Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av värmematta i hönshus??  (läst 3488 gånger)

sonica

• Hälsingland
    • Extend
Erfarenhet av värmematta i hönshus??
« skrivet: 17 feb-10 kl 09:57 »
Jag planerar inför nästa vinter och ska bygga nytt till hönsen tills dess. Funderar på att lägga in någon form av värmematta under golvet för att hålla frostfritt. Har någon erfarenhet av detta? Jag har även sett att det finns slingor att köpa på Claes Ohlsson som man håller rör frostfria med, som man både kan lägga i eller utanpå vatten rör, samt korsa dom utan risk. Kan det vara en idé att köpa sånna och ringla under? Eller kan man lika gärna köpa en golvvärme matta då? Om man bara ska hålla frostfritt och inte rumstemp borde dom väl inte dra så suuper mycket el? Just nu har jag både värmelampa och värmeplatta till vattnet, det borde kanske bli ungefär samma el åtgång för att det ska löna sig. Har någon gjort något liknande?
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
SV: Erfarenhet av värmematta i hönshus??
« Svar #1 skrivet: 17 feb-10 kl 17:46 »
att använda värmekabel som värmekälla bör golvet vara isolerat annars så tappar du värmen fort dvs att du eldar för kråkorna.
samt att den bör nog gjutas in i flytspackel för att vara godkänt??  men vet inte säkert

Och energiåtgången kan nog bli ganska påtaglig ändå jag gjorde vårat badrum på ca 6 kvm
la värmekabel ca 10cm mellanrum och om jag inte missminner mig sa elektrikern som gjiórde slutmonteringen sa att maxeffekten ligger ca 450w  han gjorde en beräkning på antal meter kabel som låg på golvet så längre kabel mer watt så det är ju beroende på storleken på hönshuset.
hårt arbete lönar sig...

turlar

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 feb-10 kl 18:03 »
Jag hade tidigare en husvagn till hönshus
Där hade jag lagt in vämekabel som jag spackllade över
och limmade på en plastmatta
Det blev frostfritt och alltid torrt o fint i kutterspånen
Den var på endast 200 w utan  termostat Bara till o från.
Vi ha inte så stränga vintrar här i Skåne hade kanske inte räckt i år.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #3 skrivet: 17 feb-10 kl 18:14 »
450w var väl då för att ha rums temp? Runt 200w låter vettigare, då jag nu har en värmelampa på 150w. Det blir ca 5-6 kvm. Men jag tänker som sagt bara att det ska bli frostfritt... och när det nyper till ordentligt kan jag stödvärma lite med värmelampan...
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 3 användare (1 dolda)
Conorcccc, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser