Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73920 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #140 skrivet: 06 maj-10 kl 21:49 »
Jag tror det kommer bli jättemysigt. En hönsgård är redan planerad samt en örtspiral och lite upphöjda bäddar att odla i :)

Jag kommer inte ha någon el nej. Möjligtvis kommer jag kunna dra dit en elkabel ibland om det är nåt speciellt men antagligen inte. Kommer ha en laptop som jag får driva på batteri när det behövs om man vill kolla på en film eller så och ladda den i skolan. Men tanken är att läsa mer böcker, sticka och skriva lite mer :)
« Senast ändrad: 06 maj-10 kl 22:35 av Snickarn »
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #141 skrivet: 06 maj-10 kl 22:07 »
Bara klumpigt formulerat Lotta, du har ju såklart rätt :)

Ah fast jag kommer bli fasligt varm när jag ska handveva runt den där fläkten travelhorses ;)
Batteri driven så klart ! ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #142 skrivet: 07 maj-10 kl 12:12 »
Nu sitter dörren på plats. Bilder kommer ikväll :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

manna

• -
« Svar #143 skrivet: 07 maj-10 kl 13:46 »
Nu lär du väl inte behöva fläkta runt varmluften precis, Snickarn, men personer med vedspis och liiite mer boyta kan ju kolla på EcoFan.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Snickarn

• Dalarna
« Svar #144 skrivet: 07 maj-10 kl 19:20 »
Nä jag får springa runt och flaxa med armarna istället ;D

Här kommer en bild på gaveln innan uppbrädning samt ursparingen för eventuellt framtida fönster. Det fönstret jag har skaffat var inte så bra så jag hoppar över det. Men det går ju att ta upp ett hål i framtiden om man hittar nåt :)

Och en bild på dörren som jag satte dit idag :)

//Snickarn

Huggorm

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 07 maj-10 kl 19:24 »
Ser bra ut  :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #146 skrivet: 08 maj-10 kl 16:04 »
Hänt lite mer nu :)
//Snickarn

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #147 skrivet: 08 maj-10 kl 22:04 »
Så fint...Varför inte ha solfångare på taket som kan ge både el och varmvatten och tom kyla när det behövs? Såg det på tv. Något sjukhus hade sådant som de visade på tv igår. Schysst! Själv hade jag nog haft det och en luft/luftpump men det kanske blåser för mycket i ett så litet utrymme...Du en kylskåpsfläkt eller en som många har i badrum...liten behändig för ventilation...bara provtänker...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Snickarn

• Dalarna
« Svar #148 skrivet: 08 maj-10 kl 23:49 »
Eventuellt kanske en solpanel inskaffas i framtiden men jag ska provbo först och lära mig lite av erfarenheten :) Vet inte hur länge jag ska bo såhär heller så jag vill inte göra allt för stora investeringar :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #149 skrivet: 10 maj-10 kl 12:52 »
Nu är kärran färdigisolerad! Så jävla skönt att vara klar med den skiten  :P
Har grovdammsugit bort all damm som har blivit av isoleringen och nu börjar det se helt okej ut. Måste ju fortfarande dreva fönstren men det tänkte jag göra med lindrev istället :)

Ska åka och hämta en säng nu och kolla ut hur den passar i vagnen och vilken höjd jag vill ha den på och sånt. Tänkte även börja spika till lite hyllor och hämta en kruka hos en vän som ska få tjänstgöra som oljelampa i fortsättningen :D

Bilder kommer ikväll antagligen så håll ut. Det var tanken på att jag måste uppdatera här som fick mig att kämpa på när det blev motigt så tack för att ni finns och läser samt kommer med lite pepp! Ni är bäst! Men jag är liiiiite bättre ;)
//Snickarn

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #150 skrivet: 10 maj-10 kl 13:26 »
Vad har du kvar att göra nu? Ser fram emot nya bilder.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

azral

• Ångermanland
« Svar #151 skrivet: 10 maj-10 kl 13:45 »
Nu är kärran färdigisolerad! Så jävla skönt att vara klar med den skiten  :P
Har grovdammsugit bort all damm som har blivit av isoleringen och nu börjar det se helt okej ut. Måste ju fortfarande dreva fönstren men det tänkte jag göra med lindrev istället :)

Ska åka och hämta en säng nu och kolla ut hur den passar i vagnen och vilken höjd jag vill ha den på och sånt. Tänkte även börja spika till lite hyllor och hämta en kruka hos en vän som ska få tjänstgöra som oljelampa i fortsättningen :D

Bilder kommer ikväll antagligen så håll ut. Det var tanken på att jag måste uppdatera här som fick mig att kämpa på när det blev motigt så tack för att ni finns och läser samt kommer med lite pepp! Ni är bäst! Men jag är liiiiite bättre ;)

Det ser finfint ut än så länge. Tänkte du köpa en sängstomme och ställa in eller ska du bygga något kring en befintlig madrass/ribbotten? :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #152 skrivet: 10 maj-10 kl 16:09 »
Som synes på bilderna så har jag stoppat in en säng :) Det är en lånesäng än sålänge men jag kanske köper loss den längre fram. Annars var min tanke att bygga en stomme själv lyft från golvet och köpa en tjock madrass :)
Men ikväll är det invigning så jag behövde en madrass :D

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #153 skrivet: 10 maj-10 kl 16:11 »
Kvar att göra... Det är mycket det :P

Pappa taket
Sätta vindskivor
Sätta knutbrädor
Måla inne och ute
Dreva fönster och dörr
Så småningom stuprör och vattensamlare
trappa när vagnen är på plats
Spika hyllor, massa hyllor
Spika upp ett fungerande kök

Och så är det nog mer som jag inte kommer på nu. Men jag ska till stockholm en sväng och prata med en mäklare om mitt landstället samt hämta sommardäcken så det kanske går ner på lågvarv ett tag nu..
//Snickarn

Mamsingen

• Småland
« Svar #154 skrivet: 10 maj-10 kl 17:44 »
Det ser finfint ut än så länge. Tänkte du köpa en sängstomme och ställa in eller ska du bygga något kring en befintlig madrass/ribbotten? :)

Ser fint ut du! Blir nog en bra bostad:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #155 skrivet: 10 maj-10 kl 18:01 »
Nu är dörrar och fönster drevade med lin :) Ska sova där i natt med en kompis. Har satt dit en termometer bara för att se hur varmt man kan hålla det när man är två människor som ligger och sover... Eventuellt har jag tänkt att man kan stoppa in en bilvärmare ett tag först för att få upp tempen till tjugo men det kanske inte blir så kul eftersom det fortfarande är en hel del damm kvar trots ihärdig dammsugning :)
//Snickarn

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 10 maj-10 kl 18:06 »
Alldeles kär i innertaket. Eller 'bjälkarna'. Eller bara att det inte är ett lågt, platt, tråkigt blä-tak. <3

Tapio

• Västergötland
« Svar #157 skrivet: 10 maj-10 kl 18:36 »
Har satt dit en termometer bara för att se hur varmt man kan hålla det när man är två människor som ligger och sover...

Halaj!

Man kan räkna med att en stillastående, vuxen människa utvecklar ca 150 watt.

//T

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #158 skrivet: 11 maj-10 kl 00:14 »
Har läst hela tråden, förvånad att jag inte sett den tidigare ??? Det är ju det här jag håller på med....såååå roligt att se allt du gör....längtar till jag kan sova första natten i mitt hus på hjul...sååå underbart.

Lite nyfiken på hur du gjorde med hjulhusen för att de ska tåla att köras på väg...eller det kanske inte du tänkt?

Är du intresserad så kan du se mitt projekt på http://off-grid.se men jag håller bara på med kärran än så länge.

Nu på onsdag 12/5, 11:03 så sänds en intervju med mig på P1 om mitt hus på hjul projekt....får gärna kommentera

Ser fram emot fler bilder....

Jag ska också elda så det ska bli intressant att få uppdatering på hur det går med värmen i ett så litet hus.

JÄTTE BRA jobbat ;D
« Senast ändrad: 11 maj-10 kl 00:16 av Spiritlight »
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

Snickarn

• Dalarna
« Svar #159 skrivet: 11 maj-10 kl 09:29 »
Hej
Jag har läst om dig på din blogg och är även med i din facebook-grupp :) Kul att kolla in dina uppdateringar och projekt. Fortsätt så :) När man gör nåt sånt här är det alltid kul att se att det finns andra så man vet att man inte är en komplett idiot som ens omgivning kanske ibland tycker :P

Sov där inatt som sagt. Det var nio grader när vi gick och la oss, jag hoppade över kupevärmaren så det var den temperaturen som var helt enkelt :) Var upp och kolla termometern vid halv tre på natten. Åtta grader! Skulle tippa på att det var nollgradigt utanför. Inte illa för norra Dalarna :) Kläderna var inte så goa att ta på sig imorse men man vaknar verkligen till iallafall :)

//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser