Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodiesel  (läst 3162 gånger)

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
Biodiesel
« skrivet: 23 feb-10 kl 21:35 »
Jag har funderat.
Kan man inte ta överskotts diesel genortaor agregat.
Och göra biodiesel på typ gammal fretyr olja.
Då kan ju bränsle å generator agregat förvaras inne.
Och inom hus så har det ju inge betydelse om biodoeseln är tempratur känslig.
Det borde ju vara ganska miljö vänligt.
Kanske ingen lösning i tätt bebyggt.
Men kanske en bit ut på landet.
Och man slipper detta elände med värdelösa luft ledningar och ström avbrott.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Skytten

• Skåne
SV: Biodiesel
« Svar #1 skrivet: 23 feb-10 kl 22:11 »
Visst kan du, om du ventilerar ut avgaserna. Ta även vara på värmen.
Har du tillgång till elnätet, kanske ett vindkraftsavtal är lika bra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 23 feb-10 kl 22:59 »
Ett problem i sammanhanget är att de flesta sorters biodiesel, och i synnerhet RME, är färskvara. Det blir gärna klumpar, fällningar och bottensats som sätter igen bränslefilter och ställer till andra problem om den har fått stå länge innan den används. Så det är nog inte så lyckat att ha ett beredskapslager av sådant bränsle för ett reservelverk som används sällan. Om man däremot har dieselfordon som man kör dagligen på samma bränsle är det förstås lätt gjort att ha ett hundratal liter hemma som man alltid har omsättning på.

Att producera el på det sättet för vardagsbruk blir inte direkt ekonomiskt, man får nog räkna med minst 5-10 kr/kWh i rena driftkostnader (framför allt bränsle, motorolja, oljefilter), även om man anser att arbetskraften för att sköta elverket är gratis och bortser från ränta och amortering på anskaffningskostnaden.

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 feb-10 kl 15:59 »
Saken är väl den jag har jobbat som motor provare på volvo penta marin och industri gbg.
Att ska man prodecera el mer än att ha reserv kraft.
Så kommer man ju ha två motorer så att dom kan gå växelvis typ 8 eller 6 timmar växla.
Sen växla tillbaks.
Sen går ju typ försvarets grejor inte på mer än ett varv på 1500 per minut som max.
Dessutom är det oftast mindre lastbils motorer från scania eller volvo penta.
Så det är inga vrålapor som måste ligga på max varv.
Mej veterligen så bytte vi inte olja på trakorer varje vecka i skörde tid.
Då börjar man 6-7 på morronen och kör till 22-24 tack vare belysning som finns idag.
När jag körde buss i gbg så går en del bussar ut 3.30 på morronen förar byten ute på stan.
Snabba förarbyten inne på depån med bränsle olje kontroll möjligen tvätt tar ca 30min ut igen.
kommer in efter rullat som natt buss klockan 2.30 städas kommer ut igen 3.30 eller 5.30 dom går mej veterligen 25oomil mellan sina servicar.
och dom rullar flera varv på sina km mätare under några år.

Så byta filter olja en gång i veckan vad är det för olja 10-40 från ÖB eller.
« Senast ändrad: 02 mar-10 kl 01:47 av djurkuf »
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 feb-10 kl 16:15 »
Med en indisk listermotor, kan du köra på vegoljan direkt efteratt ha låtit den stå och sedimenterat fasta grejor..
Det är en lågvarvig staionär diesel, som kan väga 300 Kg och ge 20 hk.
De är i princip outslitliga, sålänge det smörjs där det skall.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 26 feb-10 kl 16:18 »
fertyrolja är bara att filtrera noga så går det att tanka direkt utan att göra om till diesel först. alla gamla dieselmotorer går på fretyrolja utan eller med bara lite konvertering. hur det är med nyare dieselmotorer vet jag inte. klart det går, men är nog aningens mer omfattande. finns firmor som gör sånt för en liten slant, konvertera bilen eller valfri annan motor alltså. då kan man köra ren olja på sommarn (luktar strips), och olja/diselblandning på vintern. nemas problemas. samma sak gäller ju då generatorn, fast du behöver inte bryr dig om att blanda om den står varm.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 26 feb-10 kl 16:19 »

Olja och filter kan ju inte bli värre an vad det kostar till en traktor.

Skillnaden är att en traktor kör man ju inte dygnet runt. Ska man ha elverket igång kontinuerligt så får man ju räkna med olje- och filterbyte varje vecka, kanske till och med två gånger per vecka.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 feb-10 kl 16:32 »
VEGETABLE OIL FUEL LISTER ENGINE LISTEROID

Det finns flera som kört på wvo med listermotor i många år, oljan är endast satt ett tag, för fasta partiklar och lite vatten.

Förutom el, produceras mycket värme.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 feb-10 kl 17:04 »
Här kör man ett generatorset som ger 4,2 KW (max)  med begagnad frityrolja.
Denna finns att köpa i Sverige, kostar mellan 5 och 8 tusen beroende på vad de tar för tillfället.
Från ett sådant generatorset har jag tagit motorn till en av mina moppebilar, som jag kört på rapsolja sommartid.
Jag skulle tro att dieselmotorn kanske inte får samma livslängd, men redan efter det att man använt den ett tag med WVO  kanske ett par hundra timmar, så har bränsleekonomin mer än väl sparat in anläggningen, mot att man körde på diesel.  Motorn är inte heller svårmeckad och reservdelar finns till bra priser.

WVO generator

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser