Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73900 gånger)

ersam

• -
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #200 skrivet: 26 maj-10 kl 10:48 »
Har även sett lösningar där man kopplat rör direkt på kaminen från ventilen för att den inte ska stjäla varm inneluft. Finns det inte ett generellt råd att ventilen ska minst vara lika stor som rökkanalen?

Som sagt kökfläktar kan vara luriga med att sabba draget i spisen. Om du lyften spisplattan något när fläkten är igång och du närmar dig springan med en tänd tändsticka ska lågan liksom sugas in i springan. Hoppas du hängde med vad jag menade...  :)

I ett sådant litet utrymme som du dessutom eldar i hade jag absolut satt in en extra ventil i närheten av sängen. Inte roligt att lägga sig och sen aldrig mer vakna upp pga syrebrist.  :o

Frank-Thomas

« Svar #201 skrivet: 26 maj-10 kl 17:23 »
Vad gäller inluftsventil är väl den gängse placeringen lågt vid golvet.  Jag har byggt en liten timmerstuga som jag värmer med en vedspis, för att undvika en iskall luftström utmed golvet på vintern satte jag ventilen strax ovanför hällen så att luften får värmas över den. sätter eventuellt en till lägre som får vara stängd när det är kallt. ska du ha fläkt till matlagning så får den inte skapa för stort undertryck i vagnen så du mister draget i spisen. man kan ju sätta en fläkt som blåser in luft med samma flöde som spisfläkten drar ut luft, eller öppna ett fönster ;)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #202 skrivet: 26 maj-10 kl 18:18 »
Nu har jag fått tips om att skorstenen ska nå över taket vilket jag efter en nogrannare koll kan konstatera att den gör. Frågan är alltså vad fan som gör att det inte funkar. Kan det helt enkelt vara så att jag behöver sätta skorstenen så att det börjar upptil på vedspisen istället för att sticka ut ur "rumpan"? Vedspisen är ju byggd med båda möjligheterna så då ska det väl fan funka med båda alternativen? Jävligt tröttsamt är det iallafall :'(
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #203 skrivet: 26 maj-10 kl 18:43 »
Hoppas det löser sig!

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #204 skrivet: 26 maj-10 kl 18:56 »
Jag har för mig att en skorsten ska sluta någon meter över taknockens högsta punkt. (För att ge bra drag i skorstenen, alltså.)
« Senast ändrad: 26 maj-10 kl 19:00 av Tant Jansson »
Tant inte fru, om jag får be. :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #205 skrivet: 26 maj-10 kl 19:03 »
Jag har en Norrahammar järnspis, minns inte numret, men jag kan kolla det sen. Detta är i ett vanligt gammalt kök i och för sig, röret till skorstenen är anslutet i bakänden på den. Det är ytterst sällan det har rykt in i vår spis, jag tror inte det ska spela någon större roll. Det måste vara något annat.

Men jag håller med tant Jansson, skorstenen ska gå upp en bra bit över taknock, det ser kanske dumt ut med en meter över på ett sånt pass litet "hus" men du kan ju testa med lösa bitar som du trär på och ser var det fungerar?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #206 skrivet: 26 maj-10 kl 19:13 »
Har du någon draglucka i nederkant på spisen, och har du i så fall eldat lite papper eller liknande där innan du tänder spisen för att få igång draget?

Har en liten, men dock större spis i stugan som jag brukar ge några kapsyler av finsponken (t-doja). Det har fördelen att det brinner relativt osfritt så jag föredrar det framför tidningspapper och det fungerar mycket bra. Man hör tydligt när man får drag i spisen/skorstenen.
« Senast ändrad: 26 maj-10 kl 20:04 av softarn »
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

ersam

• -
« Svar #207 skrivet: 26 maj-10 kl 19:48 »
Vedspisar kan vara rejält hopplösa även med bra skorsten. Har en i köket som man måste elda bra många sidor tidning för att få igång.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #208 skrivet: 27 maj-10 kl 08:06 »
Jag eldar i dragluckan innan tills det blir drag men det blir aldrig sånt drag att pappret sugs upp i skorstenen som det kan göra :/ Har eldat i sån här spis hela mitt liv så sånt känner jag till. Därav min frustration att det inte funkar men det kanske är att skorsten inte sticker upp tillräckligt över taket då... Nu kanske den sticker upp 40cm över eller nåt. över taknock alltså. Måste skorsten vara rak? Kan det vara en faktor? Min är ju rak en meter och sen drar den av åt ett håll ganska kraftigt...
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

ersam

• -
« Svar #209 skrivet: 27 maj-10 kl 08:33 »
Har hört en teori att min rökgång är för stor och att det då inte blir rätt "sug".

Humle

• Västerbotten
« Svar #210 skrivet: 27 maj-10 kl 09:22 »
Mmm kanske för grov skorsten.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #211 skrivet: 27 maj-10 kl 16:14 »
Har snackat med en lokal förmåga nu och ska sota igenom spisen ordentligt och dessutom gjuta uppepå ugnen :) Tror det kommer funka :)
//Snickarn

ersam

• -
« Svar #212 skrivet: 27 maj-10 kl 21:59 »
I värst fall får du skaffa en kamin med platta ovanpå. Brukar vara bättre flås i kaminer.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #213 skrivet: 28 maj-10 kl 17:46 »
Vi har en vedspis i fädboden som det är en hel vetenskap att få eld i, så misströsta inte utan prova dig fram tills du kommer på knepet. En vild gissning om det ryker in är att spisen får för lite syre, lätt att testa med olika öppning på fönster, när man fått ett hum om det hela är det bara att sätta upp en ventil med samma luftflöde :)
Har för mig att 115 cm ovan nock är den ultimata skorstenshöjden, men jag kan minnas fel så måttet är bäst att kolla upp.

Hönz

• Skåne
« Svar #214 skrivet: 28 maj-10 kl 18:08 »
Skit nu i den där grillen, det är ändå sommar!  >:D :-[ ;D

Nu vill jag se fler bilder på husvagnen!
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Snickarn

• Dalarna
« Svar #215 skrivet: 30 maj-10 kl 10:01 »
Har sotat ur spisen riiiiiktigt ordentligt nu! Har använt spissvärta på den utvändigt med så nu är den finare än någonsin :) Har även gjutit en kaka uppepå ungen men det kanske jag redan har skrivit :P

Har börjat på ena bokhyllan med. Kommer färdigställa den idag och även nummer två på motsatta väggen så man har två rejäla bokhyllor ovanför sängen på vardera sidan. Eventuellt blir det en hylla till ovanför dessa så man får plats med mycket böcker. Bygger med tvåtumsreglar och OSB board som jag har kvar från gammalt. Skönt att få nytta av allt spillvirke :)
Återkommer med bilder.

Har kontaktat mäklare för att köpa tomtmark med en klasskompis så vi kan ställa upp våra vagnar permanent. Får se hur det går :D
//Snickarn

Huggorm

• Gäst
« Svar #216 skrivet: 30 maj-10 kl 10:14 »
Skorstenen måste vara tillräckligt hög för att du skall få drag. Minst 3m sa dom när jag köpte min skorsten i höstas, men det beror på hur grovt rör man har också. Tunnare rör ger kortare skorsten. I värsta fall kan du tjuvstarta draget med en fläkt i toppen på skorstenen, när det väl kommit igång så funkar det.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #217 skrivet: 30 maj-10 kl 16:08 »
Har satt upp bokhyllor och fått upp alla böcker som jag orkat ta med mig till Dalarna :) Tycker det känns riktigt bra faktiskt. Trist bara att det är svårt att ta bra bilder med min mobil men jag hoppas ni får en uppfattning om hur det ser ut iallafall :)
//Snickarn

Hönz

• Skåne
« Svar #218 skrivet: 30 maj-10 kl 16:25 »
Står inte spisen lite oroväckande nära sängen? Eller de kanske inte blir lika varma som en kamin på utsidan  ???
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Snickarn

• Dalarna
« Svar #219 skrivet: 30 maj-10 kl 16:26 »
Ser ut så från den vinkeln. Den står nog 60cm ifrån ungefär :)
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser