Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73740 gånger)

Eiktyrner

• Uppland
SV: Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #320 skrivet: 03 jul-11 kl 14:52 »
Härligt bygge!

Du verkar ju ha bra koll på vagnsbygge så jag tänkte se om du kan reda ut några frågor för mig.

1. Amerikanerna bygger på 18' trailers, är det något som är möjligt i Sverige eller hur stora vagnar får man ha egentligen? Det skulle alltså motsvara 2.5m x 6m ungefär. Det är Tumbleweed houses som fått mig intresserad av att bygga litet. http://www.tumbleweedhouses.com/houses/fencl/ är vad jag är på jakt efter.

2. Måste man ha en traktor för att flytta dem? Jag tänker mig snarare en Dodge Ram 2500 eller liknande V8a. Men då hade jag också hoppats på en bra trailer som man kan dra i lite högre hastigheter.

3. Hur mycket krångel är med det myndigheter för att man ska få bo såhär? Man får väl skriva sig hos en kompis/familj men sen är det till att hitta en bra plats att stå på också. Jobbar i centrala Uppsala men jag antar att det blir till att hitta en plats ute på landet...

Det är väldigt lockande att bygga sig ett litet hus, friheten att flytta runt och att slippa ta lån för ett större hus. Jag är helt såld, det gäller bara att göra slag i saken.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #321 skrivet: 03 jul-11 kl 22:49 »
En undran bara ,,varför inte bara köpa en stor husvagn ? Typ en sån som jag har 2,58 bred o 7,80 lång invändigt .
Vi har en matsalsdel en köksdel en barndel med våningssängar + en sittgrupp som går att göra om till en rejäl säng + sovrumsdelen med dubbelsäng o sist toa m dusch .
Nästan allt går på gasol eller batteri .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

andtol

• Gäst
« Svar #322 skrivet: 04 jul-11 kl 09:56 »
En undran bara ,,varför inte bara köpa en stor husvagn ? Typ en sån som jag har 2,58 bred o 7,80 lång invändigt .

Vad kostar en sån? Får man en fräsch som kan vedeldas för 10000kr?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #323 skrivet: 04 jul-11 kl 20:41 »

Antagligen inte  ;D tror min kostar ca en halv mille .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #324 skrivet: 04 jul-11 kl 20:55 »
Antagligen inte  ;D tror min kostar ca en halv mille .
Jo då fast då brukar det va lite gör det skälv typ i alla fall dom under100.000 såg en här om dan på blocket för 100.000 såg fräs ut.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #325 skrivet: 06 jul-11 kl 13:04 »
Härligt bygge!

Du verkar ju ha bra koll på vagnsbygge så jag tänkte se om du kan reda ut några frågor för mig.

1. Amerikanerna bygger på 18' trailers, är det något som är möjligt i Sverige eller hur stora vagnar får man ha egentligen? Det skulle alltså motsvara 2.5m x 6m ungefär. Det är Tumbleweed houses som fått mig intresserad av att bygga litet. http://www.tumbleweedhouses.com/houses/fencl/ är vad jag är på jakt efter.

2. Måste man ha en traktor för att flytta dem? Jag tänker mig snarare en Dodge Ram 2500 eller liknande V8a. Men då hade jag också hoppats på en bra trailer som man kan dra i lite högre hastigheter.

3. Hur mycket krångel är med det myndigheter för att man ska få bo såhär? Man får väl skriva sig hos en kompis/familj men sen är det till att hitta en bra plats att stå på också. Jobbar i centrala Uppsala men jag antar att det blir till att hitta en plats ute på landet...

Det är väldigt lockande att bygga sig ett litet hus, friheten att flytta runt och att slippa ta lån för ett större hus. Jag är helt såld, det gäller bara att göra slag i saken.

Det är absolut möjligt att bygga ett sånt hus på en sån trailer även i Sverige. Kolla in off-grid.se där Helena bloggar om sitt bygge. I den här tråden men även på hennes blogg ligger det länkar till info om vagnar och vilka krav som finns för att få köra dom i trafik. Annars får du söka själv på vägverkets hemsida. Det är lite krav på bredd, vikt , bromsar, lysen och sånt.
Jag har flyttat min vagn med min klena bil på 125 hästar med framhjulsdrift så det borde absolut gå med nåt av de monster du beskriver :P

Tänker du bo permanent så gäller samma regler som för andra byggnader så bäst att inte ta kontakt med dom i onödan om du inte vill söka bygglov och liknande. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #326 skrivet: 10 jul-11 kl 17:34 »

Nja...    10000:- kan man hitta en vagn för dock e det lite sämre med vedelningen men det är juh ett sådant problem som man kan lösa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #327 skrivet: 21 jul-11 kl 22:55 »
Tack för en mycket inspirerande tråd :D
Fantiserar själv om att rusta upp en manskapsvagn el liknande. Just nu kan framtiden erbjuda vad som hellst. Smått ska det vara i alla fall.

BRING IT ON!! ;D

Snickarn

• Dalarna
« Svar #328 skrivet: 22 jul-11 kl 00:02 »
Det är bara att hålla utkik på blocket. Det dyker ju upp riktigt bra vagnar där emellanåt. U can do it! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pålle

• Gäst

johena

• Dalarna
« Svar #331 skrivet: 07 okt-11 kl 09:28 »
såg hippieland häromdagen på svtplay. mycket fint! kul att se vagnen i rörlig bild :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #332 skrivet: 07 okt-11 kl 17:03 »
Tack vad kul att du tyckte om den och vagnen :)
//Snickarn

johena

• Dalarna
« Svar #333 skrivet: 10 okt-11 kl 09:22 »
ja, jag byggde själv en vagn för 5-6 år sedan när jag bodde i skåne. är sugen på ett nytt bygge nu, men med småttingar runt fötterna är det lite svårt.. :) därför är det kul att följa andras byggen! finns så mycket roliga grejer man kan experimentera med när man bygger smått...
lycka till med ekobyn! bor inte så fasligt långtifrån er och har tänkt mig upp för att titta på jordskeppsbygget LÄNGE, men det blir fan aldrig av.. haha. nåja. en dag. till sommarn kanske :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #334 skrivet: 10 okt-11 kl 09:48 »
Gör en koja av projektet när barnen blivit större så kan de hjälpa till att bygga vagn. Så får de lära sig bygga sitt eget hus tidigt :) Fast det går ju inte så fort då förstås men känns som en kul grej som barnen kommer komma ihåg länge. Tänk vad häftigt om man hade varit med och byggt familjens hus när man var liten! :D
//Snickarn

johena

• Dalarna
« Svar #335 skrivet: 10 okt-11 kl 11:31 »
ja, absolut skall det byggas kojor! ohh... det ska bli roligt när de är så pass stora :)

Artman Gale

• -
« Svar #336 skrivet: 25 jan-12 kl 10:20 »
Hej Snickarn!

Hittade precis tråden och kan inte annat än bli imponerad av ditt bygge, hur härligt som helst.
Har "nästan" läst hela tråden ordagrant men kan ha missat något så eventuellt upprepar jag mig.
Jag bygger vidare på en husbuss och har en del lösningar som liknar dina.

Vedspisen t.ex. Min är lite mindre än din men tror att den ska räcka till att värma mina ca 20 kvm. Jag kör också med vattentricket, en kastrull på spisen och tycker det är lite besvärligt med all kondens det blir, så nu är jag på jakt efter en gammal tryckkokare. Dom har ju en liten övertrycksventil som man kan dra på en gummislang som sedan kan ledas ut genom ett fönster eller genom ett litet hål i väggen. Spisen är inte installerad ännu men kommer att bli det inom de närmaste dagarna, det ska bli spännande att se om allt fungerar som det är tänkt.

Sen funderade jag på om du över huvud taget kan få nedslag på din spisinstallation. Jag kollade runt angående spisen i min buss och kom fram till att det finns inga regler specifikt för dem och därmed finns det ingen myndighet som kan underkänna installationen heller. Jag tycker att din vagn borde hamna under samma kategori som husbussar, friklausul mao.
Den sotarmästare jag pratade med ville gärna komma och titta på resultatet för att han var nyfiken och ingenting annat.
-Bara du bygger enligt de normer som finns när man gör en installation i ett hus så ska det inte vara några problem, var hans kommentar.

Mvh
"Roadhippie" = "Roadhappy"

Snickarn

• Dalarna
« Svar #337 skrivet: 25 jan-12 kl 14:32 »
Den sotarmästare jag pratade med ville gärna komma och titta på resultatet för att han var nyfiken och ingenting annat.
-Bara du bygger enligt de normer som finns när man gör en installation i ett hus så ska det inte vara några problem, var hans kommentar.

Mvh

Det är nog det som är problemet, jag har inte byggt efter de normer som finns :) Hoppas det går bra med ditt projekt. Mina vänner bodde i husbil med kamin till för några veckor sen och det funkar ju fint :)
//Snickarn

Artman Gale

• -
« Svar #338 skrivet: 25 jan-12 kl 20:34 »
Aj då, Men det verkar ju fungera bra med din vedspis ändå, huvudsaken är att du har marginaler så att du inte sätter eld på ditt lilla hus :)

Så fort jag får in och igång vedspisen så kommer jag att flytta in på mer regelbunden basis och hoppas/tror att det kommer att fungera bra även om det blir smällkallt. Största bekymret är att hålla vattnet flytande om man blir borta ett par dagar ???
"Roadhippie" = "Roadhappy"

ClaesMotKlass

• -
« Svar #339 skrivet: 25 jan-12 kl 22:01 »
Jag har svårt att fatta hur stor en vagn får vara på allmän väg. Sen finns det en mängd undantag för lantbruket dvs drar du med traktor gäller helt andra regler
alternativ light

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser