Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73890 gånger)

LottaLuvin

• Gäst
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #60 skrivet: 17 apr-10 kl 11:29 »
Blir glad av den här tråden.  :)

Spisen går välan att byta mot nåt mindre längre fram, om det visar sig vara ett dumt beslut. Det är inte farligt att inte göra saker perfekt på en gång. Mer farligt att sluta våga prova.  8)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #61 skrivet: 17 apr-10 kl 12:01 »
Blir själv sugen när jag läser denna tråd. Vore  schyst att bygga om en byggbod. De är rätt stora med.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Sjaunja

• -
« Svar #62 skrivet: 17 apr-10 kl 12:07 »
Attans vad det rör på sig snickarn! Kul att du visar bilder :)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #63 skrivet: 17 apr-10 kl 12:24 »
Här kommer lite mer bilder. Jobbat några timmar nu men nu är det paus för att knalla upp till affären och slåttergubben. Måste ju proviantera så man orkar snickra :)

Här har jag satt vindpapp och börjat spika panelen. Dubbelfasad ytterpanel tror jag den heter men är osäker. Snyggt blir det iallafall tycker jag :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #64 skrivet: 17 apr-10 kl 12:47 »
Så imponerad...önskar jag kunde jag med...Vill ha en friggebod/hantverkstad/husvagn/arbetsbod på hjul på gården men kroppen vill inte vara med...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 17 apr-10 kl 12:53 »
Här kommer lite mer bilder. Jobbat några timmar nu men nu är det paus för att knalla upp till affären och slåttergubben. Måste ju proviantera så man orkar snickra :)

Här har jag satt vindpapp och börjat spika panelen. Dubbelfasad ytterpanel tror jag den heter men är osäker. Snyggt blir det iallafall tycker jag :)

Hej rödluvan!
Och HEJA!  :D

Snickarn

• Dalarna
« Svar #66 skrivet: 17 apr-10 kl 20:36 »
Nu har jag fått upp en hel del mer panel. Ena långsidan är nästan klar och den andra kortsidan med... Men nu har jag bara två längder panel kvar så jag måste till brädgården men de har inte öppet på söndagar så jag får göra tråkigare jobb imorgon. Men nu har man fått lite ny energi eftersom det har gått så bra idag :)

Långsidan som syns på bilden är där skorstenen är tänkt att komma ut ur väggen och gå på utsidan upp. Får se om man petar in ett fönster där i framtiden nångång.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Huggorm

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 17 apr-10 kl 20:45 »
Jag blir avundsjuk på dig, det där är ju den klart roligaste delen på ett bygge

Snickarn

• Dalarna
« Svar #68 skrivet: 17 apr-10 kl 20:47 »
Visst är det! Hade lite tråkiga jobb jag skulle börja med i morse egentligen. Men jag kände att det var roligare att köra panelen och det var det :) Nu hoppas jag att det känns bra att köra tråkjobbet imorgon istället :P
//Snickarn

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #69 skrivet: 17 apr-10 kl 23:52 »
Skorstenen till vedkaminen brukar man gärna vilja ha inne så långt som möjligt. Då får man mer av värmen där inne. För en liten kamin så kan det ge mer värmen än från kaminen i sig. Men det beror ju också lite på hurdan kamin man har. Misstänker att du får det varmt ändå när du eldar?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #70 skrivet: 18 apr-10 kl 00:00 »
Ja det har jag tänkt på med men det kommer bli väldigt varmt ändå när jag eldar. Sex kvadratmeter och en vedspis som nog klarar att värma sjuttio kvadratmeter om man eldar på hela dagen så det ska nog gå ändå ;)
Men hade jag andra förutsättningar så hade jag absolut haft skorstenen inomhus :)
//Snickarn

johena

• Dalarna
« Svar #71 skrivet: 18 apr-10 kl 12:23 »
problemet är snarare att det kan bli outhärdligt varmt när man eldar... 25-30 grader vid läggdags men ändå 5-10 när man vaknar. :) svårt att hitta en balans där...
jag är sjukt imponerad av hur snabb du är! det blir verkligen fint. liggande panel är riktigt snyggt, tycker jag.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #72 skrivet: 18 apr-10 kl 14:41 »
Det hade varit bra med en super-liten pellets-kamin med termostat till husvagnar. Ca 500W. Gärna urverksdriven.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #73 skrivet: 18 apr-10 kl 16:58 »
Det blir verkligen jättefint.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 18 apr-10 kl 17:35 »
Det hade varit bra med en super-liten pellets-kamin med termostat till husvagnar. Ca 500W. Gärna urverksdriven.

Äsch knasluva.. då måste man ju sitta och tälja pyttesmå pellets..   :P

Snickarn

• Dalarna
« Svar #75 skrivet: 19 apr-10 kl 22:00 »
Jag går ju i skolan i veckorna och idag har vi staplat en massa ved. Jag är även i fikagruppen så jag har varit upptagen med det och på eftermiddagen var det kursråd så jag kom inte hem förrän vid fyra och då fick jag åka med resterna av husvagnen till tippen :)

På onsdag ska jag elda upp alla rester som är obehandlat trä och samtidigt ha en liten grillfest tror jag. Får se om det är någon på kursen som nappar på det :)
Efter middagen satte jag fart med byggandet igen och satte dit husvagnsfötterna på den nya konstruktionen med ett par franska träskruv som jag fått av en kille i byn som jag hjälpt litegrann :) Nu sitter dom på plats helt perfekt. Bifogar en bild tagen uppifrån på en av dessa fötter. Dom sticker ut lite under panelen när man ser vagnen framifrån/bakifrån men det stör inte tycker jag.
Sen lade jag in lite skivor som ska hålla golvisoleringen på plats. Så lite blev gjort idag iallafall. Ska försöka jobba lite varje kväll nu och sen ta ledigt på torsdag och jobba långhelg igen så den blir klar. Får bo i en kompis tipi om jag inte hinner klart :D

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #76 skrivet: 19 apr-10 kl 22:03 »
Och tack för positiv feedback! Det är alltid uppskattat :D
//Snickarn

azral

• Ångermanland
« Svar #77 skrivet: 20 apr-10 kl 01:24 »
Det ser grymt fint ut! (Jag var tvingad att registrera mig bara för att skriva det här .. ). :)

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #78 skrivet: 20 apr-10 kl 07:59 »
Tjena...var ska du ha husvagnen stående?
Har du en plats eller ska du flytta runt?
Så du ska ha en liten vedspis inne i vagnen?
Får du ut all rök?
Dumma frågor...jag är helt novis på det här
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #79 skrivet: 20 apr-10 kl 09:33 »
Å tack Azral! Det var en fin komplimang :D

Husvagnen kommer stå hos en kompis här i skattungbyn. Eventuellt flyttar jag den nästa år eller så säljer jag den eller så stannar jag :D Man får se hur det blir, jag är lite hit-och-dit ;)

Jag ska ha en stor vedspis i vagnen. Kommer bilder när jag flyttar in den sen och så. Kommer ha en ventil ovanför den och antagligen ett luftintag under den samt en skorsten så det ska nog gå bra :)

Det finns inga dumma frågor! På riktigt :D
Frid och kärlek
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser