Jahani, det där med selen kan jag inte svara på. Men med denna blandning ska de få i sig allt de behöver:) Men den borde vara anpassad efter svenska jordar, Nina Fornander har varit med och utformat den. Algerna innehåller ju mycket, kanske får i sig det därifrån?
Hästarna håller sig väldigt friska iallafall

Jag vet också exemhästar som blivit helt exemfri med dessa mineraler:)
Jag är ingen expert på detta, har bara läst i böckerna och pratat med sakkunniga. Men jag är helnöjd med blandningen iallafall.
Just nu är mina böcker utlånade xD Men ja.
Magnesium finns i dolomitkalken:)
Kommarsulfat: Om hästen har röta, svamp eller liknande i hovarna så är det en brist på koppar. Lika om de har en typ blå ring längst ut runt i ögat, vet inte hur jag ska förklara det bättre:P Det är också ett tecken på kopparbrist. Jag kan inte svara på exakt varför de ska ha det. Koppar hjälper också till att ta bort parasiter.
Jag är bara så glad över att ha kommit över denna blandningen:) höhö
Alger ges för att det innehåller massor med vitaminer och mineraler, läste förut att du skrivit om att det innehåller tungmettaler också, och det gör det. Men, vitaminerna och mineralerna som också finns i algerna binder dessa tungmetaller så starkt att de tar med sig de ut igen. Hästen känner alltså inte av tungmetallerna något.
Jag är som sagt inte någon expert i ämnet, men jag har provat på detta i över ett år nu och hästarna är pigga och friska:) Det är liksom roligt att blanda själv också^^ Känns som att man lär sig mer då:) Fast, skulle vilja gå på en föreläsning med Nina Fornander, vill lära mig mera

Men det är roligt att ni är kritiska, får mig att tänka mer. Det är bra att ställa sig frågan varför. Det ska jag göra oftare.
Har förresten fått nys om en som säljer massa örter och sånt billigt, 50 kr st

Han verkar jättebra. håller till i Uppsalatrakten om jag inte minns fel. Det är en blivande fodervärd till hästarna mina som tipsat mig:)
http://www.alyose.com/?page_id=825 där hittar ni den:)
Det kan ha blivit lite svamligt allt detta xD Men ja, jag lär mig gärna massor av er med:) Roligt med kunskap
Mvh
Malin