Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta kol i kap/geringsåg  (läst 21676 gånger)

Farhultaren

• Skåne
Byta kol i kap/geringsåg
« skrivet: 20 feb-10 kl 13:13 »
Jag har en billig kap/geringsåg (1200 W) som gott o väl täcker mina behov. Men nu har den lagt av...kolen är slut och behöver bytas. Vore synd att behöva slänga den enbart för kolens skull. Är det någon som har ett tips på var man kan hitta nya?
« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 13:22 av Farhultaren »

Yrmff

• Gäst
SV: Byta kol i kap/geringsåg
« Svar #1 skrivet: 04 mar-10 kl 00:20 »
Det följer ibland med nya med paketet .. annars gå till närmsta bilvarukedja å lämna fram de gamla kolen å har dom ej dessa så köp ett par som är större .. ta fram filen ,ge det en stund å ... vipps = nya kol..
ps. kolla bara att kopparflätorna är tillräckligt långa (eller ej för långa).
mvh Heikki

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 mar-10 kl 09:20 »
Använd INTE kol som är tänkta för någon bilgenerator eller startmotor i en motor för 230 V!
Kol som är avsedda för en 12 V-elmaskin brukar ha iblandat kopparpulver för att få låg resistans och lågt spänningsfall, men om man använder sådana kol i en motor för högre spänning så får man kraftig gnistbildning och kollektorn bränns sönder snabbt.

En bättre källa till kol för elverktyg är t ex kasserade dammsugare. Soprummen och miljöstationerna brukar vara fulla av billiga kinatillverkade dammsugare som slängs efter några få år för att det är omöjligt att få tag i påsar eller för att plastdelar har gått sönder.

Yrmff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 07:42 »
Precis som Torbjörn säger är Återvinningscentralen är ju en riktig guldruva för sånt här (om man nu får ta).
annars kan du ju alltid slå dessa en signal
http://www.servicecentralen.se/se/

mvh Heikki

Farhultaren

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 mar-10 kl 15:50 »
Tackar!

Era tips och kommentarer gör att kapsågen nu får vara med ett tag till. Kolen från en kasserad dammsugare lever  nämligen vidare i min såg. De var inte perfekta i storlek men med lite filande o trixande så fick jag till det. Detta hade inte skett utan era kommentarer.

Till historien hör också att jag farit runt på såväl nätet som i staden och letat efter reservdelar till dylika maskiner. En så enkel och billig detalj som ett par kol till en elmotor gick inte att uppbringa. På lågprisvaruhuset, där jag en gång köpt kapen, såg expediten ut som en fågelholk när jag frågade efter kol till maskiner o hänvisade mig till fritidsavdelningen där de har ”engångsgrillar och sånt”. På proffsbutiken gick det nog att få fram kol men inte till annat äntill märkesmaskiner. På min fråga om jag inte kunde få köpa ett par liknande i någorlunda storlek så var man dessvärre inte så hjälpsamma och jag gick därifrån tomhänt. Var på väg till en bilelektriker men hejdade mig när jag läste ditt inlägg "torbjorn".

Hursomhelst, nu fungerar den och det känns väldans  skönt att inte behöva slänga sågen pga ett så enkelt fel. Återigen…Tack! 

Yrmff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 mar-10 kl 18:02 »
Ja det det är skrämmande att det inte ska gå att få trixa lite själv !
alså pengarna är väl inte det stora utan detta fruktansvärda resursslöseri..

Jag var på jakt etfer ett cd tillbehör (ett par år sen)som jag gjort sönder till min skrivare. och får till svar att det enda dom i affären kunde hjälpa mig med var att sälja en ny skrivare :o >:( ..

Till slut så ringde jag till Canon Sverige å via nån detaljgrossist fick jag tag påt för 20pix!!! +porto..  :)

så nästa gång du är på sopen så plocka på dig en livskonsumtion ....  ;)
mvh H

(förövrigt så säljer våran bildelsnisse även 230v grejjer)  ;D

pellegbta

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 30 maj-12 kl 15:40 »
Bättre sent än aldrig.
Så jag fortsätter på den här tråden som jag fann när jag letade kol  till min gamla dammsugare från 1976.

Det finns en firma som heter Carbex   http://www.carbex.se
Dom  har kol till elmotorer.
Jag talade med kent.gustavsson@carbex.se och han fixade fram kol till dammsugarn.
150:-  FÖR 2 ST KOL INKL PORTO
Helnöjd rekomenderas.
Så nu är det bara att sätta igång och trixa själv.

// Pelle

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser