Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73932 gånger)

Hönz

• Skåne
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #220 skrivet: 30 maj-10 kl 16:35 »
Okej  ;)

Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

scand

• Södermanland
« Svar #221 skrivet: 30 maj-10 kl 19:45 »
Den ser verkligen mysig ut, funderar på att åka upp till byn efter midsommar och hjälpa till att banka däck. Hoppas på en guidad tur i vagnen. ;)

/stefan

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #222 skrivet: 30 maj-10 kl 19:49 »
Jag tycker det ser ut som du kan klämma in en bokhylla till över de andra, om du verkligen vill spara plats alltså! Ser klart mysigt ut annars!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #223 skrivet: 30 maj-10 kl 19:55 »
Har satt upp bokhyllor och fått upp alla böcker som jag orkat ta med mig till Dalarna :) Tycker det känns riktigt bra faktiskt. Trist bara att det är svårt att ta bra bilder med min mobil men jag hoppas ni får en uppfattning om hur det ser ut iallafall :)
Men det är ju nästan ingen förvaring alls  :o :o. När du skrev om bokhyllor över sängen tänkte jag mig typ minst 5 på varje vägg. Ser nu att det är trångt, men du borde ju få plats med två i huvudänden och 5 i fotänden. Eller så är det bara jag som har sjukt mycket böcker och inte ens skulle få plats med mina absoluta favoriter, än mindre med alla faktaböcker som jag behöver/vill ha. Jag hav väl sisådär 60 hyllmeter med böcker. Men så bor jag inte i en vagn heller...

Men om du vill kunna leva ekonomiskt måste du ju ha plats för mycket matvaror, och man behöver burkar, konserveringsgryta, övrig matlagningsutrustning osv. Om du lämnat så mycket plats mot taket överallt får du inte plats för det som krävs för att vara förhållandevis självförsörjande och oberoende.

Men alla gör som de vill såklart, jag menar inte att kritisera, det är imponerande att du byggt så mycket på så kort tid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #224 skrivet: 31 maj-10 kl 07:46 »
Från början var planen att ha hyllor ovanför med. Att jag inte har några under är för att man ska kunna sitta och mysa och luta sig mot väggen :) Jag märkte att jag fick upp dom böcker jag har kvar. Har nämligen haft typ 60 hyllmeter böcker men jag har gjort mig av med alla skönlitterära böcker och en hel del faktaböcker som jag inte använder mig av. Skänkte bort några hundra på gratisloppisen och slåttergubben här i byn :)
Jag tror på att göra sig av med mycket av det man har. Vi människor sparar så mycket onödigt skit hela tiden.
Jag tror att ni blir lite lurade av fotona eftersom det är svårt att få med allt. Det finns väldigt gott om plats i köksdelen för konserver, burkar, kartonger, köksutrustning och kryddor. Jag lovar  :-*
Självförsörjande för mig handlar inte om att ha stora uppvärmda ytor utan att ha stora ytor utomhus och stora ouppvärmda lokaler. Kanske har jag fel men det får tiden utvisa :) Dessutom är inte mitt mål att vara helt självförsörjande men gärna på vegetarisk mat en stor del av året :)

Life is a learning experience :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #225 skrivet: 31 maj-10 kl 08:03 »
Det blir säkert bra. Mina hyllmeter består bara av ca 3 hyllmeter skönlitteratur, så det är inte mycket. Resten är odling o trädgård, djur, självhushållning, bygg, hälsa och olika vetenskapliga, populärvetenskapliga och/eller praktiska handböcker, beroende på ämne. Jag har iofs gått lite i receptboksfällan, kunde göra av med ett hundratal receptböcker, ska göra det när jag orkar sortera dem. Men många av dem används ofta, eller är gamla och innehåller intressant material om mathållningen förr. I perioder läser jag 1000 sidor i veckan eller mer, och då vill man ju ha böcker hemma att läsa... Minimalism funkar inte för mig på det området, jag har ganska mycket grejor, men det mesta är köpt begagnat.

Jag beundrar dem som kan leva med yttepytte lite saker, samtidigt känner jag flera som verkligen har få saker, men som hela tiden lånar av andra, och då inte alltid lämnar tillbaka i det skick som de fick grejerna. Själv vill jag helst varken låna eller låna ut saker som jag använder inomhus. Stora maskiner och dyra verktyg är väl en annan sak, men folk är oftast varken rädda om saker eller särskilt renliga, och att behöva desinficera saftmejan eller ha kantstötta saker är inte min melodi.

Men jag kan hålla med om att vi ofta har för stora uppvärmda utrymmen, själv håller jag på att ordna så att delar av huset kan hålla en lägre temp på vintern. Och då har jag bara 63 kvadrat, vilket inte är mycket med dagens standard.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #226 skrivet: 31 maj-10 kl 09:56 »
Är du ensam vilket jag inte utgår från att du är så är 63 kvadratmeter 14 kvadratmeter mer än snittet i vårat land. Ett snitt som dessutom är alldeles för högt enligt mig. Men känns som att vi lämnar topic lite nu :P Fint att du vidtar åtgärder iallafall :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #227 skrivet: 31 maj-10 kl 10:16 »
Javisst, tråden är om permanent boende på liten yta  :-[. Men att man bor lite större på landet är knappast ovanligt, det finns gott om tomma hus på landet, som är billiga att bo i, så jag tycker inte att man behöver ha dåligt samvete för att man bebor ett hus med lite större yta där. Man kan ju värma miljövänligt och leva resurssnålt på andra sätt. Och man behöver mer yta till förvaring om man har långt till inköpsställen, och om man vill ha någon form av verksamhet, vilket jag vill, så är ju inte all ytan boende.

Det är intressant att följa dina framsteg, och inspirerande med någon som klarar sig med så liten yta och så få saker, själv skulle jag aldrig göra det. Men jag läser och får inspiration till mina uthus som jag har/skall göra, där jag ska ha djur, ha honungshantering och liknande. Till det hade jag tänkt använda begagnade byggbodar/vagnar och då hittar man nyttig info här, så det tackar jag för.

Vore intressant att veta vad folk finner nödvändigt att ha i sin boendemiljö för att må bra/klara sin vardag. Men det är också en helt annan tråd...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #228 skrivet: 31 maj-10 kl 11:56 »
Låter jättespännande :) Skulle gärna följa en tråd om din lilla gård om du startar en. Gärna med bilder så man får inspiration :)
//Snickarn

Humle

• Västerbotten
« Svar #229 skrivet: 31 maj-10 kl 22:22 »
Ska du göra något slags loft i vagnen där du kan ha grejer? Förvaring kan vara bra att ha! Å andra sidan är det kanske härligt med hög takhöjd. Lite kaxigt ändå med så mycket "oanvänt" utrymme för att vara en bostad stor som en husvagn :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #230 skrivet: 01 jun-10 kl 07:33 »
Det får jag se i framtiden. Försöker känna in vad jag vill och inte vill genom att bo där. Som det är nu får jag ju plats med allt jag behöver så antagligen blir det inget loft. Det är fantastiskt att sova i den eftersom sängen är relativt låg och taket är högt så känns det som att det är jätterymligt i vagnen :D
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #231 skrivet: 21 jun-10 kl 17:32 »
Gaaah!

Mitt meddelande försvann! FAAAAAAAAAN! Orkar inte skriva om det.

Har byggt lite hyllor i köket. Inget speciellt. Bygger på ett utedass nu.
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #232 skrivet: 21 jun-10 kl 17:34 »
Snodde lite reglar från tippen. Bra ställe det där. Det andra är spill från vagnsbygget. Har satt in ett fönster också men det får ni se imorgon om ni har tur. Från början tänkte jag mig ett permakulturdass med höns som värmekälla. Helt galet :P Men nu blev det väldigt enkelt istället.
//Snickarn

red

• Bohuslän
« Svar #233 skrivet: 22 jun-10 kl 17:54 »
De där hyllorna ser inte så "åk"-säkra ut..  ;D
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Snickarn

• Dalarna
« Svar #234 skrivet: 22 jun-10 kl 18:51 »
Haha näää. Ska man flytta vagnen måste man nog först röja ut alla lösa föremål tror jag med tanke på hur mycket den skakade sist. Tänk Musses husvagnssemester kring jul så får du en ganska klar bild  ;D
//Snickarn

Pappis

• Västergötland
« Svar #235 skrivet: 30 jul-10 kl 09:06 »
Hur går det? Semester ???. Har följt dej sen du startade bygget men nu verkar det ha stannat.
Jag är sugen på att se mer :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #236 skrivet: 30 jul-10 kl 11:42 »
Det är fullt upp md odlingarna på kursen jag går... mycket pga att jag åker till stockholm, öland roots, urkult och lite annat. Har satt upp nån hylla till, gardinstänger och grundmålat ena sidan för graffittikonst :)
Har inte hänt så mycket alltså. Men kul att det finns intresserade därute. Uppdateringar kommer så småningom.
Hej hopp, fred och kärlek
//Snickarn

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 30 jul-10 kl 11:50 »
Spännande att läsa om någon som har en husvagn som sitt permanenta hem. Min man och jag har bott 5 år i en husvagn i Alentejo i Portugal.

Men vi håller på att bygga ett hus. Jag erkänner villigt att jag längtar oerhört mycket till den dagen vi flyttar in. Det är mysigt att bo i husvagn men den är för trångt för oss två att ha som enda boende. Vårt lilla hus blir på 60 kvm, så inte så stort det heller. Men det är ett hus för out door living.

Här kan du se vår lilla Tjosan en vintermorgon.
http://www.portugal-alentejo.se/?p=958

Lycka till

Snickarn

• Dalarna
« Svar #238 skrivet: 02 sep-10 kl 11:43 »
Nu har jag strax målat färdigt vagnen, all panel. Färg är dyrt har jag märkt. 400kr för en 3 liters burk. Har gått åt sex liter redan och måste köpa en liter till. Sen ska det vara färg på vindskivorna och fönster och dörrfoder samt dörren. Det blir blått och dörren blir röd. Vagnen är vit. Får se hur det blir med graffittikonsten. Kostar pengar och jag vet inte hur det kommer bli eftersom artisten vill ha sin konstnärliga frihet så jag kanske hoppar över det.

Tankar om att bygga ett sovloft har väckts nu i efterhand och det kanske blir så tillslut. Man tjänar mycket plats på det samt värme vintertid iochmed att man kommer högre upp. Får se hur det blir. Jag har lite ideer :)

Min jävla satans förbannande vedspis vill jag göra illa!!! Fan det bara ryker in. Jag inser att det antagligen är skorstenens fel men jag förbannar ändå spisen. Men egentligen älskar jag den ju. Det är väl lite som relationen till sitt barn. Man vill att dom ska lyckas ;D Så blir man besviken när det går åt helvete men man kan inte få ut sina känslor på ett bra sätt och sen är man inne i en ond spiral... Ja, jag är kraftigt kolmonoxidförgiftad just nu när jag skriver det här :P På riktigt!

Funderar på att göra om det helt och hållet och dra skorsten inne i vagnen och sätta om skorsten så den går ut uppepå spisen istället för bakpå. Får se hur det blir.

Bygger jag loft gör jag om hela inredningen med klädhyllor och allt samt köket och flyttar antagligen spisen till bredvid dörren. Spännande tider :P
Jag har lite nya bilder men det är jobbigt att göra om dom i rätt storlek för alternativ.nu tycker jag så det kanske dröjer. Ja, jag är lat :D
//Snickarn

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #239 skrivet: 05 sep-10 kl 15:23 »
Tjena. Hur går det med bilderna?  ;D

Och du som känner jordskeppsbyggarna kan gärna få hälsa dom att uppdatera sin blog!

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser