Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73835 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #120 skrivet: 02 maj-10 kl 13:19 »
Jag tänker skapa mig en fin liten trasmatta som jag ska slänga in tänkte jag så det blir nog fint :)

Igår jobbade jag hela dagen på jordskepparnas tomt tillsammans med Jonas och Elin. Jobbade med deras utekök och eldade en massa ris samt fällde lite träd. www.jordskepp.org

Idag var jag ut och satte upp fönstren så nu är det klart. Nu börjar det synas att jag inte vägde in kärran innan jag började bygga. Men det är ett kul experiment att inte använda sig av vattenpass :P Kom på att jag ska skriva ett inlägg i framtiden om vilka verktyg jag använt mig av. För det är inte så många så det kanske väcker hoppet hos dom som inte många verktyg har :D

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sjaunja

• -
« Svar #121 skrivet: 02 maj-10 kl 13:33 »
Fasen vad fint! Å smart med så stort gavelfönster, vagnen kommer att kännas så mycket större.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #122 skrivet: 02 maj-10 kl 13:35 »
Sängen kommer stå där så det kommer nääääästan kännas som att man sover utomhus :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

red

• Bohuslän
« Svar #123 skrivet: 02 maj-10 kl 16:44 »
Uj, uj, här går det undan! Man blir ju helt klart sugen på ett liknande projekt :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Snickarn

• Dalarna
« Svar #124 skrivet: 03 maj-10 kl 22:30 »
Var in och handlade idag... Kostade 5000:- :( Budgeten är överskriden kan man säga. Men fortfaranda billigt för en egen bostad tycker jag :) Jag köpte 30 kvm råspont till som jag hoppas ska räcka till invändigt nu så jag slipper köpa mer. Köpte även en dörr 80*185 förrådsdörr med stort fönster i så mycket ljus kan komma in. Den kostade ju 2000:- med beslag och cylinder bara den så :P

Har byggt upp en bit på innerväggarna men det är ingen höjdare att köra med sprutisolering tyvärr. Svårt att få ner det i mina smala väggar så det blir mest till att handskyffla men det går iallafall. Nästa gång blir det linullsskivor. Alltid lär man sig nåt :)

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #125 skrivet: 03 maj-10 kl 23:09 »
Visst är det så. Det kommer säkert kännas jäkligt bra. Jag hoppas verkligen det :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #126 skrivet: 04 maj-10 kl 11:15 »
Precis klar med båda hjulhusen nu. Har byggt upp en ram uppepå och fyllt med isolering och isolerat väggfacken på hjulhusen. Tar ganska lång tid fast inte mycket ser ut att hända eftersom det är så mycket kapningar. Så lite otillfredställande jobb men det måste ju göras så. Nu börjar det närma sig att fundera på hur exakt spisen ska sitta. Men jag har en ganska bra ide. Den kommer hamna uppepå hjulhuset på den väggen som inte har några fönster.Skorstenen går ut på baksidan av spisen och får sen klättra upp längs väggen på utsidan.
Därför måste jag göra som en avspärrning i väggen runt skorstensröret och i den ska det bara vara stenull. Man vill ju inte vakna av att det brinner i väggen :)

Fönstret jag pratade om förut visade sig vara inte helt fyrkantigt så det ser lite skumt ut om jag sätter det på snedden. Lösningen blev helt enkelt att skita i det helt och hållet. Så det blev alltså inget fönster där. Däremot har jag köpt en dörr med stort fönster i så det kommer bli gott om ljusinsläpp ändå :)
//Snickarn

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #127 skrivet: 05 maj-10 kl 09:17 »
Tråkig fråga....
Appropå bränder, inbrott m.m.
Kan man / vill man försäkra vagnen i framtiden, jag menar om man ska bo där kan det ju bli en del kostsamma saker i vagnen.....
Eller så kan man ju leva med så lite saker som möjligt och ta smällen om den kommer :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #128 skrivet: 05 maj-10 kl 13:11 »
Visst kan du försäkra den. Så länge du är skriven på den adresses/fastigheten som vagnen står på så ska det väl inte vara några problem? :)
//Snickarn

eva f

• Ångermanland
« Svar #129 skrivet: 05 maj-10 kl 13:46 »
Jag kan ju inget om sådant här men räcker det inte med att man har papper på att man äger vagnen? Måste man vara skriven på det stället den står? Jag menar, det är ju vagnen man försäkrar.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #130 skrivet: 05 maj-10 kl 17:11 »
Jag tror nästan att man behöver få dit en besiktnings/värderingsman från försäkringsbolaget för att kunna teckna en vettig försäkring. De vill väl inte försäkra något som riskerar att brinna ner (eller upp...) vilken sekund som helst. Och den tänkta försäkringstagaren behöver förankra beloppet man får ut om det blir förstörd eller stulen.

Jag skulle nog köra oförsäkrat men vara försiktig med elden tror jag...
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #131 skrivet: 05 maj-10 kl 17:37 »
Det är ju bara att ta en vanlig fritidshusförsäkring för en hundring i månaden. Försäkrad på belopp upp till 50.000 har jag för mig men är osäker. Lösöre alltså. Om det brinner ner gör dom väl en brandteknisk undersökning för att se om man varit vårdslös eller så. Jag får nog inte godkänt med min skorstensdragning :P

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #132 skrivet: 05 maj-10 kl 17:39 »
Glömde ju skriva om dagens arbete. Har fått upp mycket av väggarna nu. Blir klar med det imorgon. Då ska jag påbörja taket direkt invändigt. Det blir nog lite bökigare men hoppas bli klar med det imorgon :)

Orkar inte ta några bilder men jag lovar att uppdatera med det imorgon. :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #133 skrivet: 06 maj-10 kl 08:56 »
Dom utlovade bilderna. Nu ska jag ut och fortsätta arbetet :)
Lunch vid tolv sen blir det in till Orsa och hämta en cykel som jag fått av kommunen för att jag valt att skriva mig här :)

Kanske ska förklara att det "hål" man ser på den andra bilden är ett uttag för spisen. Där ska jag isolera med stenull istället för fibermassa pga brandrisken :)
//Snickarn

scand

• Södermanland
« Svar #134 skrivet: 06 maj-10 kl 09:13 »
Fantastisk tråd :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #135 skrivet: 06 maj-10 kl 11:16 »
Åh! JAg blir så glad när man får komplimanger!  :-[
//Snickarn

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 06 maj-10 kl 11:21 »
Åh! JAg blir så glad när man får komplimanger!  :-[

Fast det är ju inte 'man', sådär generellt och i förbifarten, som får komplimanger.
Det är DU som får komplimanger. Alldeles specifikt och rakt på.
(och det är jag förstås petig om av den enkla orsaken att såå många använder ordet 'man' för att hålla saker på avstånd. Komplimanger ska man inte hålla på avstånd. Dem ska man låta springa på sina små fötter heeeela vägen in i hjärtat/själen/vardenutarvägen...!)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #137 skrivet: 06 maj-10 kl 20:14 »
tänkte bara slänga in ett tipps till ditt fina bygge .
jag tänkte på en sån där takfläkt med lapor på .
Då får du ju cirkulation o belysning i ett menar jag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #138 skrivet: 06 maj-10 kl 21:22 »
Bara klumpigt formulerat Lotta, du har ju såklart rätt :)

Ah fast jag kommer bli fasligt varm när jag ska handveva runt den där fläkten travelhorses ;)
//Snickarn

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #139 skrivet: 06 maj-10 kl 21:43 »
Vad duktig du är :) Hoppas att du kommer att trivas  i din rullande stuga. Det är sådana människor som du som ger mig hopp om världen, allt måste inte vara så himla vräkigt jämt, och du kommer säkert att få himla mysigt när höststormarna viner kring knutarna och du eldar i spisen. Har jag förstått det rätt att du inte kommer att ha el ?
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 2 användare
LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser