Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  viltvård  (läst 13630 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
viltvård
« skrivet: 17 feb-10 kl 10:56 »
vad gör du/ni för djuren/viltet på era marker?
kom med era bästa tips för olika djurarter... från bi till älg
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
SV: viltvård
« Svar #1 skrivet: 17 feb-10 kl 17:06 »
Jag gör inte så mycket som jag egentligen vill, men i vinter har jag i alla fall fällt en bunt aspar. Jag har två små åkrar som jag tänker plöja upp och så in viltfoder på. Ett par saltstenar har jag satt ut, dags att förnya dem nu för övrigt. Dessa åtgärder riktar sig ffa till klövvilt.

Mina nyhamlade träd blir bra boplatser för småfåglar när grenverket tar sig. Har hittat en oproportionerligt stor mängd bon där. Lägger upp en hel del rishögar när jag hugger i skogen. Bra skydd för fåglar och smådäggdjur. Bra för insekter när de bryts ner.

anders 67

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 feb-10 kl 18:11 »
Jag gör buskarna buskigare,det blöta blötare,det öppna öppnare ,det torra torrare.
Variation helt enkelt.Många bärande träd och buskar är alltid bra.Torra och varma platser,gärna med bar jord eller sand.Blomster rika ställen gynnar de flesta insekter.Viltåkrar är inte helt fel,gärna olika typer.Variations rika skogsbryn gynnar allt.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 17 feb-10 kl 23:17 »
Gillar klövviltet fällda aspar? I så fall har vi gjort en gärning för dem med. Det är tom plogat fram till dem! Fast det var längesen jag såg några rådjur här. Det brukar krylla av dem i vanliga fall. :-\ Förra året fodrade jag dem ofrivilligt med grönkål och morotsblast.

Vi har satt upp ett gäng fågelholkar och matar fåglarna på vintern.
Skaffar blommor som fjärilar och bin gillar. Har haft planer på fixa bon för solitärbin.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 feb-10 kl 06:27 »
Gillar klövviltet fällda aspar? I så fall har vi gjort en gärning för dem med. Det är tom plogat fram till dem
klövvilt o harar älskar fällda aspar... bra att dessutom hugga upp ett jack i trädet o fylla med salt,täck med bark/näver o surra fast...
Fjäderfän och kaniner

Urskogstammefan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-10 kl 17:46 »
Kört några svängar med snöslungan över klövervallen.
Fällt och fäller asp utefter kanterna.
Lite ensilage tappar vi varje gång vi kör ut.
skjutit ett antal "dåliga" djur som inte klarat vintern

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 feb-10 kl 18:31 »
Citera
klövvilt o harar älskar fällda aspar... bra att dessutom hugga upp ett jack i trädet o fylla med salt,täck med bark/näver o surra fast.

Vadå? Istället för saltsten eller? ???
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 feb-10 kl 20:01 »
som komplement till saltsten....
Fjäderfän och kaniner

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-10 kl 10:07 »
Jag har alltid funderat på varför vissa jaktområden kallar sig får viltvårds områden,den enda villtvården som över huvud taget förekommer skulle vara saltstenen.Någon annan viltvård har jag inte sett i Värmland.Möjligtvis någon stackars nybörjare som gjort en viltåker på några kvaderat meter,som en älg mumsar i sig på nolltid.
Det märkligaste är att staten bidrar till Jägarförbundets fortlevnad,men vad för slags viltvård bedriver dom,eller är till jägarnas eller viltets gagn.Det enda är när någon fått sin jakthund riven,och dom får uttala sig i massmedia om rovdjurs problematiken.Något annat har jag inte sett.......Jo att dom snittslat upp stigar till jakttornen med jägarförbundets brandgula hattband med deras loggotyp på,som ligger kvar i skogen hur lännge som hellst.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 feb-10 kl 10:10 »
Ja.. Det enda jag sett häromkring är utfodring av vildsvin, något som knappast är vare sig önskvärt eller behövligt.

regnpipan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 feb-10 kl 11:10 »
Det märkligaste är att staten bidrar till Jägarförbundets fortlevnad,men vad för slags viltvård bedriver dom,eller är till jägarnas eller viltets gagn.

Nu är vi OT men för att räta ut några saker.
1/ jägareförbundet får inga statliga pengar, man får pengar från viltvårdfonden vilken utgörs av de 300 kr alla jägare måste betala till kammarkollegiet varje år för att över hvud taget få jaga i sverige.  /////edit, jag får erkänna att jag när jag läste statlig i grundfrågan tolkade det som skattemedel och skattemedel är det absolut inte frågan om, my misstake/////
2/ jägareförbundets uppdrag är:
Citera
I preciseringen av det allmänna uppdraget står det tydligt vad vi ska göra;
Övergripande information
Information om praktisk jakt och förvaltning av vilt
Viltövervakning
Älgförvaltning
Vilt och trafik
Yrkesmässig jägarutbildning

För 2010 är det dessutom några tillägg i uppdraget: 

•Skapa samordning i vildsvinsförvaltningen
•Marknadsföra viltkött inom ramen för projektet Matlandet Sverige
•Organisera och genomföra jakt på den ovälkomna mårdhunden samt skapa dialog med berörda.
•Förmedla kunskap om stora rovdjur och påbörja arbetet med lokal förankring  för att förbättra vargstammens genetiska status.
•Organisera eftersöksarbetet på trafikskadat vilt.
•Inventeringsarbete inför ny älgförvaltning.
•Uppmuntra till ökad gåsjakt.

Citatet är taget från http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet/Jagareforbundets-allmanna-uppdrag/ där du kan läsa mer om det allmänna uppdraget.

För ytterligare diskussioner om Jägareförbundet vänligen starta en ny tråd, denna avser ffa viltvård.

edit: jägareförbundet bedriver en massa olika projekt som gagna olika arter. t.ex. drev man länge projekt fjällgås, vilket det satsades enorma resurser i. Man födde upp fjällgäss på Öster Malma vilka sedan planterades ut i lämpliga fjällområden, t.ex. Tjolmejaure i arjeplogsfjällen. Och fjällgåsen får man inte jaga, detta var en renodlad satsning på att gagna en mycket hotad art.
« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 10:41 av regnpipan »

regnpipan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 feb-10 kl 11:11 »
Ja.. Det enda jag sett häromkring är utfodring av vildsvin, något som knappast är vare sig önskvärt eller behövligt.

Är det frågan om utfodring eller är det åtelplatser skapade för att generera så bra och säkra skottillfällen som möjligt?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 feb-10 kl 11:26 »
Är det frågan om utfodring eller är det åtelplatser skapade för att generera så bra och säkra skottillfällen som möjligt?
Det finns både och..

regnpipan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 feb-10 kl 11:38 »
Det finns både och..

OK, då blir min följdfråga givtvis om man har placerat utfodringsplatserna som en strategi i att styra bort svinen från åkrar och vallar eller om man bara matar på utan eftertanke. Det säger lite om jägarna i fråga. En annan undran är om det rör sig om en massa småmarker där folk jagar eller om marken ligger under ett större jaktlag.

En sådan här vinter så förstår jag iofs om man fodrar svinen också. Det kan inte vara helt lätt för dem.

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 19 feb-10 kl 11:47 »
Jag har alltid funderat på varför vissa jaktområden kallar sig får viltvårds områden,den enda villtvården som över huvud taget förekommer skulle vara saltstenen.

Viltvådren består bla i att ge djuren FREDADE områden sk Fridlysningsområden där ingen jakt får bedrivas , så att djuren har en tillflykt .
Och djuren lär sig väldigt fort vart de ska springa för att få skydd .

Med viltvårdsområdena gav man jägarna möjligheten att själva styra lite över hur markerna skulle fördelas , de hade ett visst antal % av marken som skulle fredas .
På vissa håll fungerade det bra på vissa sämre .
samtidigt fick ju bärplockare och skogsvandrare frdade områden att röra sig i .

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 feb-10 kl 10:10 »
Någon som har kikat i Viltvårdsboken från jägareförbundet och har några åsikter om den?
http://www.jagareforbundet.se/butik/produkter/info.asp?ProductID=11874831

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 feb-10 kl 01:06 »
Till skillnad från skjutglada "tandläkare" som "vårdar" grannmarkerna, ger jag fan i att släppa drivande hundar på rådjur i djup snö i januari månad!

Jag är jaktledare sedan många år tillbaka för byns jaktlag. I år skrev jag en protest till Naturvårdsverket mot jakt på rådjur i januari månad (egentligen tycker jag att de gamla reglerna borde tas tillbaka där det inte heller var lagligt att jaga rådjur i december). Det är över en månad sen och inte har jag fått nåt svar inte. Men, det hade jag heller inte förväntat mig.

Som det varit i år i norra Skåne där jag håller till och även i övriga delar av landet har vintern varit svår för rådjuren. Det räcker inte att förbjuda jakt med drivande hund! Det måste till ett förbud att skjuta rådjur under denna period.

En del jaktlag tar sitt ansvar, andra gör det inte. Det absolut värsta jag kan höra är att "skjuter inte vi dom så gör andra det!" Då blir jag så förbannad att jag grunnar på att en mörk natt bryta mig in i deras förbannade hem och hälla smält bly i deras förbannade bösspipor.

Fällde några träd i dag, bla en riktigt stor asp. De var visserligen i första hand avsedda för mina gutefår, men även älgar och rådjur uppskattar barken.
« Senast ändrad: 27 feb-10 kl 01:55 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

bearhunter

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 27 feb-10 kl 20:09 »
Försöker hålla efter rävar,skator,nötskrikor,sätter ut saltstenar fäller björk o asp för att gynna rådjur,älg,skogsfågel,ripa o andra fåglar som inte livnär sig på andra fåglars ägg o som är betydligt smakligare att koka blöta på,sätter oxo ut gäddsaxar för jag tycker öring o abborre smakar bättre
Fru o barn hundar katt lantfår lanthöns kaniner just precis nedanför fjällen

regnpipan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 mar-10 kl 08:08 »
När jag klippte fåren i helgen så lämnade jag rätt mycket ull på backen. Det är ett eftertraktat bomaterial bland småfåglarna.

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 mar-10 kl 10:40 »
I Värmland har jag under 15 års älgjakt, en dag i veckan (alltså sammanlagt 15 dagar) ägnat mig åt att rensa markerna i vårt VVO från gammal taggtråd.
Vi har snickrat ihop utfodringsbord och rådjuren utfodras av några i jaktlaget (inte jag då jag inte bor där), samt att de gubbar som äger skoter eller traktor kör upp vägar i skogarna.

Pappa fällde ett par stora aspar sent i höstas som har fått ligga till haren. Vi har satt upp småfågelholkar. Grannen har grävt upp en gammal kallkälla på vår mark och sätter årligen upp en saltsten där.

Vi släpper självklart inga jakthundar när det är djup eller vass snö. (Fast det kan man väl inte kalla viltvård)

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser