Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare?  (läst 15860 gånger)

segesholm

• Skåne
SV: Kaninuppfödare?
« Svar #40 skrivet: 18 sep-12 kl 00:38 »
Det med pallkragar låter smart! Hur gör du med dörr, ljus, höhäck etc. Har du möjligen någon skiss? Lättare när det blir visualiserat!
Maria

hajens

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 18 sep-12 kl 08:51 »

dvs.
1.Avelshanar är ensamvargar ska du ha många avelshonor = flera hanar = en bur till var&en
2.Man märker snart vilka honor som trivs tillsammans annars = mat eller separation
3.man särar på kullarna (hanar/honor)vid eh,, (rätta mig om fel) vid 6-8 v ålder, honorna går kvar med mamman och slaktar sedan när de kommit upp i vikt eller att de börja slåss (om man ej då har burar så att man kan separera)

låter glasklart, men....
när du skriver separerar hanar och honor vid 6-8 v ålder. Betyder det att man bör sätta alla dessa hanar var för sig i denna ålder, eller kan de gå tillsammans fram till slakt? Man är ju lagom sugen på att få en kull med massa hanar och sedan sätta dom i vars ett hägn vid 6 v.
När är lämplig slaktålder?

Snabbfrågor.
1. Hur länge klarar man att bara ha en avelshane (på hur många honor), och hur ofta bör den bytas ut?
2. Hur många kullar bör en hona få per år (jag vill inte driva hårt utan låta det avlas på ett naturligt vis) samt hur många år är lämpligt för en hona att föda kullar innan pension?
3. Jag tänker mig 2-4 avelshonor, hur många slaktkroppar kan man förväntas få ut (ca) per år på det antalet honor?

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #42 skrivet: 18 sep-12 kl 09:16 »
Det beror lite vilken ras du tänker ha jag har 2 gotlandshonor och har tagit 3 kullar på dem var den ena fick 10-10-12 och den andra 12-12-11 och alla har överlevt så det blir billig mat för de äter bara gräs på sommaren och hö på vintern plus grenar att gnaga på.

När jag hade ca20 honor hade jag 4 hannar

Lycka till med kaninerna
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #43 skrivet: 18 sep-12 kl 09:42 »
låter glasklart, men....
när du skriver separerar hanar och honor vid 6-8 v ålder. Betyder det att man bör sätta alla dessa hanar var för sig i denna ålder, eller kan de gå tillsammans fram till slakt? Man är ju lagom sugen på att få en kull med massa hanar och sedan sätta dom i vars ett hägn vid 6 v.
Man separerar vid 7-8 v om man har mellanstor ras, dvärgarna kan nog bli könsmogna tidigare. Man kan oftast ha hanarna tillsammans tills de är 12 v, ofta ända till 16, om man håller dem på avstånd från honorna och håller koll så att det inte blir bråk. Slaktålder beror på ras och på foder. Nz, californian och liknande brukar kunna slaktas vid 16-20 v, beroende på vilken slaktvikt man vill ha. På gotlandskaniner gäller snarare 24-32 v.
Citera
Snabbfrågor.
1. Hur länge klarar man att bara ha en avelshane (på hur många honor), och hur ofta bör den bytas ut?
2. Hur många kullar bör en hona få per år (jag vill inte driva hårt utan låta det avlas på ett naturligt vis) samt hur många år är lämpligt för en hona att föda kullar innan pension?
3. Jag tänker mig 2-4 avelshonor, hur många slaktkroppar kan man förväntas få ut (ca) per år på det antalet honor?
1. En hane funkar till ca 10 honor, om man parar dem förskjutet, 3-4 honor per vecka (fast man parar dem gärna samma dag, så att man kan kullutjämna om det behövs. En avelshane kan bli 4 år eller mer utan problem, om den får vara frisk.
2. 4 kullar per år sliter inte för hårt på honan, menar jag, om den får bra foder, bra miljö, och skyddas mot de värsta vintertemperaturerna. Är de ute året om, så är 2-3 kullar lagom. Räkna med att en hona kan få 8-10 fina kullar under sin livslängd, sedan blir antalet ungar ofta färre, och hon bör gå i pension eller slaktas.
3. På bra avelshonor bör du i snitt få 7-8 slaktklara ungar per kull. Men det bygger på att man verkligen skaffar det bästa avelsmaterialet. 2 honor, 2 kullar per år, 7 ungar per kull ger 28 slaktade djur (om inga ungar säljs till liv). 4 honor, 4 kullar per år, 7 ungar i snitt ger 112 ungar till slakt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hajens

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 18 sep-12 kl 09:48 »
Det beror lite vilken ras du tänker ha jag har 2 gotlandshonor och har tagit 3 kullar på dem var den ena fick 10-10-12 och den andra 12-12-11 och alla har överlevt så det blir billig mat för de äter bara gräs på sommaren och hö på vintern plus grenar att gnaga på.

När jag hade ca20 honor hade jag 4 hannar

Lycka till med kaninerna

Tanken är gotlandskaniner.
Låter ju toppen. Då vill man ju inte ha mer än 2-3 honor hör jag.
Hur disponerar du dina? Hur stora hägn?

Det låter som jag kommer bygga ett hägn och dela in det i tre delar. 1 för honorna, 1 för hanen och ett för unghanar (unghonorna får gå med honorna fram till slakt, bra idé?)

Men återigen, vid vilken ålder bör de slaktas?
Samt hur stort hägn behöver de för att att kunna beta utan att behöva flyttas. ( för säg 2 honor med varsin kull)

Tanken är skaffa gotlandskaniner, eller finns det bättre köttraser?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 sep-12 kl 09:50 »
låter glasklart, men....

Snabbfrågor.

Jag könsseparerar ungarna vid åtta veckor ungefär... Eller när det blev tjaffsigt inne hos ena familjen.. Småpojkar var inga problem att ha tillsammans. Har varit pojkburen som varit lugnast! Tjejjern har varit lite smågnabb, vilket jag misstänker varit i samband med att någon av dem börjat brunsta..

Första året för mig, och jag hade en hane på tre honor (två första omgången, för tredje honan hade tjuvparat sig med sin pappa till sin första kull). Mina första kullar blev födda i mars, och andra i slutet av juni. Nästa år ska jag försöka se om jag kan få kullarna något tidigare, så att även andrakullen hinner utnyttja betessäsongen bättre. Tänker mig alltså två kullar per hona, och försöka tajma dem bättre till nästa säsong. Dvs, relativt tätt, och sen får honorna lugn och ro resten av året!

När jag räknade på antal honor så tänkte jag mig ett snitt på fem ungar per hona och kull. Bättre att räkna lite lågt tänker jag. Men, ska man börja med kaniner så kan det vara vettigt att börja med kanske två honor. När man har slaktat första kullen, så har man antagligen ett hum om huruvida man gillar djuren, och köttet... Jag var lite nervös för att ha skaffat på mig förmånga  avelsdjur innan jag var övertygad om att jag gillar köttet. Men nu är jag nöjd! :)

hajens

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 18 sep-12 kl 09:58 »
Jag var lite nervös för att ha skaffat på mig förmånga  avelsdjur innan jag var övertygad om att jag gillar köttet. Men nu är jag nöjd! :)

oj, massa bra svar, känns som bilden börjar klarna.
Jo, ett grundkrav är att vi testar äta kanin INNAN vi ger oss in i matchen. Det är steg ett. Smakar det då huggorm så kan vi ju lägga ner alla tankar på kaninhägn, och ägna sig åt att glo på våra ankor istället bara.

Nu undrar jag mest över hur stora betesytor de behöver. Jag vill inte bygga för litet och jag vill inte flytta runt dem.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 18 sep-12 kl 10:19 »
oj, massa bra svar, känns som bilden börjar klarna.
Jo, ett grundkrav är att vi testar äta kanin INNAN vi ger oss in i matchen. Det är steg ett. Smakar det då huggorm så kan vi ju lägga ner alla tankar på kaninhägn, och ägna sig åt att glo på våra ankor istället bara.

Nu undrar jag mest över hur stora betesytor de behöver. Jag vill inte bygga för litet och jag vill inte flytta runt dem.

Jag tyckte det var smidigt att flytta runt dem! Tar ungefär ingen tid att flytta en betesbur, och några minuter att flytta flera. Tog väl fem minuter på morgonen innan jobbet. Tar definitivt längre tid nu när man ska fodra dem med hö och lite kraftfoder också! Har betesburar på lite drygt 1x3 meter (samt nåt par mindre), och har kunnat flytta den 3ggr/dag. dvs, 9 m2 renbetat per dag och bur. Dvs, på mina djur blev det... få se nu... Tja...på tre honor, en hane och ungdjur kan jag räkna nästan 40 m2 betat per dag. Med betesburar så flyttar man dem fram och tillbaks, så de går över samma yta flera gånger. Dvs, vi har sparat enormt mycket gräsklippning på att ha betande kaniner i trädgården! :)

Ett hägn skulle jag ha rejält stort för det antalet djur. Plus att det då inte blir jämt betat. Samt att djuren gräver. Borde vara något svårare att hålla isär dem... Och hur ofta rymmer de?

Frågan om när de ska slaktas har ieeniloriac svarat på rätt bra. Gotlänningar växer långsammare, men är tåligare och klarar sig på mindre kraftfoder. Så lyder teorin. Jag har nu i augusti slaktat kullarna som var födda i mars. Har inte räknat veckor, men då har det varit runt ett kilo kött per kanin. Och det är vad jag förstått ungefär vad det brukar vara på en gotlänning..

Sen tror jag det är himla smart att försöka para honorna ungefär samtidigt, så man får kullarna födda så nära varandra i tid som möjligt, för att minska risken för konflikter bland ungdjuren. Det som varit problem här är ungar i olika åldrar (fått in ett par stycken som inte varit synkade med mina kullar, och de har inte funkat att gå ihop). Så till vintern/våren blir det sexmarathon för hanarna ;D

Hantverksmora

• Småland
« Svar #48 skrivet: 18 sep-12 kl 10:57 »
Läste någonstans att har man två honor och en hanne kan man äta kanin 1-2 ggr/v året runt. Vi har börjat med två gotlandshonor men en jätte tjeck som blivande far........ Vi har för tillfället problem med räv så vi har våra kaniner "på väggen" utomhus, undertak givetvis, tänkt att de ska vara ute året om..... De är födda i maj så vi väntar lite till innan vi tar kull första ggr :) Pga räven, som har attackerat katten t o m så har hönorna fått gård och får vara där när vi inte är ute o jobbar..... Några tops om det??????

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #49 skrivet: 18 sep-12 kl 11:06 »
Och jag som räknade ut att fem honor skulle vara lagom för att ge mig en kanin per vecka på matbordet.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 18 sep-12 kl 11:11 »
Hehe... Beror väl på hur många man är i familjen, och hur mycket man äter! En gotlänning ger ett kilo slaktvikt. Men man behöver ju inte stoppa i sig hela kaninen på en gång... Så en kanin i veckan kan ju ge flera måltider under den veckan...

hajens

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 18 sep-12 kl 11:48 »
Jag tyckte det var smidigt att flytta runt dem! Tar ungefär ingen tid att flytta en betesbur, och några minuter att flytta flera. Tog väl fem minuter på morgonen innan jobbet. Tar definitivt längre tid nu när man ska fodra dem med hö och lite kraftfoder också! Har betesburar på lite drygt 1x3 meter (samt nåt par mindre), och har kunnat flytta den 3ggr/dag. dvs, 9 m2 renbetat per dag och bur. Dvs, på mina djur blev det... få se nu... Tja...på tre honor, en hane och ungdjur kan jag räkna nästan 40 m2 betat per dag. Med betesburar så flyttar man dem fram och tillbaks, så de går över samma yta flera gånger. Dvs, vi har sparat enormt mycket gräsklippning på att ha betande kaniner i trädgården! :)

Ett hägn skulle jag ha rejält stort för det antalet djur. Plus att det då inte blir jämt betat. Samt att djuren gräver. Borde vara något svårare att hålla isär dem... Och hur ofta rymmer de?

Frågan om när de ska slaktas har ieeniloriac svarat på rätt bra. Gotlänningar växer långsammare, men är tåligare och klarar sig på mindre kraftfoder. Så lyder teorin. Jag har nu i augusti slaktat kullarna som var födda i mars. Har inte räknat veckor, men då har det varit runt ett kilo kött per kanin. Och det är vad jag förstått ungefär vad det brukar vara på en gotlänning..

Sen tror jag det är himla smart att försöka para honorna ungefär samtidigt, så man får kullarna födda så nära varandra i tid som möjligt, för att minska risken för konflikter bland ungdjuren. Det som varit problem här är ungar i olika åldrar (fått in ett par stycken som inte varit synkade med mina kullar, och de har inte funkat att gå ihop). Så till vintern/våren blir det sexmarathon för hanarna ;D

här lär man sig då saker. Ja isåfall låter det ju klart smidigast med lagom stora burar man enkelt kan flytta runt på, och därmed skita i hägn helt. Min fru var inne på den linjen också, och hon har oftast rätt. Det är jag som måste komma ikapp tankemässigt först bara.

Jag har ju nån idé om att djur skall få ströva fritt, men förstår mer och mer att med kaniner är det hart när omöjligt. (hämtade en sällskapskanin till dottern i våras, jag släppte ut den i trädgården och den försvann, hon blev väl inte helt glad på mig.)

aja, platsen har vi, frågan är bara var vi skall ha dem, för som sagt, jag tycker det ser ut som skit med massa burar eller upptrampad mark på gården, jag har vissa estetiska krav förutom att slippa köpa industrikött.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 18 sep-12 kl 12:07 »
här lär man sig då saker. Ja isåfall låter det ju klart smidigast med lagom stora burar man enkelt kan flytta runt på, och därmed skita i hägn helt. Min fru var inne på den linjen också, och hon har oftast rätt. Det är jag som måste komma ikapp tankemässigt först bara.

Jag har ju nån idé om att djur skall få ströva fritt, men förstår mer och mer att med kaniner är det hart när omöjligt. (hämtade en sällskapskanin till dottern i våras, jag släppte ut den i trädgården och den försvann, hon blev väl inte helt glad på mig.)

aja, platsen har vi, frågan är bara var vi skall ha dem, för som sagt, jag tycker det ser ut som skit med massa burar eller upptrampad mark på gården, jag har vissa estetiska krav förutom att slippa köpa industrikött.

Allt går väl att lösa. Men ska man ha beteshägn med tillräcklgit med bete, så behöver de nog vara rejält stora. Annars kan det säkert funka med permanenta rastgårdar, om man fodrar dem där. Men då har man arbetet med fodring, och ska de ha färskt gräs så får man plocka det var dag... Och plocka ut om de lämnar, så de inte blir dåliga av att gräset börjat jäsa...

hajens

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 18 sep-12 kl 12:15 »
Med den matematiken som denna diskussion låter påskina, så ser ju kaniner ut att vara en helt galet bra investering. Det låter ju som att man kan försörja en hel familj med kött genom 2-6 avelshonor under ett helt år, och då är det ju inget snack om vad jag skall lägga krut på till våren. Här skall byggas kaninburar. Hejdå kronfågel och hejdå Scan.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #54 skrivet: 18 sep-12 kl 13:32 »
Tänk förresten på risken för sjukdomar om du har vilda kaniner i närheten. En av anledningarna till att jag slutade ha kaniner var att de blev smittade av diverse otrevligheter från vildkaninerna.

Jag försökte stänga ute vildkaninerna genom att ha ett yttre stängsel och sedan betesburar innanför. Det räcker att kaninerna luktar på varandra, eller att vildkaninen bajsar där du sedan tänkt ställa betesburen för att det ska vara risk för sjukdom.

Jag vill inte vara en glädjedödare här, men ge en realistisk bild. Finns det gott om vildkanin kan man få problem, det bör man veta innan man startar sin kaninuppfödning.

Finns det inga vildkaniner inom någon kilometer, eller om man kan skapa en barriär så att man får någon meters säkerhetsavstånd mellan ev vildkaniner och ens tama kaniner, så är risken för smitta ganska liten, men kommer vildkaninerna ända fram till de tama, så får man sannolikt problem, förr eller senare. Man får avgöra om man vill ta den risken.

Vildkaninerna söker sig gärna till tamkaniner, så även om det inte finns några vildkaniner precis där man bor, så kan de mycket väl komma dit om man skaffar kaniner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hantverksmora

• Småland
« Svar #55 skrivet: 18 sep-12 kl 13:54 »
Då är det ju inte så dumt o ha dom på väggen  :P Eller lika illa om jag repar färskt till dom?????

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 18 sep-12 kl 14:04 »
Då är det ju inte så dumt o ha dom på väggen  :P Eller lika illa om jag repar färskt till dom?????
Det finns risker med att ge färskt grönt till dem också, om det finns mycket vildkaniner. Man får ju själv göra en riskbedömning. Jag vet dem som bara ger löv och grenar till sina kaniner, eftersom de växer så högt att vildkaninerna inte når dem. Och så får kaninerna hö såklart, i torrt fint hö är det få smittor som överlever.

Det finns inget rätt svar när det gäller kaninhållning och risken för smittor från vildkaniner, var och en får göra sin egen riskbedömning.

segesholm

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 18 sep-12 kl 14:52 »
Vid vilken ålder anser ni att man får det bästa köttet och bästa slakt utbytet?
Maria

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #58 skrivet: 18 sep-12 kl 15:37 »
Vi har börjat med två gotlandshonor men en jätte tjeck som blivande far........
Hur blir det, men storleken på fostren?  Många andra djurslag får svåra förlossningar om fadern är mycket större än modern.

En kanin per vecka på fem honor, då räknade jag med att jag själv skulle bli mätt varje dag.  Resten av människorna skulle behöva var sina fem honor till det - fast vi har ju andra djur också, så det där var ren matematik.

Jag satsar på stor foderhäck och lie, räfsa, grep och skottkärra.  Så det händer nåt när jag ska ge dem gräs.  Men fästingar har mina fått av gräset jag tagit in.  Men att hantera kaninerna så pass att jag kan plocka fästingarna, det är ju rena nöjet - åtminstone på min sida.  Kaninerna tycker lite olika ...  ::)
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

hajens

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 18 sep-12 kl 15:38 »
Jag tyckte det var smidigt att flytta runt dem! Tar ungefär ingen tid att flytta en betesbur, och några minuter att flytta flera. Tog väl fem minuter på morgonen innan jobbet. Tar definitivt längre tid nu när man ska fodra dem med hö och lite kraftfoder också! Har betesburar på lite drygt 1x3 meter (samt nåt par mindre), och har kunnat flytta den 3ggr/dag. dvs, 9 m2 renbetat per dag och bur.

ser gärna bilder på dina (och andras) lösningar för burar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser