Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem har egen vindkraft?  (läst 7645 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Vem har egen vindkraft?
« skrivet: 25 feb-10 kl 19:23 »
så, nu får skälla ut mig om ämnet redan har varit uppe.

sambon och jag har bestämt oss att det blir vindkraftverk när vi har flyttat, om läget tillåter det vill säga. ett sånt som täcker hela vår elförbrukning och lite till är det tänkt. därför tänkte jag helt spontant fråga lite om det finns alternativare som redan har byggt ett sånt eller om det finns nån här som går i samma tankar? lite erfarenheter tack, råd och tips vore fint.

jag har bara börjat kika på alla olika leverantörer, hur förhållandena måste vara samt vad det kan tänkas kosta. den siffran jag har hittat är att ett vindkraftverk som ger ut mellan 35 000 - 55 000 kwh skulle gå loss på 250 000 kr. då står det nyckelfärdigt och underhåll ingår (i 20 år tror jag det var). efter den perioden skulle man behöva teckna om ett serviceavtal. ett normalhushåll går +/- 0 de första 10 åren, sedan räknas det hemåt förutsatt att vindsnurran står på ett lämpligt ställe där det blåser tillräckligt så att man inte behöver köpa in alltför mycket el vid driftstop pga vindbrist. nån som har lite andra siffror eller är det rimligt? tänker jag rätt att ju mer el man förbrukar inom den kapacitet ens kraftverk har desto snabbare räknar man hemåt?

det jag förresten också vill veta är om det funkar likadant i sverige som i tyskland. där är det så att all el man själv inte förbrukar går in i elnätet och man får betalt för det.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
SV: Vem har egen vindkraft?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-10 kl 19:34 »
Kolla vinden på stället noga, effekten som fabrikanter visar är ibland optimistiska.
50 000 kwh är väl på ett år.

Antingen ska man ha ett litet på platser där el inte finns, eller ett såpass stort att det lönar sig att sälja till nätet när man har överskott.

Tidigare kunde man ha en andel i ett större verk, men vad jag förstår har man gjort detta dyrare.

Då man kan köpa "öronmärkt" vindkraft, så finns det kanske anledning att titta på vad det kommer att kosta att ha ett själv.

Har man någon större elförbrukning kan det visst visa sig vara en bra ide och investering.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 25 feb-10 kl 20:54 »
Här är det inte lika bra villkor som i Tyskland för att sälja egenproducerad el till nätet. En förbättring är att nätägaren numera under vissa förutsättningar är skyldig att ta emot energin, men det är inte alls självklart att producenten får något betalt för den.

Ska man har ett eget vindkraftverk (eller om man tänker sig att gå off-grid på något sätt vad det än vara må) så ska man inte tro att det bara är att köpa en nyckelfärdig anläggning och låta den sköta sig själv. Man bör se till att ha bra kunskaper på området sedan tidigare (en elkraftingenjör i hushållet eller motsvarande), för att slippa att ständigt anlita hantverkare och konsulter eller behöva fråga om råd stup i kvarten. Det är mycket bekvämare att köpa in sig i ett andelsägt vindkraftverk, även om återbäringen nu inte längre är skattefri.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 25 feb-10 kl 22:36 »
jo, förbrukningen jag skrev om var per år. det finns vindkartor hos myndigheter som visar vindens kraft och frekvens för ett område, som man bör titta på innan man bestämmer sig. dessutom måste man titta på hur platsen ligger, om det kanske är på en kulle, det bör inte vara nära skog och stora byggnader. sedan kan man alltid höra med grannar också. så långt har jag kommit. som sagt så ingår det service, planering och byggnation i priset, man behöver alltså inte anlita diverse hantverkare lite då och då.

vi kommer i framtiden ha en ganska hög elförbrukning av lite olika anledningar, som är oväsentliga i sammanhanget, men vi tror att vi klarar oss med den varianten jag beskrev nedan. att gå off-grid är inte aktuellt då vi inte vill sitta helt utan el då det inte blåser, men en andel vill vi inte heller ha. vi har ju liksom bestämt oss om förutsättningarna stämmer, men jag skulle vilja höra om nån faktiskt har erfarenhet av ett sådant bygge och kanske kan säga vad man bör tänka på innan man ska sätta igång, vad man ska akta sig för eller så kanske nån kan rekommendera ett företag.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

volgende

« Svar #4 skrivet: 26 feb-10 kl 00:09 »
Jag tycker att du skall ta kontakt med nåt konsultföretag för att få hjälp med produktionsberäkningar. Det kan bli svårt att få en hyffsad prognos annars. MIUUs vindkartering är inte riktigt att lita på, och den brukar oftast gälla två nivåer, 72 respektive 103 meter över nollnivån. Vindkarteringen kan visserligen ge ett hum om hur mycket det blåser på lägre höjder också, men det beror mycket på vegetation och topografi. Ett litet gårdsverk blir aldrig så högt och kommer inte upp till de högre medelvindhastigheterna.

Jag anser att det nog är ett bättre alternativ att köpa andelar i ett större verk eller i en vindpark, produktionen blir oftast mycket högre. Sen beror det ju helt och hållet på varför man vill ha el från ett vindkraftverk, miljömässigt eller för att få billigare el.
Nu har ju iofs Skatteverket ändrat reglerna för medlemmar i vindkraftkooperativ och förmånsbeskattar elen de köper, men jag tycker att det är värt att vänta lite och se om inte de ändrar reglerna.

Avskrivningstiden för ett verk brukar vara 20 år, vet ej hur det är med garantier för mindre verk, men jag tycker att du bör kolla upp eventuella serviceavtal redan nu.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 26 feb-10 kl 01:02 »
jo, 20 års garanti är det jag har läst också, förutom när det gäller ett vindkraftverk man kan ropa hem på tradera för 11 papp. de lämnar 3 års garanti.  ::) men det betyder ju inte att man måste plocka ner snurran efter 20 år. avskrivningstid är ju en ekonomisk term, det har ju bara begränsad med den faktiska livslängden att göra. men visst måste man kika vilket företag som har det bästa avtalet i förhållande pris/service. men fortfarande ingen här som kan rekommendera nån?

jo, det hela med att riktigt veta om det ens lönar sig att ha vindkraft får man ju kolla upp genom att anlita ett konsultföretag när vi väl har hittat vårt "smultronställe". vi vill ju inte bygga där det inte blåser, men blåser det kring 6 - 7 m/s i årsgenomsnitt, så räcker det för att producera el så man klarar sig. det är iaf det folk säger som har egen snurra på gården/villatomten. 9 m/s är det som krävs i årsgenomsnitt för maximal effekt, vad jag har läst iaf, men då får man ju bo ute på havet ...

att bli så oberoende som möjligt vad gäller köpa el är ju vårt primära mål i och med att elen inte blir billigare samt att vi kommer att förbruka mer än genomsnitt. av den anledningen känns andelar inte så lockande, men det är en magkänsla jag har. jag har inte läst på så noga om det än. sedan är det ju miljövänligt och det är alltid bra förstås. men som sagt, att inte ligga sömnlös om natten i väntan på nästa elräkning är den främsta anledningen.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 feb-10 kl 06:30 »
Man blir ju oberoende av leveras från elbolag, den mesta tiden i allafall, men en elsnurra är så pass teknisk avancerad, att man inte blir oberoende av delar, service mm.

Är medelvinden 7m/sek har man nog uppnått den vind som kan få ett mindre verk lönsamt.
Mindre verk producerar alltid dyrare ström än större.

Bäst lönsamhet skulle ni få med ett stort verk, där den mesta strömmen såldes, fast då skulle ni ju få investera milliontals kronor.

Kommer ni att ha mark passande för vindkraft, långt ifrån grannar, så kan det vara ide att undersöka om ett vindkraftsföretag vill etablera sig där.  I ett sådant fall hade ni fått arrende för verket, utan att bekymmra er om verket själv, och då för dessa pengar kunnat köpa ström som väl skulle överstiga de 55000 KWh, det mindre verket skulle producera i bästa fall.

Det finns flera leverantörer av anläggningar i storleken 48 KW, som väl är där en större förbrukare bör lägga sig.

Jag känner till några sådana, men vet för lite om företagen för att kunna rekommendera någon.

Det finns en snurra på  14m radie här i närheten, nyligen uppsatt, och om den startat produkton vet jag inte, den har inte snurrat de gånger jag kommit förbi.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #7 skrivet: 26 feb-10 kl 12:06 »
Har sökt efter ett lämpligt gårdsverk i många år men inte funnit något lämpligt ännu! Finns tydligen många lycksökare i branschen. Verken är ofta på experimentstadiet och inte färdigutvecklade. Varnar särskilt för en del kinesiska verk. Några av mina kriterier på ett bra verk är att propelern skall ligga före masten i ostörd luft. Vingarna skall vara rörliga för att klara snabba vindväxlingar. Helst en "tubmast" av estetiska och luftströmningsskäl. Men vad jag funnit måste jag "plocka ihop" delar från tre olika verk för att få ett som jag vill ha! Så det är ju inte intressant.

Vad det gäller olika former av alternativ energi har jag kommit fram till den uppfattningen att man skall ha prioritetsordningen: solfångare (enkel och okompliserad teknik), vindkraftverk (kompliserad och outvecklad teknik, gäller mindre gårdsverk), solceller (relativt enkel teknik men dyr i förhållande till inköp och verkningsgrad).
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 26 feb-10 kl 12:20 »
jag har pratat med farsan om det och han har själv undersökt det där med solceller. det som gjorde att han bestämde sig mot att installera såna för el (inte privat utan till hans företag) är att de tappar effekt över tiden samt att han bor för långt norrut för att det ska löna sig. han bor i berlin, då tror jag inte att jag bor nån bättre när vi har flyttat till södre sverige. ... han menade också att vindkraften i kombination för solfångare är den bästa lösningen och det håller jag med om. då är vi mao redan 3 om saken, k.a.j.

vi har funderat på att erbjuda vår mark till ett bygge för en vindkraftspark. det har jag absolut ingenting emot, för står det på bete eller åker kan ju marken brukas ändå, även om det står en mast lite här och där. men det är inte lätt att få ett företag att nappa. men det är ju naturligtvis den bästa lösningen, men jag tror ju att det är mer orealistiskt att hoppas på sånt än att köpa än egen snurra.

grannar kommer vi inte ha i närheten, det är ett av våra allra största kriterier nu då vi letar gård. helst ingen närmare än 200 m och absolut inte många grannar. den förutsättningen kommer alltså vara uppfyllt.

de verk jag har tittat på och som jag tycker verkar intressanta är mellan 30 - 45 wk. jag är inte tekniskt, även om jag är mer teknisk än sambon min ...  tyvärr, så jag förstår mig inte på speciella bladutformningar och diverse tunnlar. jag förstår naturligtvis principen bakom, men visa mig två kraftverk och jag ser inte vilken som är mer effektiv. jag tänker snarare som så att jag tar ett lite större, som producerar långt över det vi behöver så får vi ut det vi ska ha. det spelar ju ingen roll egentligen om det inte går på maximal effekt, eller?

vi är fullt nöjda med att inte behöva krusa elbolagsmaffian, jag tar så gärna då att behöva byta nån del ibland eller underhålla snurran.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 26 feb-10 kl 12:25 »
vad är skillnaden mellan solceller och solfångare, helt kort?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 26 feb-10 kl 12:27 »
solceller producerar el, solfångare varmvatten. våra grannar har solfångare, just nu bor vi i umeå. solfångare funkar finfint.

M8e

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 26 feb-10 kl 14:11 »
solceller producerar el, solfångare varmvatten. våra grannar har solfångare, just nu bor vi i umeå. solfångare funkar finfint.
Solceller producerar el, men solfångare kan vara av vilken typ som helst(solceller, vakuumrör osv),  och solpaneler är solfångare i form av en panel.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #12 skrivet: 28 feb-10 kl 15:38 »
Per definition är solfångare till för att ta emot och vidartransportera värme! Se länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%A5ngare  http://sv.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%A5ngare
onödigt att skapa mer begrepsförvirring. Visserligen är inte wikipedia ett 100% orakel men det är ju vettigt att ha en skiljelinje mellan el och värmepaneler!
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 28 feb-10 kl 18:10 »
jag har faktiskt hittat ett företag som har ett formulär man kan fylla i om man vill arrendera ut sin mark till en vindkraftpark. då kommer de dit och kikar på allt, mäter under ett års tid, söker alla tillstånd och sen bygger dem om det tycker att det ser bra ut samt att de får ok från berörda myndigheter. så det verkar ju som om det inte är så orealistiskt att få arrendera ut sin mark till sånt. då har man ju sin försörjning säkrat de närmaste decennierna  oavsett hur mycket el man nu kan tänkas förbruka ::)

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 feb-10 kl 18:47 »
jag har faktiskt hittat ett företag som har ett formulär man kan fylla i om man vill arrendera ut sin mark till en vindkraftpark. då kommer de dit och kikar på allt, mäter under ett års tid, söker alla tillstånd och sen bygger dem om det tycker att det ser bra ut samt att de får ok från berörda myndigheter. så det verkar ju som om det inte är så orealistiskt att få arrendera ut sin mark till sånt. då har man ju sin försörjning säkrat de närmaste decennierna  oavsett hur mycket el man nu kan tänkas förbruka ::)

Ja är det inte en bra idé?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 28 feb-10 kl 18:56 »
jo, det är ju optimalt om det kunde funka

Hinke

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 28 feb-10 kl 19:06 »
Kontrollera och eftersök noga och lita inte på den optimistiska säljaren som kommer hem till er för att sälja, kontrollera förutsättningar. Vill inte sätta käppar i hjulen men allt för många har köpt sig ett litet gårdskraftverk som mest står stilla. Min vän är ingenjör inom just utveckling av vindkraftverk. Inte för privat bruk utan för större tills havs. Han berättade att många blir blåsta på 15-20 m höga vindkraftverk avsedda för gårdar.

Problem nr 1: Den vind som krävs för att ett vindkraftverk skall leverera el mer eller mindre konstant finner man oftast inte på inlandet för än man kommer upp 40-60 m från backen.

Undantagsvis om man har ägor som höjer sig upp 30 m på en kulle med öppet landskap runt omkring kan dessa gårdskraftverk leverera vad som utlovas. 

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 28 feb-10 kl 19:25 »
Kontrollera och eftersök noga och lita inte på den optimistiska säljaren som kommer hem till er för att sälja, kontrollera förutsättningar. Vill inte sätta käppar i hjulen men allt för många har köpt sig ett litet gårdskraftverk som mest står stilla. Min vän är ingenjör inom just utveckling av vindkraftverk. Inte för privat bruk utan för större tills havs. Han berättade att många blir blåsta på 15-20 m höga vindkraftverk avsedda för gårdar.

Problem nr 1: Den vind som krävs för att ett vindkraftverk skall leverera el mer eller mindre konstant finner man oftast inte på inlandet för än man kommer upp 40-60 m från backen.

Undantagsvis om man har ägor som höjer sig upp 30 m på en kulle med öppet landskap runt omkring kan dessa gårdskraftverk leverera vad som utlovas. 

Jo jag har sett att man anger dess effekt vid 18m/sek  medelvind.
Tornen är oftast för låga, och 48 meters mast  och 7m/s medel är nog det som ska gälla.

fastfrusen

• -
« Svar #18 skrivet: 28 feb-10 kl 20:09 »
bara en kommentar om solceller vs vindkraft
dat har hänt mycket och jag tror det kommer hända VÄLDIGT mycket på solcellsfronten den närmaste tiden.
Det forskas før fullt på (och finns redan produktion av) organiska solceller
En god vän forskar på denna typen av solceller och de har fått flera intressanta resultat som visar att solceller kan produceras mycket billigare och effektivare än idag..  :D :D
Så om inversteringen ska vänta några år rekomemderar jag att ni kollar igenom solcellsmarknaden igen!  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 28 feb-10 kl 22:23 »
nån som är haj på de bidragen man kan söka till vind och sol förresten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser