Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal ved.  (läst 6489 gånger)

Skytten

• Skåne
Gammal ved.
« skrivet: 15 feb-10 kl 20:51 »
Ved kan bli gammal och ändå ha bra brännvärde.  Jag ska titta på ett parti som legat utomhus i kanske sex år, och är grov stock av bok.  Ska kolla in det snart.
Vad tror ni om sådan ved?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Gammal ved.
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 21:15 »
Har säkert förlorat en hel del av sitt bränslevärde, men det är å andra sidan bok så det kanske inte är sämre än att elda med barrved ändå? Får väl ställas i relation till hur högt man värderar sitt arbete samt hur stor vedbod man har...  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 21:26 »
Har säkert förlorat en hel del av sitt bränslevärde, men det är å andra sidan bok så det kanske inte är sämre än att elda med barrved ändå? Får väl ställas i relation till hur högt man värderar sitt arbete samt hur stor vedbod man har...  :)

Och vad veden kostar ;)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trädman

« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 23:31 »
Jag har ingen erfarenhet av bok. Sådana ädla träd trivs inte här uppe i kylan, tyvärr. Björk och asp av normala massavedsdimensioner  som legat obarkad och oskyddad i välta i sex är nog oftast ordentligt angripen av röta. Med hjälp av yxa bör du få en  hygglig bild av dess status. Vill du vara riktigt ambitiös kan du ju alltid såga ut några prover, bestämma deras volym, torka och väga dem. Då vet du ungefär vad du får i ton brännved torrtänkt.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-10 kl 09:41 »
Det går ju att elda med all ved... såga av några provbitar och kolla hur dom ser ut inuti.

Är veden murken så går den ju att elda med ändå - det är bara att lassa in mer och oftare.

Att man eldar med torr fin björkved i december- januari är en sak, men vår och höst behöver man inte skjuta med grova artilleriet... då passar det bra med "fulved".

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 16 feb-10 kl 09:55 »
Framför allt om veden är gratis och man har mer tid än pengar, är fulved definitivt ett alternativ. Själv kan jag komma över stora mängder gran, och så länge som den är ordentligt torr, och man eldar i en vedpanna som ger tillräckligt höga rökgastemperaturer, har inte jag kunnat förstå att det finns några som helst nackdelar att elda med gran, utom att man måste lägga i mer. Detsamma gäller med gammal ved.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-10 kl 19:45 »
Framför allt om veden är gratis och man har mer tid än pengar, är fulved definitivt ett alternativ. Själv kan jag komma över stora mängder gran, och så länge som den är ordentligt torr, och man eldar i en vedpanna som ger tillräckligt höga rökgastemperaturer, har inte jag kunnat förstå att det finns några som helst nackdelar att elda med gran, utom att man måste lägga i mer. Detsamma gäller med gammal ved.
I min kökspanna i mitt självcirkulationssystem föredrar jag faktiskt barrved och asp. Med för mycket björk och annan tung ved kokar den för lätt om man vill undvika pyreldning. En eller par klabbar björk går bra men böjar uppemot halva inlägget blir björk så är det för mycket...

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser