Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordbruksverket om massdöd  (läst 1262 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Jordbruksverket om massdöd
« Svar #1 skrivet: 17 feb-10 kl 07:17 »
Det är intressant att man tar med biaveln i detta scope, det är en viktig del och betydligt större än vad som beskrivs i rapporten.

Abigail

« Svar #2 skrivet: 17 feb-10 kl 11:44 »
I rapporten står det:

"Värdet av binas pollineringstjänster i Sverige är 1,4–2,8 gånger värdet av honungs- och
vaxproduktionen (tabell 2.1 och 2.2). I en motsvarande dansk utredning kom man fram
till att värdet av binas pollineringstjänster var 4–5 gånger större än värdet av binas
honung- och vaxproduktion (Hansen et al, 2006). I en utredning från 1994 drog EUkommissionen
slutsatsen att värdet av binas pollineringstjänster var 30–50 gånger större
än värdet av den producerade honungen."

Då borde ju jordbrukarna reagera på att SBR:s etiketter med importhonung är förvillande lik den med svensk honung. Det är ju jordbrukarna som tjänar mest på bina, mer än biodlarna.

En liten lustighet. Alla ska uppge hur många samhällen man har, jag utgår från att de siffrorna matas in i någon dator någonstans. Ändå är siffrorna osäkra ifall det finns 130 eller 150 tusen samhällen  ;D

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-10 kl 13:00 »

En liten lustighet. Alla ska uppge hur många samhällen man har, jag utgår från att de siffrorna matas in i någon dator någonstans. Ändå är siffrorna osäkra ifall det finns 130 eller 150 tusen samhällen  ;D
Att lämna uppgift om antalet bisamhällen är ju frivilligt, tyvärr lämnar inte alla sin statistik till SBR .
Hans

Abigail

« Svar #4 skrivet: 17 feb-10 kl 13:25 »
SBR är väl frivilligt men jag trodde att alla var skyldiga att lämna till länstyrelsen

Curt

« Svar #5 skrivet: 17 feb-10 kl 13:33 »
SBR är väl frivilligt men jag trodde att alla var skyldiga att lämna till länstyrelsen
Alla som har bin är skyldiga att anmäla innehavet till Länsstyrelsen. Man anger inte antalet samhällen i den anmälan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 4 användare
fall, skogskälla, simon.arvestrand, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser