Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitaminer och mineraler till gäss  (läst 1790 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vitaminer och mineraler till gäss
« skrivet: 23 feb-10 kl 13:44 »
Jag hittar lite spridd information om vitaminer och mineraler till gäss, men ingen särskild tråd i detta ämne.

Ger ni mineraler och vitaminer till era gäss, i såfall vad för något, i vilken dos och hur distribuerar ni det?

Finns det någon bra vetenskaplig text om gäss vitamin- och mineralbehov?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vitaminer och mineraler till gäss
« Svar #1 skrivet: 23 feb-10 kl 18:54 »
inga svar på tråden...jag ger mina gäss havre,vete,korn.. mestadels havre.. sommartid så betar de gräs hej vilt o matas med maskrosblad och grenar med blad på.. ank o duvfoder ger jag de också, innehåller ärter,majs mm hönsens allfoder o värpfoder kommer de åt också.. matrester kokta potäter,äppleskal,potatisskal mm har inte haft några sjukdomar/dödsfall (förutom de räven tagit).. vid nåt tillfälle när jag slarvat med vattnet i början fick en ögoninflammation..(de måste ha så pass djupt vatten att de kan skölja ögonen ordentligt)...
Fjäderfän och kaniner

Jonte P

SV: Vitaminer och mineraler till gäss
« Svar #2 skrivet: 02 mar-10 kl 12:01 »
Jag blandar lite av kornas / fårens mineralfoder i gässens havre under vintern. Mängden är högst ovetenskaplig, jag höftar lite. Kanske en matsked per dag till tio vuxna djur. Vissa dagar glömmer jag det...

Ibland får de vitaminer i vattnet, en skvätt i en hink. Har inte läst nånstans om deras egentliga behov.

De får även ensilage och morötter så de får ju i sig en del vitaminer den vägen också.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser