Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur nedärvs äggfärg?  (läst 2847 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Hur nedärvs äggfärg?
« skrivet: 19 feb-10 kl 11:06 »
Jag är intresserad av genetik och kan väl en del om lite olika arter (katter, hamstrar, burfåglar t ex). Jag har även fött upp rashöns men inte tänkt på det här med äggfärg förrut. Nu ska jag skaffa en liten flock (utan tupp) för husbehov och då skulle det ju vara lite skoj med blandade äggfärger. :P Därför började jag fundera på hur äggfärger nedärvs... nån som vet? Kan det vara så att vissa äggfärger är dominanta och andra nedärvs recessivt? Jag kan inte hitta nån stor tung ras som värper vita ägg.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

osborne96

• Västergötland
    • bråten
SV: Hur nedärvs äggfärg?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-10 kl 12:03 »
Houdan ska lägga vita ägg tror jag

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
T
« Svar #2 skrivet: 19 feb-10 kl 13:43 »
Blått är dominant. Om du parar en blåvärpare med en vitvärpare så får du bara blåvärpande avkommor. Förutsatt att den " blå" föräldern bär på dubbel uppsättnimg för blått. Om den endast har en enkel så kommer lite mer än hälften bli blåvärpare (tror jag, svårt att räkna alla möjligheter utan papper och penna) och resten "vitV". Om du parar en blåV med en brunV så får du grönvärpare då det bruna färggenen på ytan blandas med den blå "genomträngade" färgen (blå ägg är blåa rakt igenom hela skalet, bruna ägg har bara brunt på ytan).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 19 feb-10 kl 14:46 »
Vad gäller om man korsar vit med brun då? (Kan också ganska mycket om genetik, men inte mycket om specifikt höns).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 19 feb-10 kl 15:15 »
Vad gäller om man korsar vit med brun då? (Kan också ganska mycket om genetik, men inte mycket om specifikt höns).
Det finns flera anlag (minst 13 hittade) som påverkar brunheten i ett ägg. Men brunt är dominant mot vitt även om korsningar tenderar att få ljusare brun äggfärg. Förmodligen på grund av någon utspädningeeffekt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 19 feb-10 kl 18:20 »
Ja, så har det alltid blivit hos mig. Om du har en höna som lägger mörkbruna ägg t.ex. och sedan parar med en tupp med gener för vita ägg så kommer avkommorna lägga bruna ägg men som jag varit med om alltid mer eller mindre ljusare brun ton än vad föräldradjuret la.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 feb-10 kl 13:48 »
Tack, då har jag lite koll på detta med äggfärgerna iaf. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser