedde så sent som på 1970 talet , främst av den Ungerska typen .

Håkan Hallander har skrivit ett antal böcker om Svenska Lantraser , där finns mycket info. och fler källor om de olika raserna .

Tex Myskandens Historia i Europa , Donikin 1989

Håkan Hallander skriver så här : Ungersk myskanka ; År 1971 importerades ett litet antal ägg av ungerska myskankor från en population som uppenbarligen var av lantraskaraktär . Ur äggen kläcktes en hane och två honor .Denna ras är bra mycket större än svenska lantmyskankor med upp till hela sju (7) kg vikt på äldre hanar och fem (5) kg på motsvarande honor .Färgerna hos ungrarna är samma som svenska , men en skillnad är att stjärten är proportionellt mycket bredare och längre . Vuxna fåglar är bredare och djupare i kroppen än svenska myskankor ,och därmed köttigare .
Rasen har korsats in i Svenska myskankor och i de fall där man har stora myskankor med mindre könsskillnad är de troligen korsade av ungrare .
Rena ungerska finns knappast kvar i landet .
De franska importerades till en annläggning i Simrishamn och troligen av "mulard typ" för korsnings avel .

« Senast ändrad: 01 mar-10 kl 10:56 av esten »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 01 mar-10 kl 20:53 »
raderat, ett citat ramlade bort...  :-[
« Senast ändrad: 01 mar-10 kl 21:46 av Mmmm »

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #19 skrivet: 01 mar-10 kl 21:00 »
esten. Tack! Har givetvis läst Håkan Hållanders alster och känner till den historien men tycker det fortfarande är en hel del fakta som är höljt i dunkel. T.ex. hur spridningen av den ungerska myskankan gick till..

Skytten: Du var nog inne på rätt spår ändå när det gäller årtalet 1746 men då Var Linne på tripp i Västergötland. Lite lustigt är då att detta då är en tidigare referens till myskanden än den som hänvisats till i den "skånska resan". Har precis hittat een ursprunliga boken i sin helhet men inte hunnit gå igenom alla sidorna ännu. Några 100 sidor totalt på gammalt skriftspråk...puh

Men hittade precis ett omnämnande av "myskänder" i kapitlet om Göteborg. Försöker citera så gott det går vad det står där men reservera mig för smärre felskrivningar då viss text är väldigt svår att tyda. Text följer..........

"ANAS facie nuda papillofa (Faun 98.) fans i Trågården til stor myckenhet; alle woro de hwita, alle små, alle luktade fom moschus, att dede altså måtte wara en mindre varietet, om icke något synnerligit i species."

Har markerat text som är extra svår att läsa med kursivt men hoppas att andemeningen framgår ändå...

Av intresse för mig är då att det verkar ha varit väldigt små vita exemplar han såg i Göteborg och att det fortsatt inte skrivs ett ord om "ostindisk and".

Skall plöja igenom all text och se om det står något mer om myskandanden i verket.

För den som själv vill läsa i originalet kan gå till följande adress och sen bläddra fram till sidan 143.

http://gdz.sub.uni-goettingen.de/no_cache/dms/load/toc/?IDDOC=233372

Det är sporadisk svårt att få upp sidan men tidigare idag kom jag åt allt och man kan dessutom spara ner texten till en acrobatfil!
« Senast ändrad: 01 mar-10 kl 21:05 av Schaman »

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser