Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73886 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #40 skrivet: 15 apr-10 kl 12:57 »
Vafan säger du människa!! ;)

Ah, jag går ju i skolan med så det blir mest helger men jag hoppas kunna flytta in nästa helg. Tror jag blir bostadslös då nämligen :P
Men eventuellt har jag en vecka till på mig, håll tummarna ;D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

red

• Bohuslän
« Svar #41 skrivet: 15 apr-10 kl 13:57 »
Näe du Snickarn, nu är det dags att skaffa USB-sladd till mobilen så att vi får se konstverket!  :D
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #42 skrivet: 15 apr-10 kl 15:27 »
Jag tycker att det verka hända massor!

Inte funderat på någon blå kulör på icke grått trä? Av de övriga kombinationer (rött, brunt, svart, vitt) jag sett tycker jag blått är det som snyggast kontrasterar mot grått trä.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 15 apr-10 kl 15:54 »
Vafan säger du människa!! ;)

Ah, jag går ju i skolan med så det blir mest helger men jag hoppas kunna flytta in nästa helg. Tror jag blir bostadslös då nämligen :P
Men eventuellt har jag en vecka till på mig, håll tummarna ;D

Hahaha älskar att retas bara  ;D ;D
Hoppas du har en säng o värme då iaf annars blir det nog både kallt o hårt *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #44 skrivet: 15 apr-10 kl 16:06 »
Det är inte sladden det är fel på, det är kontakten i mobilen. Det är knappt jag kan ladda den men jag brukar tejpa den och då tar den laddning. Men det funkar inte alls med usb-sladden. Man får kontakt med datorn men sen hoppar den ut igen...

Är det nån vänlig skäl som orkar så kan jag mms:a lite bilder till er som ni kan mejla mig eller bara lägga upp direkt här i tråden. Men kanske lite mycket att kräva :D
Ska försöka få till det på nåt sätt iallafall :)
Tack för all uppmuntran

Färgerna är inte spikade än men jag är liiiiite svag för rött. Har ju en röd mössa på huvet för det mesta. Tycker man får bra energi då  :-*
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #45 skrivet: 15 apr-10 kl 20:13 »
Finns det inte bluetooth på telefonen? Jag brukar köra med det även om det är långsammare än sladd just för att man inte behöver något extra (om man nu har blåtand i datorn). Annars kan du messa mig så lägger jag upp bilderna (070-2126641)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #46 skrivet: 16 apr-10 kl 00:34 »
rött svart o guld är mkt snyggt inomhus  :P
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #47 skrivet: 16 apr-10 kl 09:44 »
Nu har jag löst det. Jag kan tydligen mejla med min mobil, men det tar liiiiiite tid så det kommer upp nån bild då och då och jag hoppar över en massa "onödiga" bilder för att spara tid. Men det borde komma upp en fem bilder under dagen här iallafall...

Nu ska jag iväg och handla mer material :
Hej hopp

Kanske ska skriva lite om bilden med :P
Här har jag äntligen fått bort det mesta. Efter den här bilden togs gick jag över vagnen med en vinkelslip och skar av alla bultar som höll plåten på plats. Muttrarna var helt omöjliga att rå på efter 40 år :P
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #48 skrivet: 16 apr-10 kl 09:50 »
Här har jag satt fast en ram av virke på vagnen med gängstänger muttrar och brickor :)
Funderade på att släppa ut långsidorna och sen bygga en veranda utanför vagnen som en groventre men insåg att hävstångseffekten kunde ställa till problem vid transport av vagnen. Men man får väl bygga nån liten trapp av nåt slag senare :)
//Snickarn

johena

• Dalarna
« Svar #49 skrivet: 16 apr-10 kl 10:27 »
mitt bästa tips är att INTE HA FÖR STOR KAMIN! det är jättesvårt att reglera värmen (och då är min dubbelt så lång som din) antingen blir det jättevarmt eller jättekallt, och att ha en för stor värmekälla gör det ännu svårare.
jag använde linisoleringsskivor och råspont. vagnen har stått ute mer eller mindre ouppvärmd i 2-3 år, sen vi flyttade, och inte minsta tillstymmelse till mögel eller fuktskada! luktar fortfarande friskt, nytt trä. i love it. så satsa på inenhållet helt enkelt, det är värt vad extra det kostar! linisoleringen gick på drygt 3000, för ca 40 kvadrat.
annars tycker jag du är ganska snabb; mig tog det flera flera månader, eftersom jag samtidigt gick en möbelsnickarutbildning. kombinationen finsnickeri- fulsnickeri= inte bra! =) i skolan hade jag differenser på tiondels millimetrar att spela med, och att då komma hem och spika råspont utan skjutmått, det var rätt svårt. hahaha. tur jag hade folk som röt i åt mig när jag stått och passat i samma bräda fem minuter :)

underbara bilder, ängsull!!! jag längtar tillbaka.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #50 skrivet: 16 apr-10 kl 12:37 »
Det blev den kamin som fanns på blocket. Den är ganska stor men jag tror inte det blir såna problem iallafall. Men man får se. Jag återkommer med rapport! :D
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #51 skrivet: 16 apr-10 kl 12:40 »
Här kommer en bild till där jag fått upp det mesta av väggarna samt reglat upp för fönster och dörr.
//Snickarn

scand

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 16 apr-10 kl 12:48 »
Härligt, trevlig tråd.  Har du den här takten så flyttar du väll in till helgen. ::)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #53 skrivet: 16 apr-10 kl 13:03 »
Intressant du skrev att du inte har några fukt eller mögelproblem Yohene. Min vagn är tänkt lite som ett experiment på fuktfronten. Ska bli kul att göra en utvärdering om några år men jag tror som du säger att det inte är några problem sålänge man använder sig av isolering som kan ta upp och släppa ifrån sig fukt :)

Det ska jag ta med mig till framtida större mer permanenta byggnationer. Tänker bland annat bygga timmerhus och lerhus och praktisera lite på ett jordskeppsbygge :D
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #54 skrivet: 16 apr-10 kl 18:36 »
Här kommer dagens skörd. Råspont och luftspalt på plats mer eller mindre :)
//Snickarn

Humle

• Västerbotten
« Svar #55 skrivet: 16 apr-10 kl 20:51 »
Väldigt intressant bygge! Men vedspisen känns fruktansvärt overkill :D. Den tar stor plats och är tung. Hitta/gör något mindre och lättare för jag tror du kommer få slänga ut den där spisen efter att du lyckats få in den i vagnen...

Förresten vad säger lagar, skatt etc. om att man bor i en vagn året runt?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

johena

• Dalarna
« Svar #56 skrivet: 16 apr-10 kl 21:12 »
ja, jag är beredd att hålla med humle ang. vedspisen... satsa hellre på någon liten kamin, typ den till vänster i denna annons http://www.blocket.se/landskrona/Kamin_26844233.htm?ca=6&w=3 . nu finns just denna lite för långt bort, men jag ville bara hitta ett bra exempel. precis en sån kamin och en vedspis värmde vi upp ett hus (50 kvm) med en hel vinter. man kan bära/släpa den lätt själv, så jag tror inte den kan väga särskilt mycket. finsn kokplatta på toppen.
men kanske är din vedspis inte så stor, det är svårt att bedöma av bilden.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #57 skrivet: 16 apr-10 kl 23:57 »
Vedspisen är rätt stor men det är inga problem. Man MÅSTE ju inte elda hela tiden vet ni ;)
Känner några stycken som bor i liknande vagnar med liknande spis och dom har inga problem. Klart det inte blir som en sommarstuga eller villa men ville jag ha den standarden skulle jag inte välja att bygga mig ett boende på sex kvadratmeter  ::)

//Snickarn

Humle

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 17 apr-10 kl 08:37 »
Tänkte bara att du kan ju spara väldigt många kilo på att ha en lättare spis. Om du sedan sällan kommer elda i den känns den än mer onödig. Å andra sidan är det ju trevligt med en rejäl spis  :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #59 skrivet: 17 apr-10 kl 09:51 »
Jag kan ju baka i den och laga mat på plattorna. Dessutom tänker jag ju ta ut den under transporter :)
Men det är klart att en liten mindre spis hade varit bra eller kanske bättre men nu var det den här jag hittade och köpte.
Men jag tänker att det är bra med en stor spis eftersom godset i spisen kommer vara det som står för värmelagringen. Jag hoppas att den spis jag har nu kommer hålla en bra temperatur under kalla nätter :)
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser