Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur renovera en rappad/målad murstock?  (läst 46883 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Hur renovera en rappad/målad murstock?
« skrivet: 17 feb-10 kl 21:36 »
Finnes: sunkig, flagande murstock med delvis trasig rappning

Önskas: snygg, fräsch, gärna "vitkalkat" utseende

Hur gör vi?

Kan man slipa bort färgen och laga rappningen med nån sorts spackel eller liknande och sen måla över?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Hur renovera en rappad/målad murstock?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-10 kl 21:43 »
Har tänkt göra samma sak på sommarstugans skorsten i vår. Den är putsad och därefter målad men behöver bättras. Har ingen tidigare erfarenhet men har tänkt knacka bort all lös puts och sedan putsa om skorstenen med kalkbruk. Lite tjockare först och tunnare ytterst. Sedan några lager med en passande vit färg. Det finns speciell färg för skorstenar och öppna spisar i vart fall i kulörerna vitt svart och grått. Man bör kunna köpa i alla någorlunda sorterade byggvaruhus, färgbutiker samt t.ex Jula.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

betsla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-10 kl 21:57 »
Hur gör man egentligen när man putsar om? Vad är det för material vi pratar om då? Snacka om att jag inte alls vet vad jag pratar om här... =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

slainte

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-10 kl 22:05 »
Kolla upp vad det är för typ av puts som sitter på skorsstenen innan du slår på ny puts.

Kalkbruk är ganska svagt och fungerar bra. Jag blandade en del kalk med sex delar fin sand och så lite vatten som möjligt. Jag vet inte exakt vilken mängd vatten jag hade i. Sedan blandade jag med en omrörare som jag satte på min stora borrmaskin.

Innan jag började putsa, ca 2 timmar innan, blötte jag ner området jag skulle putsa med vatten.

Sedan slänger man på putsen med en slev, jämna till så gott det går och efter en timme (beror på temperaturen) kan man använda en bräda för att riva av ytan.

Man kan släta ut ytan ännu mer om man fuktar den igen lite lätt och sedan använder typ en kalkkvast och bearbetar ytan.

Upp till 2 cm tjocklek är inget problem att lägga på.

Det finns flera sätt att göra det på, googla runt lite så hittar du säkert bättre instruktioner.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Bullerybo

• Närke
« Svar #4 skrivet: 17 feb-10 kl 22:15 »
Enlig personalen i vår byggnadsvårdsbutik (som brukar vara kunniga) så kan man använda "husfix" istället för kalkbruk om man vill ta en genväg. Det ska visst vara lätare att jobba med och ge ett likvärdigt resultat.

Målar gör du med limfärg eller kalkfärg. Limfäg är är lite enklare att jobba med men om murstocken är målad med kalkfärg innan och du delvis ska måla övr gammal färg så ska du använda kalkfärg igen.

slainte

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-10 kl 22:25 »
Har du möjlighet att lägga upp någon bild?

Är det små skador går det fixa med vanligt sandspackel eller husfix. Frågan är vad det blivit målat med tidigare. Vanlig diffusionsöppen målarfärg fungerar bra att måla med.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Bullerybo

• Närke
« Svar #6 skrivet: 17 feb-10 kl 22:29 »
Fast vad skulle vara poängen med att måla med något annat än limfärg eller kalkfärg? ???

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-10 kl 22:37 »
Har du möjlighet att lägga upp någon bild?

Är det små skador går det fixa med vanligt sandspackel eller husfix. Frågan är vad det blivit målat med tidigare. Vanlig diffusionsöppen målarfärg fungerar bra att måla med.

Det är inte alls stora skador, bara små skavanker på några kvadrat cm.

Diffusionsöppen... får googla på det =D

Edit: Ah, alltså när den släpper igenom fukt vad jag kunde förstå. Låter ju bra.
« Senast ändrad: 17 feb-10 kl 22:39 av betsla »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 17 feb-10 kl 22:38 »
Använd ABSOLUT INTE husfix. Har för någon månad sedan gått en kurs i att mura och kakla på studiefrämjandet, och den mycket kompetenta läraren, med framgångsrik byggfirma, och eget gammalt hus och kunskap om gamla byggmetoder, berättade när vi kom hem till tjejen som putsat ytterväggen med husfix, efter råd från byggvaruhus, att husfix dels är dyrt, dels fäster så in i h...... att den vid skiftningar i temperatur och fuktighet inte rör sig i takt med underlaget och gör att det spricker ändå djupare. Använd alltid ett svagare bruk än det som ligger under, dvs mer kalk.

Husfix är något som okunniga byggvaruhus tipsar om, och som i och för sig är hållbart, men som inte är till för att tillåta fuktvandring och som inte fungerar bra tillsammans med kalkbruk.

Vad gäller målning kan man välja på silikatfärg, kalk och limfärg, limfärg och kalk kan krita, dvs färga av sig på kläder eller annat som rör intill ytan, men är vacker och billig, om man kokar själv. Silikatfärg är bra, men man ska inte måla för många eller tjocka lager, då minskar förmågan att andas.

Använd inte plastfärg, funkar inte bra när man vill ha en diffusionsöppen yta.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bullerybo

• Närke
« Svar #9 skrivet: 17 feb-10 kl 22:48 »
Då känns väl kalkbruk som det säkra kortet om man ska lita till den källas. Att hålla sig till det ursrungliga brukar ju aldrig vara fel i byggsammanhang.

Men om färgen återigen...så undrar jag vad tanken skulle vara med att gå och köpa en färdigblandad liten burk plastjox som färdats runt halva europa, för flera hundra spänn till att måla en murstock?

Limfärg kokar man inte, den blandar man ihop i en bunke på noll minuter till obetydlig kostnad. Trevlig, miljövänligt, närproducerat och hållbart.

Färg verkar vara ett av de där områdena där folk tappat tilltron till att de kan själva.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 17 feb-10 kl 23:04 »
Hur blandar du limfärg?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bullerybo

• Närke
« Svar #11 skrivet: 18 feb-10 kl 06:47 »
Lägger pulveriserad krita (köps på påse, billigt och kan blandas till lite åt gången) i blöt i vatten över natten och rör i tapetklister. Klart!

Det ska vara traditionellt tapetklister med cellulosa utan tillsatser, det brukar stå på om det kan användas tilll limfärg. Går även att använa benlim om man vill ha en färg som kritar mindre, men den ruttnar om man inte använder upp den på en gång och är svårare att mål med då den måste hålla en viss temperatur.

Bullerybo

• Närke
« Svar #12 skrivet: 18 feb-10 kl 06:53 »

Limfärg är alltså den färg som man målar tak med om man har ett gammalt hus, men den funkar till annat med.

Limfärg rekommenderas för övrigt att måla hönshus med, då kvalster och parasiter inte gillar denna färg. Kalkfärg har samma effekt.

betsla

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 18 feb-10 kl 08:08 »
Limfärg är alltså den färg som man målar tak med om man har ett gammalt hus, men den funkar till annat med.

Limfärg rekommenderas för övrigt att måla hönshus med, då kvalster och parasiter inte gillar denna färg. Kalkfärg har samma effekt.

Åh! Limfärg låter ju som det perfekta, tar det till hönshuset sen i sommar också då. Kritan, vart köper man den - byggaffär?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 18 feb-10 kl 08:46 »
Lägger pulveriserad krita (köps på påse, billigt och kan blandas till lite åt gången) i blöt i vatten över natten och rör i tapetklister. Klart!

Det ska vara traditionellt tapetklister med cellulosa utan tillsatser, det brukar stå på om det kan användas tilll limfärg. Går även att använa benlim om man vill ha en färg som kritar mindre, men den ruttnar om man inte använder upp den på en gång och är svårare att mål med då den måste hålla en viss temperatur.
Eller så kan man koka sitt eget lim, besvärligare men intressant.

betsla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 18 feb-10 kl 08:52 »
Eller så kan man koka sitt eget lim, besvärligare men intressant.

Hur gör man då? Vi har nog inte tid med det nu till den här renoveringen (sovrummet bör stå klart om en vecka =) ), men det kan ju vara kul att prova sen till färgen till hönshuset.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 18 feb-10 kl 08:56 »
Beror på om du vill göra benlim eller cellulosalim. Surfa in på Gård&Torps hemsida, eller någon byggnadsvårdsförening, tror att Skansen har några bra recept. Jag kan inte recepten utantill, och min referensbok är nedpackad.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 18 feb-10 kl 10:04 »
Men snälla ni vad ni ska göra saker komplicerade för stackare som inte vet varken det ena eller andra. Det absolut enklaste och mest lämpliga sätt att laga en skorsten på är att putsa den med kalkbruk.. finns färdigblandat i bygghandeln och är det man ska ha till spisar och skorstenar.

Man knackar loss det som sitter löst (man kan inte bara peta nytt i befintliga hål för det håller inte) och fyller ut med nytt bruk, låter det torka och målar med stenfärg/silikatfärg.

Man ska vara mycket försiktig att experimentera med skorstenar, det finns klara regler för vad man får och inte får ha emot en skorsten.

/Kimma som lever ihop med en murare.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 18 feb-10 kl 13:16 »
Japp... det viktiga är att knacka bort allt gammalt bruk som sitter löst (knacka så hörs det skilnad...), använd inte starkare (hållfasthetsmässigt dvs) bruk än det som redan sitter där och se till att vattna underlaget ordentligt innan du lägger på nya putsen.

Det är inget att krångla till...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #19 skrivet: 18 feb-10 kl 13:48 »
Ska man putsa så rekommenderar jag att använda en stålskånska att stryka på putsen med. Det gav närmast en religiös upplevelse när jag provade en sådan första gången...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare
Christina Wallander, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser