Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka grönsaker???  (läst 11840 gånger)

David97

• Gäst
SV: Vilka grönsaker???
« Svar #20 skrivet: 02 nov-11 kl 10:22 »
Hej! Jag ska köpa grönsaker till hönorna var eller varannan månad (beror på hur mycket pengar det finnes i kassan) Vad är bra o vad är mindre bra till dom?

Neiklot

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 nov-11 kl 10:34 »
Fodermorötter, ca 50kr säcken.

Billigt, bra och hönsen gillar det.

Skulle dom inte begripa hur man gör, så kan man riva dom åt hönsen. :)

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 nov-11 kl 10:39 »
Vet folk som groddar åt sina höns. Borde fungera med havre/vete/ärtor som man köper torrt och billigt, sen sår på en vattnad pappersbädd, så de får grönt året om. 

Har du en mataffär i närheten kan du be att få det som de ska kasta, då blir det förstås väldigt varierat, bröd, grönsaker, frukt. Tror variationen är bra. Vad jag vet äter inte höns citrus och lök dock.

David97

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 nov-11 kl 11:14 »
Jag tänkte mer, jag ska köpa, morötter, måste man riva, eller klarar dom picka det hårda? Även vitkål gillade de också tror jag? O så är det sötmajs man kan köpa till dem? Vart kan man köpa fodermorötter?

David97

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 nov-11 kl 12:36 »
Så om jag fattat rätt, kan jag ge dom kanske en fjärdedels vitkål? Jag har 27 hönor, eller kan jag ge en halv.?.. Så ska jag köpa några morötter också.. Hur mycket bör man ge av allt?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 03 nov-11 kl 11:41 »
köpa grönsaker till hönsen? jag brukar fråga snällt efter både bröd och grönsaker i affärn.. ibland kan man få säckar med bröd och lådor med grönsaker.. sallad,bananer,äpplen,tomater mm folk köper varken torrt bröd eller grönsaker med fula fläckar så det brukar finnas stora mängder som ändå bara slängs..
Fjäderfän och kaniner

David97

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 nov-11 kl 12:31 »
köpa grönsaker till hönsen? jag brukar fråga snällt efter både bröd och grönsaker i affärn.. ibland kan man få säckar med bröd och lådor med grönsaker.. sallad,bananer,äpplen,tomater mm folk köper varken torrt bröd eller grönsaker med fula fläckar så det brukar finnas stora mängder som ändå bara slängs..

Jo jag har också tänkt att göra det, men villa bara se så att dom verkligen ville ha lite grönsaker.. Jag måste ju bara komma iväg till affären med pappa så vi kan ta med oss hem...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 03 nov-11 kl 19:06 »
Till kategorin dåliga hör kål.

Fodermorötter finns på Granngården  :)

Jo jag var och tittade på dom. Mer gröna än röda morötter i Växjö. Det blev en tjurpick till hunden istället.
Majs plockar man (rättare sagt syster Yster) direkt från åkern. Billigt, bra och mycke.

Morötterna köper vi på ICA, c:a en tia kilot. Men då är de till männschor förståss vilket varken hundar eller höns bryr sig om.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

David97

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 nov-11 kl 19:09 »
Jag vart ju o köpte grönsaker igår.. Gick till granngården, hitta foder morötter, koste 60 kr, inte så farligt.. Me det var 20 kilo, så fick inte med mej några, köpte vanliga istället! ;D O Dom gilla både mörötter o vitkål, behövde inte riva något!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 13 nov-11 kl 07:14 »
jag får också "lådvis" med grönsaker, frukt och säckvis med "utgånget" bröd, i från den lokala affären. Hönsen älskar att gå o sprätta och plocka. Jag har nu i den nya hönsgården gjort en "kompost" av en pallkrage där jag lägger i allt! Favoriter är melon, päron, sallad. När jag har pasta till lunch/middag hemma kokar jag alltid för mycket numera, och ger det överblivna till hönsen! Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Krågedal

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 13 nov-11 kl 07:17 »
Glömde ännu en favorit MAJS.... Både korn/färska kolvar, du behöver nog inte ens koka dem....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 13 nov-11 kl 07:52 »
mina höns ville inte ha majs förra vintern, så jag kokade den, då älskade de den, sen behövde jag inte koka den, de åt ändå
Västgötamor

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #32 skrivet: 13 nov-11 kl 08:07 »
Vindruvor är en hit har jag märkt. Blir sällan över dock så det är en väldigt liten mängd de får slåss om ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 13 nov-11 kl 15:07 »
Varför skulle det vara ett problem om morötterna var gröna? Det är morötter, inte potatis. Att de är gröna innebär bara att de bildat klorofyll och det är nyttigt. Fodermorötter växer oftast med mer av roten över mark än andra morötter. Därav att de också är större. Men de är mycket nyttiga för såväl djur som människor, äter själv gärna fodermorötter, även de som är mycket gröna.

Nja......dehär var fläckigt gröna, uppifrån och ned. Tyckte det såg ut som mögel. Å andra sidan, med tanke på vad höns petar i sig från komposter och annat, så är de väl inte så känsliga.

Att fpdermorötter skulle va sämre som mat tvivlar jag också på. I södra USA serveras "grits" till allt mat. Även om man säger "no grits" så nog phaen ligger det grits på tallriken. "No grits" existerar inte!

Grits är fodermajs om jag förstått rätt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser